SEO, PR, reklám

Tudatos és önkéntelen PR
SEO-PR-reklám

A SEO szó ezúttal a keresőoptimalizálást végző személyt jelenti s nem a tevékenységet. A bejegyzés témája a tudatos és az önkéntelen (spontán) PR és reklám jelensége.
Az internet világa, amelyben élünk, totálisan mediatizált világ. Megnyilatkozásaink a nyilvánosság előtt zajlanak és még akkor is reklámhordozók vagyunk, ha ezt nem akarjuk.
A tudatos és a nem tudatos reklám közötti különbséget igen egyszerűen illusztrálhatom.
Ha bekapcsoljuk a tv-t, hogy egy bármilyen sporteseményt élvezzünk végig, láthatjuk a játékosok mezén a szponzor cég nevét vagy termékének, brandjének a megnevezését. A mérkőzéseket követő sajtótájékoztatón az edző öltözékéről is leolvasható lesz valahol, hogy honnan származik az egyesület működéséhez szükséges pénz, vagy kik gyártják és ajándékozzák a játékosok felszerelését.

Tudatos online PR

Mindez végtelenül tudatos, jól körbejárt elven működik, szerződésben lefektetett szabályok írják elő az öltözék típusát, a szponzor névírásának színét, méretét és még a szóbeli említések minősége is meghatározott. Nem véletlen, hogy aligha hallhatunk olyant, hogy a mi szponzorunk vacak termékeket gyárt, katasztrofális szállodát üzemeltet, amelyben hemzsegnek a patkányok, vagy olyan kaszinót üzemeltet, amelyben cinkelt kártyával szedik el a pénzt a látogatótól.
De térjünk át az internetre.
Az online PR hét szabályát ismerjük Matt Haig Online stratégia kialakítása című könyvéből (Alexandra, 2005):

– Csakis az igazat
– Informáljunk, ne hirdessünk
– Harmadik fél bevonása
– Az interakció elősegítése
– Szűk körre szabott üzenetek
– Új fogások megtanulása
– Ne feledkezzünk meg a való világról sem

Ezek a “szabályok” igen beszédesek és az idézett mű 86. oldalánál fellapozhatóak.
Ám az önkéntelen, nem tudatos PR-nak nem nagyon vannak szabályai 🙂

Nem tudatos PR és reklám

Példát erre is számtalant találhatunk. Gondoljunk csak az egyik parlamenti frakcióvezető méregdrága táskájának történetére.
(A méregdrága táska miatt magyarázkodásra kényszerült, végül elárvereztette a táskát és az árát jótékony célokra ajánlotta fel.)
Vagy gondolhatunk a parlamenti pad alól kivillanó márkás képviselői cipőre, melyen még az árcédula is ott virított. (Gazdája szintén magyarázkodásra kényszerült a felettébb drága cipő miatt.)
Nyilván való, hogy a fentebb említett két képviselőnek esze ágában sem volt az adott termékek reklámozása, de a termék viselésével már eleve reklámot valósítottak meg, de a sajtómegjelenés és az internetes mémek révén ezt rendesen meg is fejelték.

A SEO, vagyis a keresőoptimalizálást végző ember, kiváltképp, ha bő internetes megjelenéssel bír (szakmai blog, személyes blog, facebook, twitter, LinkedIn stb.) folyamatosan van kitéve a nem tudatos reklám veszélyének.
Életét nagy részben cégek, vállalkozók, vállalkozások közegében tölti, teljesen természetes, hogy erről a világról ír és hol tudatosan, hol tudattalanul PR és reklámhordozó személlyé válik.
Blogját aligha zsúfolhatja tele olyan szövegekkel, hogy az egyik vidéki nagyvárosi cégnél X azt mondta, míg egy másik, budapesti cégnél Y úr azt vélelmezte az egyik gyártó termékéről, amelyet nem akarnék megnevezni, hogy az nagyon hasonlít egy másikhoz, amit nem ebben a városban gyártanak… A konkrétumok nélküli szöveget ki a fene fogja elolvasni?
De a másik véglet sem lesz ideális, azaz egy olyan bejegyzés, amely hemzseg egy cég termékeinek nevétől, a vállalat működésének fennkölt dicséretétől, a vezetők nevének felsorolásától, a cégre mutató linkek erdejétől.

Vagyis érdemes a tárgyilagos bemutatás mellett az online PR ama szabályait minden ilyen megnyilatkozásunkkor észben tartani, hogy csakis az igazat mondjuk és lehetőleg informáljunk, ne hirdessünk.
Nem lesz ez könnyű feladat!

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.