Változó marketing stratégia a dohányiparban

A dohányipar 180 fokos fordulata a marketingben

Van úgy, hogy az ember olvas egy hírt és nem hisz a szemének!
Így vagyok most én is, amikor olvasom a Napi.hu cikkét – Annyira káros a dohányzás, hogy a Philip Morris kiszállna.
Tátva marad a szám!
Először találkozom olyan dohányiparból származó nyilatkozattal, amely elismeri, sőt épít arra, hogy a dohányzás káros az egészségre!

Ráadásul el kellene hinnem, hogy egy élvonalbeli világcég kiszállna a mesés profitot termelő iparágból.
Persze a cikk olvastán az derül ki, hogy azért valamit mégiscsak gyártana a dohányipari óriás, nevezetesen füst nélküli cigarettát, mert a cigi és a többi dohányipari termék nem tesz jót az ember biológiájának. Na, de a füstmentes füstölni való, az valami más, az már jól illeszkedik a barátságos gyártói megítéléshez, a ragyogóbb goodwill kialakításához, a huszonegyedik századhoz, a bálnák és a tarajos sünök védelméhez meg még talán a világbékéhez is – a profitról már nem is beszélve.

A C-vitaminos cigaretta

C-vitaminos filterrel gyártott cigaretta - anno ez volt az új marketing stratégia

A rendszerváltás körüli években, a Pécsi Dohánygyár privatizációja előtt országos hír kavart óriási reményeket a gyárban kitalált újítás révén: C-vitamint inplantáltak a füstszűrőbe.
Az újítás jelentőségét az adta, hogy a C-vitamin megköti a káros anyagokat, így a dohányosnak nem kellett külön C-vitamint szednie az egészségében esett károk részbeni megelőzésére, ahogyan ezt egyébként az orvosok ajánlják a bagósoknak. Hiszen a kármentés már a füstszűrőben megtörtént!
Mondanom se kell, ez óriási reklámfogásként is nagyszerűen működött.
Akkoriban – sajnos – magam is erős dohányos voltam – leszokásom története itt olvasható: Dohányzásról leszokás – és egy másik termékről én is átálltam a vitaminosra.
Ennek a hamarosan megszűnt terméknek a fotóját a dohány múzeumból még meg lehet szerezni.
Az új termék feltalálói nagy bizakodásukban még Amerikába is elmentek, hogy bevezessék az újdonságot azon a kontinensen is.
Ám nem jártak sikerrel.
Annyira nem, hogy abban az időben, amikor a BAT átvette a pécsi gyárat, meg is szűnt ennek a ciginek a gyártása.
Az okra egy ott dolgozó marketinges ismerősöm világított rá. Akkoriban a nyolcvanas-kilencvenes években a dohányiparban nem lehetett arról beszélni, hogy a dohányzás árt az egészségnek!
Éppen ezért a C-vitaminos filter a világpiacon szóba sem jöhetett, hiszen minek védeni a káros hatásoktól a dohányost, ha a dohányzásnak nincsenek is káros hatásai.
De lám, 25-30 év nem múlt el nyomtalanul a nikotin-bűvölők, szivarka gyártók marketingjében sem.

***

Ezt a régi-új történetet akár a Marketing múzeum egyik vitrinjében is elhelyezhetnénk, itt:

Marketing múzeum

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

Szólj hozzá!