Online marketing: kinek keresőoptimalizálás, kinek pedig SEO!
2007. október 06. szombat/
SEO vs. keresőoptimalizálás
Az online marketing szakma két kitűnő hazai képviselőjével beszélgettem a napokban offline, Budapesten, s szóba jött, hogy némi túlzással persze, a keresőoptimalizálás szót elsősorban az ügyfelek, a SEO szót pedig inkább a szakmabéliek és a “magasabb” marketing kultúrájú, vagy az idegen kifejezést elegánsabbnak gondoló körökben használják a beszédben, írásban és a keresőkben történő keresés közben.
(Közbevetés 10 év múlva!
Ez a bejegyzés 2007-ben készült, de most, 10 év elmúltával – 2017 június 10-én – egy teljességgel átalakult helyzetről kell beszámolnom.
A Google Trends eszközzel megvizsgálva, hogy a keresőben milyen egymáshoz viszonyított arányban keresik az emberek a SEO-t és a keresőoptimalizálás szót Magyarországon, azt láthatjuk, hogy egyelőre a SEO tükörszóé az elsőbbség (SEO = Search Engine Optimization, vagyis keresőmotor optimalizálás).
SEO – kék; keresőoptimalizálás – piros
Azonban az a nagy különbség, hogy a Google keresőtábláján a nemzetközileg használt SEO szó beütésére a magyar keresőtáblán is nemzetközi eredménysort kapunk, vagyis a magyar honlapok prioritása megszűnt. Erről ebben a bejegyzésben fogunk 10 év múlva meditációt olvasni (5-1-1 fejezet).
Vagyis az ebben a 2007-es bejegyzésben feltüntetett helyzetkép már egészen más alapokon zajlik a két kifejezés között.)
A szavaknak külön élete van, pláne a reklámban. Online marketing: hirdetések címmel tettem közzé a Blog * El Lobo – A farkas gerillamarketing és komplex blogomban (amely a reklámhét tiszteletére még az online marketing jelzőt is megkapta) – szóval itt tettem közzé ama megfigyelésemet, hogy az online marketing szakma hirdetései meglehetősen bizarr nagyvonalúságról árulkodnak. Reklámpszichológiából olykor bármely tanszéken bukta volna az eredmény!
Aztán egy kis séta Budapesten, s láthatóvá lett, hogy az Örs vezér tere felüljáróján a vak koldus mennyire jó reklámszöveget fogalmaz.
A céduláján ennyi állt: Élelemre kérem a forintokat! Semmi Figyelem!, semmi cikornya, semmilyen negatív formájú megközelítés – csak a lényeg!
Aztán az IKEA pénztárához közel ez a felirat: Vidd haza még ma!
Ragyogó ellenpontjai ezek a linkkel fentebb elérhető online szövegeknek. Jay Conrad Levinson talán éppen ilyen jelenségek miatt írta le a következőket:
“… azt kell olykor megállapítanom, hogy a legjobb nagyvállalati titánok sem mindig dicsekedhetnek szilárd alapismeretekkel.”
(Gerillamarketing, Haszon Lapkiadó, 2005. 107. old.)
Éppen ezért, mi most mutatunk valamennyit az online marketing alapjaiból 🙂
Ezt teljesen jól látod. Mármint azt, hogy a keresőoptimalizálás szót ismerik inkább az ügyfelek.
De még mindig nagyon gyatrán állunk az általános ismertség terén.
Arra gondolok, hogy ha bemész a sarki fűszereshez, és megkérdezed tőle, hogy van-e honlapja, weboldala – és mondasz még néhány szinonímát ha mégsem értené -, tuti, hogy ha nem is rögtön, de beugrik neki, hogy miről beszélsz. Próbáld meg ugyanezt keresőoptimalizálás szóval 🙂 esélytelen.
Na, de nem is ez a szomorú, hanem inkább az, hogy akinek már van weboldala, az sem mindig tudja miről is beszélek, csak ha körülírom a tevékenységet.
Nem kellene összefognunk a szakmánk népszerűsítésének érdekében?
Akár karöltve a honlapkészítőkkel…ez elég ütős lenne!
A magam részéről -, hogy a véleményed végéről kezdjem, egyetértenék egy ilyen közös akcióval.
A helyzetkép amúgy nagyon színes: a keresőoptimalizálás fogalmának ismerete területenként és szakmánként is nagyon változó.
