Online hirdetések és a keresőoptimalizálás

Keresőoptimalizálás és hirdetés
Keresőoptimalizálás és hirdetés kapcsolatairól

A hirdetések kikerülhetetlenül jelen vannak online életünkben, akár felhasználói, akár tartalomelőállítói-közvetítői vagyunk az internet tartalmainak.
Olyan internet használó, aki még soha nem kattintott volna hirdetésre aligha létezik.
De mit tudhatunk a felhasználók online hirdetést befogadó hajlandóságáról, vagy a távcső másik feléről nézve, a hirdetések elutasítottságáról?

Számos ellentmondás a hirdetések terén

Egyfelől sokat hallunk az online hirdetési bevételek milliárd dolláros bevételeinek növekedéséről (2016-ban a Google reklámbevétele 79,4 milliárd dollár volt), másfelől statisztikák látnak napvilágot a reklámkerülés izmos jelenlétéről.
Sokat hallunk arról, hogy a Facebookon hirdetni kell, mert ott található immár kétmilliárd felhasználó, miközben másutt a hamis forgalmat generáló reklámbotokról, az influencerek álkövetőinek százezreiről olvashatunk.
Egy kis keresés a Google-ben és ömlenek a hírek a hamis követők világáról:

Hamis követőkről könyvtárnyi bejegyzés a Googleban
Hamis követőkről könyvtárnyi bejegyzés a Googleban

Az Ogilvy a reklámról a digitális korban c. könyv szerzője egyebek mellett ezt írja:

„Egy … felmérés szerint a B2C-tartalmak 80 százalékára fel sem figyelnek a fogyasztók.”

Komplexitás a látogatók elérésében

Ám hirdetni mégiscsak kell. Például elindítunk egy honlapot, még senki sem tud annak nagyszerűségéről, a keresőoptimalizálás hatása még nem érvényesül, mert nem is érvényesülhet – azaz hirdetni muszáj.
Tipikusan ez a Google Ads (korábban Google AdWords névre hallgatott a keresőkirály online hirdetési rendszere) és/vagy a Facebook lesz a terepünk.
Mire számíthatunk?

Organikus vs. Ads

A minap Lily Ray a MOZ.com-on megtette nekünk azt a szívességet, hogy 1400-as mintán kikutatta az USA-ban, hogyan viszonyul a weben a kereső ember az Ads hirdetésekhez illetve az organikus találatokhoz. (Whttps://moz.com/blog/new-google-survey-results e Surveyed 1,400 Searchers About Google – Here’s What We Learned).

  • 47% soha vagy csak ritkán kattint a Google Ads hirdetésre
  • 25% többször kattint organikus találatra, mint Ads megjelenésre
  • 19% nem tesz különbséget: amelyik pontosabb válasznak tűnik a kérdésére
  • 4% többször kattint Ads hirdetésre mint organikusra
  • 4% ritkán vagy soha nem kattint organikus találatra

Ebből az adatsorból és a fenti ellentmondásokból az következik, hogy hiba volna csak hirdetésekre hagyatkoznunk, komplex megoldásokat kell találnunk, ha üzeneteinket el akarjuk juttatni potenciális ügyfeleinkhez.
Facebook és más közösségi média platformok, Ads, célzott hirdetések, helyi találatok biztosítása, térképes jelenlét, keresőoptimalizálás – vagyis a sikerhez a komplexitás vezethet el.
A keresőoptimalizálásnak a fenti mixbe kiemelt helyen történő felvétele mellett szól az úgynevezett „önkiszolgáló reklám” jelensége.
Ez azt jelenti, hogy a kereső ember csakis akkor akar és tud érdemben találkozni a honlappal, a hirdetéssel, amikor az adott terméket, szolgáltatást éppen keresi.
Ugyanis aki figyelmét összpontosítva éppen szálkamentes fafurulyát keres, annak hiába ajánlunk a weben fahéj ízesítésű mézesmadzagot.

*****

A keresőoptimalizálás témájába vág:

Szólj hozzá!