Őszinte keresőoptimalizálás

A nyíltság törvénye

Kereken tíz éves a SEO – keresőoptimalizálás blog, de ellenállok a kísértésnek, amely a kerek évfordulókon elfogja a cégeket, az intézményeket, a vállalkozókat és a bloggereket is, hogy nagy ünnepséget rendezzenek, ország-világnak szertekürtöljék – persze jó pénzért a reklámköltség terhére -, hogy lám, ennyi meg ennyi éves a cég, örüljünk együtt!
Ám az az igazság, hogy a szolgáltatásunkat, árunkat, eszméinket potenciálisan megvásárolni kész vásárlót egyáltalán nem érdekli a mi nagyszerű évfordulónk, az a saját ünnepünk, ha egyáltalán van mit ünnepelnünk. Érdemes nyíltnak, őszintének lenni magunkhoz is – így én is virtuálisan koccintok magammal, a fényes ünnepség csupán csak ennyi.

Persze a fenti gondolatmenet nem ütheti azt a marketingben kötelező eljárást, hogy folyamatosan tudassuk honlapunkon, e-mail-ben, hogy vállalkozásunkat nem tegnap alapítottuk, vagyis régóta űzzük a szakmát, tanuljuk és műveljük a keresőoptimalizálást, nem nyeretlen kétévessel áll szembe a potenciális vásárló. Ilyen összefüggésben tehát helyén való, sőt kötelező a tényszerű közlés.
A Bognár Stúdió honlapján a kapcsolat oldalon illetve a hivatalos leveleinkben is ezért áll ott – Alapítás éve: 1996.
Jé, most veszem észre, húsz éves a cég 🙂 Na, akkor most virtuálisan még egyet koccintok.

Persze a nyíltságnak nem csak önmagunkkal szemben kell érvényesülnie. Sőt.

Néhány éve Papp Lászlóval, a világhírű feltalálóval vitatkoztam. A téma természetesen az Aktív Szék volt, amely a Geniusz Budapest díj mellett nem kisebb díjjal is dicsekedhet, mint a Feltalálók Világtalálkozójának (Genf) kategória első díja plusz a különdíj.
A termék mindemellett két “negatívummal” rendelkezett.
Az Aktív Szék nagyobb és drágább volt, mint a “gyilkos” irodaszékek.
Laci ösztönösen cáfolta, nem is olyan nagy ez a szerkezet és más “gyógyszékekhez” képest még olcsóbb is az ő találmánya.
Jómagam Al Ries és Jack Trout marketing szakírók nyomán azt vallottam, a tényeket nem szabad letagadni, azok cáfolatába belebonyolódni, hanem el kell ismerni azokat és érveinkkel a pozitív üzenet felé kell billenteni a témát.
Vagyis az Aktív Szék ugyan drágább és nagyobb helyet igényel, mint a “gyilkos” irodaszékek – de az egészségünket messze jobban szolgálja!
Ha úgy tetszik, akkor az az üzenetünk, hogy az egészségnek sajna ára van: nagyobb, erősebb, többet tudó ülőalkalmatosságra van szükségünk. Ez pedig nyilván nem kapható hokedli áron.

A marketing vastörvényei

A fentebb már említett szerzőpáros A marketing huszonkét vastörvénye c. könyvében (Bagolyvár Könyvkiadó, 1994) a nyíltság törvénye címszó alatt tárgyalja ezt a fajta jelenséget. (“Ha elismersz egy negatívumot, a vevő valamilyen pozitívval fog felruházni” – alcímmel.)

A szerzők egy igen tanulságos példája a Listerine szájvízének szörnyű ízéhez kapcsolódik. A konkurencia a “jó ízű” szájvíz meghatározással támadott.
A Listerine nem bonyolódott olyan szövegekbe, hogy ízlések és pofonok, nem kezdte el magyarázni, hogy nem is annyira rossz az az íz, hanem a nyíltság jegyében kezdett visszavágni: “Egy íz, amelyet naponta kétszer gyűlölni fogsz.”
A vásárlók honorálták az őszinteséget, arra gondolva, hogy ami ennyire rossz ízű, attól nyilván több baktérium pusztul el, mint a jó ízű szájvizektől.

Így be kell vallanom: a keresőoptimalizálás (SEO) nem mindig és nem mindenben jó megoldás. Van, amikor kombinálnunk kell AdWords hirdetéssel, esetleg más megoldásokkal. És még azt is be kell vallanom, és be is szoktam: nem minden feladatra a saját cégem a legalkalmasabb. Még ha ettől olyan is lesz a szánk íze, mintha Listerinet szopogattunk volna.

***

A témához ajánlom még:

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.