Keresőoptimalizálás, SEO

SEO iparágak: a linkipar

A linkipar

Ha útnak ered egy gondolat, amely tartalmaz valamiféle előnyt a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás terén, arra hamarosan iparágak (ál-iparágak) fognak települni világszerte.
Itt van például a linkek ügye. A “minél több a link – annál jobb a helyezés” gondolat azonnal létrehozta a “linképítés iparágát”, amelynek keretében szorgalmas iparosok pénzért megszerzik a megrendelőnek – válogatás nélkül – a linkeket.
Az iparág szélén már nem csak link megszerzésről, hanem számítástechnikai leleménnyel létrehozott, relevánsnak tűnő linkek gyártásról is beszélhetünk, amelynek már végképp nincs köze a természetes tetszésnyilvánítást megvalósító, az értékeket elismerő linkekhez.

Ugyancsak messze áll a természetes link fogalmától a pénzért linket árusító linkfarmok létrehozásának és működtetésének ügye.

Az álipar által létrehozott linkek azonban előbb-utóbb visszaütnek, a backlinkekkel egyébként is jó lesz vigyázni.

A törött linkek

A folyton változó online világban a “törött link” fogalmát sem árt ismernünk. Ez azt jelenti, hogy a mi webegységünkből kiinduló link már nem jut sehová.
Például itt van Magyarországon a megszűnt freeblog blog szolgáltató esete. Nyilván vezettek ott blogot barátaink és most a rájuk mutató linkek nem mutatnak sehová.
Minél több ilyen törött linkünk van, annál “dühösebb lesz” ránk a Google, mert a robotjait össze-vissza szaladgáltatjuk, azaz nem tartjuk rendben a honlapot. A rendetlen honlapnak pedig aligha nő a PageRank értéke.

A törött linkek feltérképezéséhez szerencsére van egy nagyszerű programunk, a Xenu, időnként nem árt végigfuttatni a saját honlapon. (A XENU e sorok írásakor itt érhető el:
http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html#Download )

Rossz linkek

A bejövő rossz linkek ellen is van védelem (a fizetett, mesterségesen vagy ártó szándékkal, harmadik fél által létrehozott linkeket tekintjük rossz linknek). A védelmet egyfelől a megelőző gondos válogatás, másfelől a Google, amely esetenként értesítést is küld, illetve a jelenségre épülő iparág, a “rossz link gyilkos” iparág termék kínálata jelenti.
(Íme, egy kis válogatás ebből: www.linkremovalguide.com/link-removal-services/ )

Persze, vigyáznunk kell a fizetős programok vásárlásával, meg a nem kívántnak minősített linkek eltávolításával – a Webmestereszközökben van ilyen opció –, mert a Google felhívja arra a figyelmünket, hogy a linkeket elutasító eszközét egy normálisan működő, átlagos honlap esetén szükségtelen gyötörni. Hiszen a Google tudja, hogy milyen linkeket nem kell figyelembe vennie.

Ál vendég bejegyzés

Matt Cutts a blogjában egy újabb iparágra hívja fel a figyelmünket, amely a vendég bejegyzés álarca mögött termeli a linkeket. (The decay and fall of guest blogging for SEO)

S mindjárt hozzá is teszi a Google mérnöke, hogy figyelnek a jelenségre, tehát a vendég bejegyzésre már nem érdemes SEO-t építeni.
Persze nem kell megijednie azoknak akik például közösségi blogokban is megjelennek (jómagam például a Blog Pécs és a Világ Ma hasábjain), mert a Google korántsem az internetes aktivitás ellen van, csupán a hamis iparágak visszaszorításán, vagyis a természetes link kapcsolódásokért dolgozik!

