Ronaldinho, a marketing-objektum

Fojtik-Veres: Elnyújtott élvezet
Elnyújtott élvezet

Amikor a marketing termék élvezi termék mivoltát

Kezemben a Fojtik-Veres. (Elnyújtott élvezet…?; Négy beszélgetés a marketingről. Akadémiai Kiadó, 2006).
Még a fociról is szó esik benne, és az európai focidrukkerről is, aki “nem azért szereti Ronaldinhót, mert mondjuk, 179 mérkőzésen volt most valuable player, hanem azért, mert a foci varázslója és élvezzük, amit csinál. Külön öröm látni, hogy ő is élvezi.
Ritka termék az ilyen, amelyik élvezi termék mivoltát, eladhatóságát – mondhatnánk rosszindulatúan.
Talán csak a blogger még ilyen 🙂

Persze a pályán nem a játékos termék mivolta, hanem mesteremberi vagy ritka esetben művészi mivolta a lényeg, aki esztétikai örömöt nyújt, s a teljesítményének százalékos kimutatása vagy a pénz, a produkció ára (akár extra ára is) az adott pillanatban csupán másodlagos. (Nem úgy a klubja pénztárosának!)
Mindemellett Ronaldinho marketing-támogatást is élvez, kommunikációs felhő lengedez körülötte, naponta írnak róla a lapok, nyilatkozik a televíziókban, a házának belseje magazinok színes lapjain és az interneten lesz bejárható – vagyis valóságos marketing-objektum a pasas.

A nagy kérdés az, hogy eme marketing-burok nélkül mennyivel csökkenne a piaci értéke, az eladhatósága?

Általánosíthatunk is: mi történne, ha egy reggel arra ébrednénk, hogy minden reklámot elfelejtettünk, amit láttunk-hallottunk valaha? (A kérdést indokoltá teszi, hogy a reklám fogalma naponta kap dühödt támadásokat.)

Ott állnánk az ABC-áruház pultjánál, s fogalmunk se volna mondjuk az ásványvizekről. El kellene olvasnunk valamennyi ismertetőjét, hogy eligazodhassunk. Minél nagyobb választék tornyosulna előttünk, annál hosszabb ideig tartana a választás folyamata. Meg kellene értenünk, hogy mit jelent, ha ugyanannak a márkának más színű a kupakja. A korábban ismert hírnév, az “ásványvíz versenyeken” elnyert díjak belénk táplált ismerete sem segítene.
A megszokott rutin helyett (akár igaz, akár hamis érveken alapul is az) mindent újra kellene gondolnunk. Az ilyen bevásárlás bizonyára elnyelné a napunk. Este fáradtan térnénk haza, annak ismerete nélkül, hogy melyik csapatban is rúgja a labdát Ronaldinho, akiről amúgy semmit sem tudunk. Bekapcsoljuk a tv-t, meccset szeretnénk nézni, de vajon melyiktől várhatjuk a varázslatot?

*****
Még egy kis foci:

Még egy kis Fojtik-Veres:

“Ronaldinho, a marketing-objektum” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Érzelmi marketing? | Blog Pécs

Szólj hozzá!