Százéves marketing – háborúba megy a nagyapám

Nagyapa katona ruhábanA marketing örök

1914-et írunk, a tőke marokra fogja nagyapámat is, kiragadja a zalai dombok közül és odadobja Európa hadszínterére ágyútölteléknek. Nem tudom, hitt-e nagyapám az őszi hazatérésben vagy nem hitt benne, mindenesetre búcsúzásként bement Nagy-Kanizsán a Csengeri-utcza 1. sz. alatt Vértes Antal fényfestő műhelyébe, hogy a mellékelt, ott készült kép legalább megmaradjon róla.
Persze, egy szakmai blogban nem a kamera előtt büszkén feszítő nagyapámról s nem is a magyar bakák feláldozásáról beszélnék, hanem a marketingről, amely a négy év híján százéves fotón megmutatja magát.
A 16 x 10,8 cm-es kép előlapján nem csak az amúgy bizonyára vékony fotó látható, – esztétikus keretet is hagyva a legömbölyített, soft line kartonon, melyre felragasztották -, hanem azon az előlapon bizony ott van a fényfestő műhely beazonosítását szolgáló logo, a tulajdonos nevét megörökítő díszes felirat és az elérhetőség is (utca, házszám).
A hátlapon a fényfestő műhelyének sajátos pozicionálása ragadhatja meg figyelmünket:
“Felvételek borult időben is villany világítás mellett.”


Ez a szöveg azért zseniális, mert egyedi jellemzőt visz a fotográfus tevékenységébe, a kor élvonalán történő munkálkodását bizonyítva. De a marketing-szemlélet itt még nem ér véget, dőlt betűkkel az aduász: “Utánrendelések évek mulva is eszközöltetnek.”

Lám-lám, a kedves megrendelő nincs kiszolgáltatva az idő múlásának, ha elvész vagy megkopik a fénykép, bármikor kérhet belőle újat, fényeset.

Nagyapa fotójának hátlapján: Vértes Antal fényképészet
Nagyapa fényképének hátlapja

Kissé zavar ugyan, hogy nagyapám fotóján nincs kitöltve az utánrendelési szám…
Talán a bakák fényképein nem fáradt vele Vértes Antal fotográfus úr, tudhatta talán, hová is mennek a zalai fiúk…

A hátlapon, legalul LEOP LOEBENSTEIN WIEN felirat is látható (nekem nagyító kellett hozzá), s a neten bizony még mindig nyoma van a bécsi manufaktúrának, ahol a nyomat készülhetett.
Nagykanizsán bezzeg – hiába a kutakodó szem -, már semmi sem emlékeztet az internet tanúsága szerint a Vértes fotóra. Persze azért nem maradnak korszerű fényképészműhely nélkül a zalaiak – pl. FUJI Fotó Centrumot tüstént találunk…

“Százéves marketing – háborúba megy a nagyapám” bejegyzéshez 8 hozzászólás

  1. Nekem is van Nagy-Kanizsai Vértes fotóm a nagy-, és dédszüleimről. Nekem ezek a képek “csak” a múltat, családot, emléket, gyökeret….jelentik. Pedig észrevehettem volna a nagyszerű marketingmunkát, a kiváló szakmai szinvonalat sejtető feliratokat is!
    Nekem inkább egy vers jut eszembe a régi képek nézegetése közben..

    Mácsai Pál: Keringő

    ” A múlt idők elsárgult fényképein
    a jövőbe néznek az elődeim.
    Amit ők látnak itt, az a múló jelen,
    amit én látok ott, az a történelem.

    Ahogy szemembe néznek,felismerem.
    Hogy nem hagynak egyedül sohasem.
    Én mindegyik fényképen látom magam,
    mert bennem is élnek mindannyian.

  2. Ez egy nagyon szép idézet…
    Amúgy igazad van abban, hogy a régi fotók emberi üzenete a lényeg és nem valamilyen szakmai dolog, amely azért sugárzik azokról.
    Persze, vannak olyan szakmák, amelyek képviselői az emberi üzeneten túl – szakmájuk rabjaként – szakmai észrevételeket is tesznek.
    Hivatásos fotós nyilván a kép beállításáról emlékezne meg, a harmadolás (aranymetszés) részleges(?) érvényesüléséről, a sötét és világosabb tónusok váltakozásáról, kiemelő hatásáról…

    Egy kedves ismerősömmel azon is elgondolkoztunk, hogy nálunk vajon miért olyan ritkák a százéves üzletek.
    Arra jutottunk, hogy a két világháború, a holokauszt, az államosítások, a KGST-munkamegosztás és a világpiaci verseny sokszorosan elvágták a szerves fejlődés útját Magyarországon. Az eme fénykép által is képviselt minőségre és egyfajta múltból táplálkozó kultúrára pedig nagyon nagy szükségünk volna…
    Pedig minderről a fotón aligha van szó 🙂

  3. Épp a minap voltam a Mai Manó Házban (persze Pesten), ugye övé volt az első napfényműterem, villanyvilágítás nélkül 🙂

    Jó kis történetet kerekítettél nagyapád köré.

  4. Barátom! Kedvet csináltál elővenni nagyapám képeit, iratait. Megmondom őszintén eddig nem figyeltem tudatosan a régi képek kapcsán a marketinges apróságokra. Tényleg a nagyapám képein ott van a fotós “ujjlenyomata”.
    Mindez lehet hogy marketing is, lehet hogy igényesség is. Mintha ma az előbbiből több lenne, az utóbbiból meg kevesebb.

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.