SEO, PR, reklám

Tudatos és önkéntelen PR
SEO-PR-reklám

A SEO szó ezúttal a keresőoptimalizálást végző személyt jelenti s nem a tevékenységet. A bejegyzés témája a tudatos és az önkéntelen (spontán) PR és reklám jelensége.
Az internet világa, amelyben élünk, totálisan mediatizált világ. Megnyilatkozásaink a nyilvánosság előtt zajlanak és még akkor is reklámhordozók vagyunk, ha ezt nem akarjuk.
A tudatos és a nem tudatos reklám közötti különbséget igen egyszerűen illusztrálhatom.
Ha bekapcsoljuk a tv-t, hogy egy bármilyen sporteseményt élvezzünk végig, láthatjuk a játékosok mezén a szponzor cég nevét vagy termékének, brandjének a megnevezését. A mérkőzéseket követő sajtótájékoztatón az edző öltözékéről is leolvasható lesz valahol, hogy honnan származik az egyesület működéséhez szükséges pénz, vagy kik gyártják és ajándékozzák a játékosok felszerelését.

Tudatos online PR

Mindez végtelenül tudatos, jól körbejárt elven működik, szerződésben lefektetett szabályok írják elő az öltözék típusát, a szponzor névírásának színét, méretét és még a szóbeli említések minősége is meghatározott. Nem véletlen, hogy aligha hallhatunk olyant, hogy a mi szponzorunk vacak termékeket gyárt, katasztrofális szállodát üzemeltet, amelyben hemzsegnek a patkányok, vagy olyan kaszinót üzemeltet, amelyben cinkelt kártyával szedik el a pénzt a látogatótól.
De térjünk át az internetre.
Az online PR hét szabályát ismerjük Matt Haig Online stratégia kialakítása című könyvéből (Alexandra, 2005):

– Csakis az igazat
– Informáljunk, ne hirdessünk
– Harmadik fél bevonása
– Az interakció elősegítése
– Szűk körre szabott üzenetek
– Új fogások megtanulása
– Ne feledkezzünk meg a való világról sem

Ezek a “szabályok” igen beszédesek és az idézett mű 86. oldalánál fellapozhatóak.
Ám az önkéntelen, nem tudatos PR-nak nem nagyon vannak szabályai 🙂

Nem tudatos PR és reklám

Példát erre is számtalant találhatunk. Gondoljunk csak az egyik parlamenti frakcióvezető méregdrága táskájának történetére.
(A méregdrága táska miatt magyarázkodásra kényszerült, végül elárvereztette a táskát és az árát jótékony célokra ajánlotta fel.)
Vagy gondolhatunk a parlamenti pad alól kivillanó márkás képviselői cipőre, melyen még az árcédula is ott virított. (Gazdája szintén magyarázkodásra kényszerült a felettébb drága cipő miatt.)
Nyilván való, hogy a fentebb említett két képviselőnek esze ágában sem volt az adott termékek reklámozása, de a termék viselésével már eleve reklámot valósítottak meg, de a sajtómegjelenés és az internetes mémek révén ezt rendesen meg is fejelték.

A SEO, vagyis a keresőoptimalizálást végző ember, kiváltképp, ha bő internetes megjelenéssel bír (szakmai blog, személyes blog, facebook, twitter, LinkedIn stb.) folyamatosan van kitéve a nem tudatos reklám veszélyének.
Életét nagy részben cégek, vállalkozók, vállalkozások közegében tölti, teljesen természetes, hogy erről a világról ír és hol tudatosan, hol tudattalanul PR és reklámhordozó személlyé válik.
Blogját aligha zsúfolhatja tele olyan szövegekkel, hogy az egyik vidéki nagyvárosi cégnél X azt mondta, míg egy másik, budapesti cégnél Y úr azt vélelmezte az egyik gyártó termékéről, amelyet nem akarnék megnevezni, hogy az nagyon hasonlít egy másikhoz, amit nem ebben a városban gyártanak… A konkrétumok nélküli szöveget ki a fene fogja elolvasni?
De a másik véglet sem lesz ideális, azaz egy olyan bejegyzés, amely hemzseg egy cég termékeinek nevétől, a vállalat működésének fennkölt dicséretétől, a vezetők nevének felsorolásától, a cégre mutató linkek erdejétől.

Vagyis érdemes a tárgyilagos bemutatás mellett az online PR ama szabályait minden ilyen megnyilatkozásunkkor észben tartani, hogy csakis az igazat mondjuk és lehetőleg informáljunk, ne hirdessünk.
Nem lesz ez könnyű feladat!

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: