Újságíró vagy szövegíró írja a PR-t?

Reklámhír az újságban
Ki írja a reklámszöveget?

Újságíró, reklámszöveg író vagy Icuka

A hétköznapokban felmerülő dilemma szerint három lehetőségből meríthet egy olyan vállalkozás – elsősorban KKV , vagyis kis- és közepes méretű cég-, amely nem rendelkezik önálló marketing osztállyal.
Mármint akkor, ha szükségessé válik a reklám, amelyben fontos szerep hárul a szövegre.
A három szóba jöhető szereplő:
–   reklámszöveg író
–   újságíró
–   vagy Icuka, a mindenes titkárnő, akinek nem csak a kávéja, de a szövege is jó!

Vegyünk egy példát, egy olyan reklámszöveget, amely friss és az egyik dél-dunántúli napilapban jelent meg először.
Egészen biztosak lehetünk benne, hogy első olvasásra mindhárom szereplő jelöltünknek más-más véleménye lesz erről:
> Nagyméretű divatos ruhák

Icuka nyilván felkapná a fejét, mert a szövegben sok az ismétlés, vagyis a cég neve, a Lady Moletti legalább ötször fordul elő, márpedig az ismétlés az ismeretei szerint nagyon nem jó.
A szövegíró erre hamiskásan mosolyogna, mert a cég nevét bizony, hogy sulykolni kell.
Az újságíró a hosszú, blikkfangmentes főcímen akadna ki – Lady Moletti: az igényes nők pécsi ruházati áruháza.
A szövegíró persze egyetértene a szerzővel, hiszen a főcím funkciója szerint a reklámszöveg élén mintegy “kiválasztja azokat”, akiknek muszáj lesz elolvasnia a szöveget, mert róluk és nekik szól, és kimondva vagy akár kimondatlanul előnyt ígér. (Példánk esetében a felcím és a főcím megszólítja a molett, teltkarcsú nőket – ebben az üzletben találják meg a nekik való ruhaféléket.)

Rövid vagy hosszú legyen a cím?

Rossz hír az újságíró és a rövid címekért rajongók számára a következő.
Victor O. Schwab szövegíró Hogyan írjunk jó reklámszöveget című könyvében összegyűjtötte száz sikeres szöveges reklám (köznyelvi megnevezésben: PR-cikk; majdnem szakmai megnevezésben: Public Relations írás) címét, s ha rájuk pillantunk, akkor mindet hosszúnak fogjuk találni.
David Ogilvy szerint a cím akkor hatásos, ha három és tizenegy szó közé esik. A Schwab által gyűjtött címek a tizenegy felé billentik a mérleget.

Azt hiszem, ennyiből is látszik, hogy mindhárom PR-cikk írásra jelölt szereplőnk más-más írásmű funkcióján alapozott, tehát a teljesítményük erősen el fog térni a célban: a pénztárgépeknél!

Míg Icuka a méregerős kávé, addig az újságíró rendszerint a méregerős hír kategóriájában lehet felülmúlhatatlan!
(Hadd említsem meg Balogh Zoltán újságíró-szerkesztő barátom vendég bejegyzését komplex blogomban – > Rejtett kincseink – avagy irtó újságírás   – amely révén azért olyan hírekkel ismerkedhetünk meg, – örök hála érte – amelyektől égnek áll a hajunk. Hát igen, a kivétel erősíti a szablyát (sic)!)

A hírlapíró elsősorban a hol, mi, kikkel, miért, mikor és hogyan történt kérdéssorra igyekszik tárgyilagos választ adni, miközben olyan törvényszerűségekre figyel, mint a közelség, az érintettség, az ingerküszöb, a celebrity, a negativitás, a váratlanság vagy a dosszié-hatás.
Ez az ő világa, ebben mester – és ezek a mozzanatok égtek a tudatába.

A szövegíró egészen más alapokon közelít a világhoz. Osztja például Victor O. Schwab nézetét, mely szerint legalább öt dolognak meg kell feleltetni egy-egy írásművét:

  • irányítsa magára a figyelmet
  • legyen benne az előny ígérete
  • bizonyítsa is azt be
  • vegye rá az embereket, hogy ragadják meg ezt az előnyt
  • buzdítson cselekvésre

Visszatérve a példának felhozott írásra. Online marketingben jártas olvasóknak talán az sem kerülte el a figyelmét, hogy a szöveg kulcsszavakat, kulcskifejezéseket tartalmaz a címben – mintegy felkészülve arra, hogy a cikk alkalmas legyen relevanciát biztosító online megjelenésre is! Hiszen ezáltal növekedni fog az üzlet honlapjára mutató link ereje. Ez a különös szempont természetesen már az online szövegíró keresőoptimalizálást (SEO-t) segítő mozdulata.
De most megyek és kérek egy méregerős kávét Icukától 🙂

***

Egy kis plusz:

Újságíró vagy szövegíró írja a PR-t?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Molett nyári viseletek | Blog Pécs

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: