SEO: kell-e nekünk Budapest?

Térkép: Budapest. Melyik út megyen itt Budára?
Melyik út megyen itt Budára?

SEO és Budapest

Amúgy persze kell, mármint a SEO-n túl, már hogyne kéne ez a szép, kétmilliósra hízott város! Ám a keresések során a budapestiek nagyon is hozzászoktak ahhoz, hogyha az interneten bármit is keresnek – autógumit, duguláselhárítót, virágboltot, szállítót, fogorvost, passzívház ablakot, kertépítőt, reklámügynökséget, SEO tanácsadót – a kereső bizonyosan budapesti céget fog kidobni. Vagyis nem kell Budapest. Mármint nem kell beütni a keresőbe a nevét!

Vagy eddig legalábbis nem nagyon kellett. De most már kell!

A városmarketing speciális megjelenése

Ennek egyfelől az az oka, hogy különbséget kell tenni Budapest és a vonzáskörzet árai, vagy az elérés időmennyisége között. Éppen ezért találkozhatunk pl. a duguláselhárítás iparágában a Budapest és a Pest megye almenükkel, vagyis mert a távolabbi pontra több időt visz el az utazás, a körgyűrűt, mint elátkozott közlekedési tényezőt is figyelembe kell venni. És olykor a kiszállási díj is megjelenik az agglomerációban.

Másfelől pedig olykor már nem feltétlenül budapesti lesz az első néhány találat a Googleban, mert vidéken is érteni kezdtek a SEO-hoz, vagy mert a termék, a szolgáltatás olyan specifikummal bír. A budai villákhoz ritkán igényelnek mondjuk mezőgazdasági gépalkatrészt, nem csoda hát, ha vidéki cégeket találunk az első helyeken.

Harmadrészt lehet olyan megkülönböztetési igény, hogy valamilyen szolgáltatást csak és kizárólag a fővárosban végez valamely vállalkozás, máshol nem. Ilyenre pl. a virágküldés szektorában lelhetünk példát. És gondoljunk csak bele: mekkora távolságra érdemes a székesfővárosból mondjuk pizzát szállítani?

A vidéki városok lakói viszont “kénytelenek” a saját városuk nevét is beütni, ha nem akarják a fővárosi és a többi város vállalkozásait látni tucatszám a találatok között.
És természetesen ha más város a célpontunk, például utazáskor egy távolabbi városban keresünk hotelt, akkor a másik város nevét is beütjük.
E két utóbbi esetre gondolva is a SEO során a városok nevével tudnunk kell jól gazdálkodni!

Budapest sokféleképpen

A Google nem feltétlenül a magyar nyelv kiváló tudója, így akiknek fontos, hogy a Budapesten és a Budapest szó is előkelő helyen szerepeljen, cselezni kényszerülnek. Több honlapon láthatjuk, hogy nyelvtanilag teljesen indokolatlanul a Budapesten szót elválasztással írják, így: Budapest-en!
Így a Budapesten szó tövét, a Budapestet is érteni fogja a Google. Nem szép megoldás, de egyeseknek hasznos – mutatok is majd rá példát (még ha jómagam nem is használom ezt a megoldást).

SEO találategyeztetés

A helyi találatok megjelenítésével tovább bonyolódik (vagy inkább egyszerűsödik?) a helyzet. Igaz, a Google Helyek szolgáltatás találatai között csak az abban regisztrált vállalkozások jelennek meg.
Általában a kereső annak a városnak, körzetnek a találatait jeleníti meg kiemelten, ahol a böngésző gép és ember jelen van. Vagyis más találatot lát valaki Pécsett, Debrecenben, mint Budapesten.
Persze, ezen is segíthetünk, hogy egyforma találatok alapján értelmezhessük egy cég SEO tevékenységének eredményességét vagy eredménytelenségét, mégha az értékelő csapat más-más városban is szemléli a Google találati tábláit. A kereső bal margóján egyszerűen átállíthatjuk a helyet. (Kicsit olyan ez, mint a greenwichy idő – mindenki állítsa az időt arra, a helyet pedig Budapestre.)
Ám eközben arra is ügyelnünk kell, hogy a keresőben a “keresési tevékenység alapján történő személyre szabás letiltása” állásban álljon minden gépünk, mert különben mégiscsak össze-vissza kapjuk majd az eredményeket.

A helyi találatok iszonyú mennyiségű keresést generálnak, aligha szabad lebecsülnünk a jelentőségüket!

***

Példák:

Duguláselhárítás Budapest-en írásmód a title-ban: Duguláselhárítás Budapest-en

Speciális árú: Mezőgazdasági gépalkatrész

Utazunk Pécsre?: Hotel

***

Tartalmi kapcsolódások:

SEO szempontú városmarketing: Pécs, Budapest, Bukarest…

SEO: hol élsz te?

Linkeskedés: helyi keresés

Szólj hozzá!