SEO, etika, evolúció

Dühöng a nyár

Balatonfenyves egy kedves kis üdülőjének árnyas udvarán olvasgatunk, kezemben a Webergonómia című könyv, a feleségem valami női lapot lapozgat s egyszer csak így szól:
– Egy pincér itt épp arról beszél, hogy ebéd után nem azt kérdezi a vendégektől, hogy kérnek-e kávét, hanem azt, hogy presszókávét vagy capuccinot kérnek-e!

A keresőoptimalizálás pincére vagyok?

Marketing fogás, amely nyilvánvalóan növeli a forgalmat. Ez még éppen belefér a pimasz kis fogások fogalomkörébe, nem egy fajsúlyos átverés, némi figyelemmel “kivédheti” a vendég, ha a rámenősség ellenére van.

A Webergonómia (szerkesztette: Leiszter Attila) ugyanígy arról gondolkoztat el, hogy vajon az én SEO blogom hogyan is áll a vendég kiszolgálása terén, etikus és tudományosan igazolható eszközöket használok-e, vagy (legalább) okos és marketingben jártas pincér módjára járok-e el?!

Egy korábbi nyáron, ugyanitt, a linkek és az evolúció kapcsolatáról elmélkedtem, miszerint a linkelés a hasonló genetikai állományú (gondolatiságban, világfelfogásban rokon) honlapok, blogok támogatását is jelenti, támogatás alatt a túlélésüket és a szaporodásukat elősegítő momentumot értve.
S íme, most a kezemben tartott könyv Jakob Nielsen nyomán az információszerzés és a táplálékszerzés evolúciós szerepének hasonlatosságára hívja fel a figyelmemet.
Ez praktikusan azt jelenti, hogy az interneten kereső ember a legkisebb ráfordítással akarja megszerezni a “betevő falatját”, az információt. Vagyis gyorsan, rövid, lényegre törő változatban akarja megszerezni azt, amiért fellépett az internetre. (Egyedül, puszta kézzel nem megy neki az ember egy elefántnak, mert annak, mint tápláléknak a megszerzése felettébb fáradságosnak és bizonytalannak látszik.)

Izlésesen tálalt keresőoptimalizálás

SEO szempontból is lényeges és tanulságos: nem elég a kereső rangsorában elől állni, a website attól még nem feltétlen lesz “étvágygerjesztő”. Illetve az “étvágygerjesztő” weboldalak bizonyosan előrébb fognak kerülni a keresőkben is.

Gyakorlatilag egy olyan dilemma előtt állok, hogy vajon akkor szolgálom-e jobban a látogatót, ha ez, a keresőoptimalizálással, SEO-val foglalkozó blogom lineárisan közvetíti a bejegyzéseimet (mint most), vagy ha egy “eligazító” oldallal “kínálnám meg” a látogatót: ha ide kattint, akkor a SEO szolgáltatásaim feltételeivel ismerkedhet meg, ha pedig ide kattint, akkor a tapasztalataimat viheti ingyen, már ha önmaga akarja honlap-optimalizálni a honlapját.

De nyár van, meleg van, döntés helyett most – talán valamilyen rejtett evolúciós parancsra – inkább “túlélni”, vagyis fürdeni megyek…


Kapcsolódó tartalmak:

“SEO, etika, evolúció” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!