SEO iparágak: a linkipar

A linkipar

Ha útnak ered egy gondolat, amely tartalmaz valamiféle előnyt a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás terén, arra hamarosan iparágak (ál-iparágak) fognak települni világszerte.
Itt van például a linkek ügye. A “minél több a link – annál jobb a helyezés” gondolat azonnal létrehozta a “linképítés iparágát”, amelynek keretében szorgalmas iparosok pénzért megszerzik a megrendelőnek – válogatás nélkül – a linkeket.
Az iparág szélén már nem csak link megszerzésről, hanem számítástechnikai leleménnyel létrehozott, relevánsnak tűnő linkek gyártásról is beszélhetünk, amelynek már végképp nincs köze a természetes tetszésnyilvánítást megvalósító, az értékeket elismerő linkekhez.

Ugyancsak messze áll a természetes link fogalmától a pénzért linket árusító linkfarmok létrehozásának és működtetésének ügye.

Az álipar által létrehozott linkek azonban előbb-utóbb visszaütnek, a backlinkekkel egyébként is jó lesz vigyázni.

A törött linkek

A folyton változó online világban a “törött link” fogalmát sem árt ismernünk. Ez azt jelenti, hogy a mi webegységünkből kiinduló link már nem jut sehová.
Például itt van Magyarországon a megszűnt freeblog blog szolgáltató esete. Nyilván vezettek ott blogot barátaink és most a rájuk mutató linkek nem mutatnak sehová.
Minél több ilyen törött linkünk van, annál “dühösebb lesz” ránk a Google, mert a robotjait össze-vissza szaladgáltatjuk, azaz nem tartjuk rendben a honlapot. A rendetlen honlapnak pedig aligha nő a PageRank értéke.

A törött linkek feltérképezéséhez szerencsére van egy nagyszerű programunk, a Xenu, időnként nem árt végigfuttatni a saját honlapon. (A XENU e sorok írásakor itt érhető el:
http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html#Download )

Rossz linkek

A bejövő rossz linkek ellen is van védelem (a fizetett, mesterségesen vagy ártó szándékkal, harmadik fél által létrehozott linkeket tekintjük rossz linknek). A védelmet egyfelől a megelőző gondos válogatás, másfelől a Google, amely esetenként értesítést is küld, illetve a jelenségre épülő iparág, a “rossz link gyilkos” iparág termék kínálata jelenti.
(Íme, egy kis válogatás ebből: www.linkremovalguide.com/link-removal-services/ )

Persze, vigyáznunk kell a fizetős programok vásárlásával, meg a nem kívántnak minősített linkek eltávolításával – a Webmestereszközökben van ilyen opció –, mert a Google felhívja arra a figyelmünket, hogy a linkeket elutasító eszközét egy normálisan működő, átlagos honlap esetén szükségtelen gyötörni. Hiszen a Google tudja, hogy milyen linkeket nem kell figyelembe vennie.

Ál vendég bejegyzés

Matt Cutts a blogjában egy újabb iparágra hívja fel a figyelmünket, amely a vendég bejegyzés álarca mögött termeli a linkeket. (The decay and fall of guest blogging for SEO)

S mindjárt hozzá is teszi a Google mérnöke, hogy figyelnek a jelenségre, tehát a vendég bejegyzésre már nem érdemes SEO-t építeni.
Persze nem kell megijednie azoknak akik például közösségi blogokban is megjelennek (jómagam például a Blog Pécs és a Világ Ma hasábjain), mert a Google korántsem az internetes aktivitás ellen van, csupán a hamis iparágak visszaszorításán, vagyis a természetes link kapcsolódásokért dolgozik!