*****

Tudástár: Linképítés és linkleépítés

A témához kapcsolódik:

10 hozzászólás

  • Bognár László

    Létezik kedves Robbie Naish olyan kisiparos is, aki álnéven, spam hozzászólással igyekszik növelni honlapja népszerűségét 🙂
    Spam hozzászólásnak azt tekintjük, amikor a bejegyzés érdemi részéhez többletet nem adó hozzászóló csakis a saját linkjének a meglét igyekszik kidomborítani. Nagyon homorú eljárás.
    Általában a spam hozzászólás sem alkalmas SEO-ra, azaz linképítésre, mert általában kimoderálják az ilyen hozzászólásokat, akármilyen specifikusak is.

  • Robbie Naish

    Igen az is,egyébként ezt nicknévnek hívják nem álnévnek és megszokott a használata az egész világban. Sőt,linképítésről sem beszélhetünk mivel ‘nofollow’.

  • Bognár László

    Nekem mondod, El Lobo-nak, hogy a nick használata szakmai blogban kevéssé előnyös?
    Egyébként a link kettős természetű: út és erő.
    Vagyis a nofollow attributum nem zárja ki, hogy a hozzászóló honlapjára záporozzanak a kíváncsi szemlélődők, azaz a “linképítés” eléri célját: látogatókat vonz.
    Egyebekben javaslom, hogy hagyjunk szóhoz jutni másokat is.

  • Gr3nT

    Már csak az a vicces, hogy azok akik korábban zsák számra vették a linkeket és ezzel értek el jó helyezéseket. Most nem tudnak mit kezdeni a régi honlappal, hiszen a linkek fele nem törölhető. A disavovw tool is csak mese habbal, itt is mint sok más Google területen megy a ködösítés.

    Van olyan akinek épült korábban 10 linkje egy anchor textel csak a főoldalra és jó helyen van, míg a másiknak van egy zsák linkje amit nem természetes úton építtetett és most takarítgatja ahogy tudja még sem tud vele elérni olyan helyezést mint akinek 10 hasonló linkje van. Szóval a mérleg nem mindig billen jó helyre, miközben tudjuk hogy közel 200 féle dolgot vesz figyelembe a kereső és helyezéseink ettől függnek. De azért ez bicskanyitogató.
    Van ilyen és olyan oldalam is ezért írom.

  • Bognár László

    Kedves Gr3nT!
    Megértelek, mert magam is látok ellentmondásokat!
    Számos alkalommal van dolgom olyan honlapokkal, amelyeket korábban más SEO-zott, tehát egy vegyes minta alapján mondhatom: a Googlenak nem mindig erénye a következetesség. Vagy nem azonnali a reakciója.
    Persze úgy is fogalmazhatnék, hogy mindenből egy kicsi még elmegy, csak a túladagolás nem megengedett.
    Vagyis más dolog például az iparszerűen, pénzért űzött guest blogging és más dolog a valódi vendég bejegyzés, amely színesíti, értékesebbé teszi a honlapunkat.
    Más dolog, ha van egy-két “cserelinkem” a barátaimmal és más dolog, ha cserelinkekre épül a SEO.
    Azt sem vitatom, hogy ezeket az olykor finom különbségeket nehéz lehet algoritmussal megállapítani. De az is tény, hogy olykor tényleg “kinyílik a bicska”, látva, hogy milyen veszett módszerekkel előznek.

  • Petrás Andor

    Nem bonyolítanám túl a kérdést; szerintem volt egy lehetőség 2012 áprilisáig, amit ki lehetett használni. Szemtelenül olcsó volt, aki akart, élt vele. A többség tudta, hogy valamikor lejár a módszer szavatossági ideje.
    Lehet, hogy azok a honlapok mentek a kukába, mert a linktörlés sok esetben nem lehetséges (a disavow tool pedig tényleg mese habbal), de aki kihasználta a katalógusokat, sok milliónyi megbízást és eladást szerezhetett a cégének.
    Ha figyelembe vesszük, hogy akkoriban a honlapokba onsite sokkal kevesebbet öltünk, akkor alig van reális veszteség, csupán a kieső profit az. Szóval újra munkába kellett állni más játékszabályokkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.