Pl. általában Budapesten vagy a külföldi piacokon is érdekelt vállalatok, vállalkozások esetében jobban ismerik, sőt egyes szakmákban már kemény konkurenciaharc is zajlik a neten. Innen “magától jön” a rendelés, keresleti piac van kialakulóban (most a gyermekbetegségekről, – fehér alapon fehér betűhalmaz, stb. -, az átverős szolgáltatókról nem beszélnék, mert témánk szempontjából most ez nem lényeges).
Viszont van az a “részleg”, akiknek fogalma sincs arról, amiről beszélünk. Ám ez nem csak magyar jelenség, Levinson sem véletlenül ír a sötétben integetőkről. (Úgy értendő: a honlapot senki sem látja a tulajon kívűl, ha annak egyébként nincs híre, reklámja offline és online.)
A honlapkészítők: az a helyzet, hogy a honlapot készítéskor illene optimalizálni! Akkor a legeredményesebb.
Némi öniróniával meg is jegyezném, jómagam olykor már előbb optimalizálok, mint hogy készen volna a honlap.
Ez a weboldal sütik segítségével javítja az Ön élményét, miközben Ön a weblapon navigál. Ezekből a sütikből a szükség szerint besorolt sütik az Ön böngészőjében tárolódnak, mivel nélkülözhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Ezenkívül harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek nekünk elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a weboldalt. Ezeket a sütiket csak az Ön hozzájárulásával tárolja az Ön böngészőjében. Önnek lehetősége van ezeknek a sütiknek a letiltására is. Ezeknek a sütiknek a letiltása azonban hatással lehet a böngészési élményre.
A szükséges sütik nélkülözhetetlenek a webhely megfelelő működéséhez. Ez a kategória csak azokat a sütiket tartalmazza, amelyek biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit. Ezek a sütik nem tárolnak semmilyen személyes információt.
Azokat a sütiket, amelyek nem feltétlenül szükségesek a weboldal működéséhez, és amelyeket kifejezetten a felhasználói személyes adatok gyűjtésére használnak elemzésen, hirdetéseken és más beágyazott tartalmakon keresztül, nem szükséges sütiknek hívják. A sütik weboldalán történő futtatása előtt kötelező beszerzni a felhasználó hozzájárulását.
3 hozzászólás
Keresőoptimalizálás, keresőmarketing blog
Ezt teljesen jól látod. Mármint azt, hogy a keresőoptimalizálás szót ismerik inkább az ügyfelek.
De még mindig nagyon gyatrán állunk az általános ismertség terén.
Arra gondolok, hogy ha bemész a sarki fűszereshez, és megkérdezed tőle, hogy van-e honlapja, weboldala – és mondasz még néhány szinonímát ha mégsem értené -, tuti, hogy ha nem is rögtön, de beugrik neki, hogy miről beszélsz. Próbáld meg ugyanezt keresőoptimalizálás szóval 🙂 esélytelen.
Na, de nem is ez a szomorú, hanem inkább az, hogy akinek már van weboldala, az sem mindig tudja miről is beszélek, csak ha körülírom a tevékenységet.
Nem kellene összefognunk a szakmánk népszerűsítésének érdekében?
Akár karöltve a honlapkészítőkkel…ez elég ütős lenne!
Bognár László
A magam részéről -, hogy a véleményed végéről kezdjem, egyetértenék egy ilyen közös akcióval.
A helyzetkép amúgy nagyon színes: a keresőoptimalizálás fogalmának ismerete területenként és szakmánként is nagyon változó.
Pl. általában Budapesten vagy a külföldi piacokon is érdekelt vállalatok, vállalkozások esetében jobban ismerik, sőt egyes szakmákban már kemény konkurenciaharc is zajlik a neten. Innen “magától jön” a rendelés, keresleti piac van kialakulóban (most a gyermekbetegségekről, – fehér alapon fehér betűhalmaz, stb. -, az átverős szolgáltatókról nem beszélnék, mert témánk szempontjából most ez nem lényeges).
Viszont van az a “részleg”, akiknek fogalma sincs arról, amiről beszélünk. Ám ez nem csak magyar jelenség, Levinson sem véletlenül ír a sötétben integetőkről. (Úgy értendő: a honlapot senki sem látja a tulajon kívűl, ha annak egyébként nincs híre, reklámja offline és online.)
A honlapkészítők: az a helyzet, hogy a honlapot készítéskor illene optimalizálni! Akkor a legeredményesebb.
Némi öniróniával meg is jegyezném, jómagam olykor már előbb optimalizálok, mint hogy készen volna a honlap.
Visszajelzés: