SEO: megjött Piszkos Fred, a kapitány

A Google új algoritmusát Fred-nek hívják

Fred a Google új algoritmusának a neve.
Fred órája avagy ütött a SEO órád?

Március hetedikén a SEO világ egy jelentős része nem várt hírre ébredt: kikötött Piszkos Fred, a kapitány! A Rejtő-regényben piszkos körme, elhanyagolt külseje van Fülig Jimmy barátjának, az online marketing, a SEO tengerén viszont egy elegáns kaliforniai sorhajókapitány érkezett hozzánk.
Pontosabban – saját megfigyelésem szerint – Magyarországra két nap késéssel érkezett meg, és ekkor rakott rendet a hazai kikötői kocsmákban.

Fred nyomán vagy nem történt semmi a honlapok elhelyezkedésével a SERP, vagyis a keresőtábla füstös, borszagú homályában, vagy néhány elcsattanó pofon kíséretében az elhelyezkedés megváltozott és a padló irányába mozdult el.

Íme, egy eleven kép egy Search Console fiókból, amelynél jól látszik, hogy a helyezés miként roggyant meg Fred ökle alatt:

Esés a Google SERP-ben
Így esett a nagy eset a Google keresőtábláján

Akik a Google Analyticset tanulmányozták, azok hasonló ábrát találhattak a látogatószámot illetően – hiszen ki megy be egy olyan kricsmibe, ahol verekedés zajlik?!

A visszaesés típusai

A most látott tábláról leolvashatjuk, hogy a zuhanás után sem sikerült a szóban forgó honlapnak talpra állnia.
Ám láttunk olyan esetet is, amikor a honlap Fred fülese után önmagától, tehát bármilyen pánik belenyúlás nélkül visszamászott eredeti helyére. Íme a példa:

Visszatérés a Googleban az eredeti helyre
A nagy visszatérés

Persze a SEO fórumain, nemzetközileg ismert és nem ismert blogjain, fórumain és a hazai pályán egyaránt elindultak a találgatások, vajon mi lehet az algoritmus tartalma, mit büntet és mit nem.
Voltak akik a fekete kalapos linkelés megtorlását feltételezték, megint mások a túlzott reklámozásban látták az okokat, megint mások a gyenge tartalomra tippeltek és tippelnek. A Search Engine Landon például Barry Schwartz nagyjából úgy fogalmaz: ahol fontosabb volt a bevétel, mint a látogató – ott büntetett Fred. (http://searchengineland.com/googles-fred-update-hit-low-value-content-sites-aimed-revenue-helping-users-271165)

Miben más Fred, mint a többi neves algoritmus frissítés?

Jómagam azt tapasztalom – de erről másoknál nem olvastam árva sort sem -, hogy Fred nem általánosan bünteti a honlapot, nem teljes egészében nyomja vissza mondjuk a tizenötödik helyről a századikra, hanem egyes kulcsszóval ezt megteszi, más kulcsszóra viszont a helyén hagyja a honlapot a keresőtáblán! Ráadásul az ugyanazon oldalt jellemző kulcsszavakról van szó. Vagyis a visszasorolás nem domain- és nem url alapú – hanem kulcsszóra vonatkozó.
És ez nagyon is új jelenség, ez a szelektív kulcsszó büntetés, vagy minek nevezzem.
Megjegyzendő, hogy egy-két fontos kulcsszóra a találatok elveszítése bizony nagyon jelentős látogatószám esést eredményezhet és eredményez is.
Persze arról még nincs, nem is lehet tapasztalatunk, hogy ez a Fred-füles meddig hagy nyomot a honlap-arcokon. Egy hónap? Három? Vagy egy év? Esetleg örökre megmarad a pofon helye?
Ebből a szelektív kulcsszó büntetésből az is következik, hogy nem elegendő az Analyticsben az össz látogatószámra vagy a Search Console-ban a honlap teljességére vonatkozó elhelyezkedésre pillantani. A differenciált eredményhez kulcsszavanként kell lehajolnunk.

“SEO: megjött Piszkos Fred, a kapitány” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Kíváncsi lennék a google-sek mennyire élvezik azt, hogy az egész világ aszerint ugrál, ahogy ők fütyülnek. Egykét SEO-s blogger fel fog háborodni, de a téma nem fog bekerülni egy TV híradóba sem, nem kerül föl a címlapokra sem! A világuralomra törő politikusok kiabálnak, hadsereget gyűjtenek, a google meg szép csendben algoritmusokat ír. Ez ám az új paradigma!
    A nagy Góliátok mellett meg fognak jelenni a kicsi, de ravasz Dávidok is, persze az is lehet, hogy a Google története olyan mese, amit eddig még nem hallottunk.
    Nem irigylem magunkat Barátom!

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.