*****

Tudástár: Linképítés és linkleépítés

A témához kapcsolódik:

 

“SEO iparágak: a linkipar” bejegyzéshez 10 hozzászólás

  1. Létezik kedves Robbie Naish olyan kisiparos is, aki álnéven, spam hozzászólással igyekszik növelni honlapja népszerűségét 🙂
    Spam hozzászólásnak azt tekintjük, amikor a bejegyzés érdemi részéhez többletet nem adó hozzászóló csakis a saját linkjének a meglét igyekszik kidomborítani. Nagyon homorú eljárás.
    Általában a spam hozzászólás sem alkalmas SEO-ra, azaz linképítésre, mert általában kimoderálják az ilyen hozzászólásokat, akármilyen specifikusak is.

  2. Igen az is,egyébként ezt nicknévnek hívják nem álnévnek és megszokott a használata az egész világban. Sőt,linképítésről sem beszélhetünk mivel ‘nofollow’.

  3. Nekem mondod, El Lobo-nak, hogy a nick használata szakmai blogban kevéssé előnyös?
    Egyébként a link kettős természetű: út és erő.
    Vagyis a nofollow attributum nem zárja ki, hogy a hozzászóló honlapjára záporozzanak a kíváncsi szemlélődők, azaz a “linképítés” eléri célját: látogatókat vonz.
    Egyebekben javaslom, hogy hagyjunk szóhoz jutni másokat is.

  4. Már csak az a vicces, hogy azok akik korábban zsák számra vették a linkeket és ezzel értek el jó helyezéseket. Most nem tudnak mit kezdeni a régi honlappal, hiszen a linkek fele nem törölhető. A disavovw tool is csak mese habbal, itt is mint sok más Google területen megy a ködösítés.

    Van olyan akinek épült korábban 10 linkje egy anchor textel csak a főoldalra és jó helyen van, míg a másiknak van egy zsák linkje amit nem természetes úton építtetett és most takarítgatja ahogy tudja még sem tud vele elérni olyan helyezést mint akinek 10 hasonló linkje van. Szóval a mérleg nem mindig billen jó helyre, miközben tudjuk hogy közel 200 féle dolgot vesz figyelembe a kereső és helyezéseink ettől függnek. De azért ez bicskanyitogató.
    Van ilyen és olyan oldalam is ezért írom.

  5. Kedves Gr3nT!
    Megértelek, mert magam is látok ellentmondásokat!
    Számos alkalommal van dolgom olyan honlapokkal, amelyeket korábban más SEO-zott, tehát egy vegyes minta alapján mondhatom: a Googlenak nem mindig erénye a következetesség. Vagy nem azonnali a reakciója.
    Persze úgy is fogalmazhatnék, hogy mindenből egy kicsi még elmegy, csak a túladagolás nem megengedett.
    Vagyis más dolog például az iparszerűen, pénzért űzött guest blogging és más dolog a valódi vendég bejegyzés, amely színesíti, értékesebbé teszi a honlapunkat.
    Más dolog, ha van egy-két “cserelinkem” a barátaimmal és más dolog, ha cserelinkekre épül a SEO.
    Azt sem vitatom, hogy ezeket az olykor finom különbségeket nehéz lehet algoritmussal megállapítani. De az is tény, hogy olykor tényleg “kinyílik a bicska”, látva, hogy milyen veszett módszerekkel előznek.

  6. Nem bonyolítanám túl a kérdést; szerintem volt egy lehetőség 2012 áprilisáig, amit ki lehetett használni. Szemtelenül olcsó volt, aki akart, élt vele. A többség tudta, hogy valamikor lejár a módszer szavatossági ideje.
    Lehet, hogy azok a honlapok mentek a kukába, mert a linktörlés sok esetben nem lehetséges (a disavow tool pedig tényleg mese habbal), de aki kihasználta a katalógusokat, sok milliónyi megbízást és eladást szerezhetett a cégének.
    Ha figyelembe vesszük, hogy akkoriban a honlapokba onsite sokkal kevesebbet öltünk, akkor alig van reális veszteség, csupán a kieső profit az. Szóval újra munkába kellett állni más játékszabályokkal.

Szólj hozzá!