Stílus és blog

Blogírók és blogolvasók

Stílus
Stílus

Umberto Eco a Hat séta a fikció erdejében című kötetében pompás kísérletet tesz az olvasó ember meghatározására, két nagy csoportba sorolva a betűfaló népet: egyfelől a mintaolvasó, másfelől az empirikus olvasó típusát rajzolva meg.
Az empirikus olvasó az, aki nem azt fogja a sorokból kiolvasni, ami azokban benne van, hanem mindig azt, amit ő akar (vagy tud) kiolvasni azokból.
A mintaolvasó viszont megfelelő harmóniába kerül a szerzővel (a mintaíróval), aki bátran támaszkodhat rá, a tapasztalataira, a műveltségére, s vezetheti őt a sorok és a gondolatok között.
Nincs ez másképpen a blogok szerzőinek és olvasóinak világában sem.

Ahhoz, hogy egy-egy blog bejegyzésben egymásra találjon a szerző és a mintaolvasó, a bejegyzés írójának sok mindenre figyelemmel kell lennie.
Ilyen elem például a stílus.
Cégblog esetén aligha használhatunk normasértő szavakat (magyarán szólva nem káromkodhatunk).

Cégblog és stílus

Az olvasó valamilyen előny megszerzése érdekében lép cégblogra, üzleti blogra s használható információt a többség – a mintaolvasó – egy másik művelt és a szakmájában jártas embertől remél. Ennek a feltételezett, pontosabban elvárt viszonynak általában nem használ a fésületlen stílus.
Vincenzo Freni – Oltre la pubblicità (Ami a reklám mögött van…) szerk. Marzio Bonferroni, Milano, Il Sole 24Ore, 1996; ford.: Bognár Klára) – így fogalmazta meg a kutatások alapján a fogyasztók által – a köztudatban amúgy harsányként elkönyvelt – reklámtól elvárt stílust:

”Az új igények: a fogyasztás gazdaságossága, az árnak megfelelő minőség, a megfontoltság és higgadtság, a barátságosság és a nyugodt kommunikációs stílus.”

Elidegenítő fogalmak

Elidegenítő elem lehet, ha az olvasótól idegen fogalmakat használunk.
A Médiatanács, általam már korábban is elemzett blogjában, egy-egy bejegyzés írójaként a “Tanácsnok” megnevezést használja.
A blog készítőinek “hivatalnoksága” köszön vissza ezúttal is: számukra a tanácsnok kifejezés beosztást, mintegy rangot jelent, miközben az olvasók, egy ingyenes blogszolgáltató laza stílhez szokott olvasói (Index; Blog pont hu) aligha idegenkednek jobban valamitől, mint a hivatalnoki szemlélettől és nyelvhasználattól.
Ráadásul a blog műfaja személyes hangot feltételez, s a Tanácsnok, mint szerző, első látásra nem éppen egy egyéni színekkel felruházott valaki. Hacsak a tanácsnok szóhoz tapadó hangulati elemet, a szürkeséget, nem tekintjük markáns és vonzó színnek.
Így aztán végeredménynek inkább egy olvasóitól elidegenedett közleményt, semmint blog bejegyzést kapunk.

*****

Kapcsolódó bejegyzések:

Marketing: Kinek a fejével gondolkozzunk

Elpuskázott gerillamarketing – Médiatanács blog

Milyen a jó blog bejegyzés?

“Stílus és blog” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.