SEO, keresőoptimalizálás kapaszkodók a múltban
Nem a PageRank az egyetlen kapaszkodó, amely fölött elszállt az idő.
Évekkel ezelőtt a link: a szóban forgó weboldal internetes címe attribútumra még a legfontosabb keresők kiadták az oldalra mutató linkek számát, sőt felsorolták azokat a keresőtáblán. A Google aztán egyszer csak torz adatokkal állt elő, bevallottan nem kívánja ezt az adatsort kiadni. Egy darabig a Yahoo-tól még megtudhattuk a linkekre vonatkozó kérdésünkre a választ, aztán ez a forrás is eldugult.
Persze a saját honlapok pontos, mondhatnánk hivatalos eredményét a Google Webmestereszközökből megtudhatjuk (sőt a nem kívánt külső linkeket le is tilthatjuk), a „nem hivatalos”, mások honlapjára vonatkozó, garanciát a pontosságra nem élvező eredmények beszerzésének forrása pedig igen széles.
Ugyanilyen elveszett kapaszkodónak tekinthetjük a szerző arcmását kis képen feltüntető fotót a SERP-ben (a keresőtáblán), amely mára már szintén eltűnt a Googleból.
Ennyi példából is látszik, hogy az interneten egyetlen változatlan dolog érvényesül csupán: a folyamatos változás.
Jön a Domain Authority (DA) és a Page Authority (PA)?
De lesz-e valamilyen kapaszkodónk a jövőben, amely felváltja majd a PageRank-et és az új idők, a megváltozott SEO (webseo, googleseo, keresőmotor-optimalizálás, keresőoptimalizálás vagy nevezzük akárhogyan is) tevékenységét segíti információval?
Egyes szakírók szerint a SEOMOZ által kidolgozott Domain Authority és Page Authority hivatott erre. Sőt nem csak a jövőben, hanem már most is kiszámítható ezen értékekkel, hogy milyen sorrendet „érdemelnek” majd ki a honlapok a SERP-ben.
A számítás szó használata túlzás is, hiszen megnézzük valamelyik chekker-ben a kívánt honlapok értékeit és felállítjuk a sorrendet. Ez a sorrend a következő SERP sorrend megállapításkor valószínűleg érvényesülni fog.
(Jómagam minden esetben óvatosan kezelem az olyan megoldásokat, ígéreteket, amelyek a várható eredmény bekövetkeztét a jövőben bekövetkezőnek írják le és nem tükrözik valamilyen formában a jelen állapotokat – de éppen ezért kísérlettel igyekszem ebben az esetben a dolog után járni.)
Kisérlet
Kézenfekvőnek tűnt számomra, hogy a magyar keresőoptimalizálás élvonalát térképezzem fel, vagyis kigyűjtöttem az egyik, a témához végtelen pontossággal kapcsolódó kulcsszóra, a SERP-ben, az organikus találatok köréből kapott honlap oldalakat. Ezek után kigyűjtöttem a DA és a PA értéküket és három sorrendet határoztam meg.
A „valóságos eredményt ” (Google Chrome; inkognitóablak; Budapest; 2014.10.11.); a DA magasabb értéke illetve a PA magasabb értéke alapján adódó eredményeket.
A honlapokat nem nevezem meg, hanem az Abc betűivel helyettesítem.
(Megj.: a jövőbeni bekövetkezést befolyásolhatja, hogy a napokban várható a Google Pingvin 3. beköszönése, amely alaposan átrendezheti a sorrendet. Gondoljunk csak arra, hogy néhány, a mostani listában szereplő vállalkozás eleve a Google irányelveivel homlokegyenest ellenkező megoldásokat ígér! Persze az is lehetséges, hogy a Pingvin 3.0 sem fog ezen változtatni.)
De nézzük az eredményeket:
Jelenlegi helyezés a SERP-ben
Honlapnév; DA; PA
A, 35; 44
B, 44; 53
C, 26 ; 37
D, 37; 47
E, 21; 35
F, 22; 34
G, 39; 43
Látható, hogy a pillanatnyi éllovas (A) mindkét értékénél (tehát DA és PA vonatkozásban is) jobban áll B és D, mégsem előzik meg A-t.
DA-t szemlélve G is erősebb számot tudhat magáénak az A mellett olvasható Domain Authority értéknél, mégis féltucat hellyel hátrébb foglal helyet.
Tehát azt leszögezhetjük, hogy a SERP organikus találatainak sorrendjét JELENLEG a keresőtáblán a DA és/vagy a PA nem tükrözi helyesen.
A Domain Authority alapján ez lenne a „helyes ill. várható sorrend”:
B; G; D; A; C; F; E;
A Page Authority alapján ez lenne a „helyes ill. várható sorrend”:
B; D; A; G; C; E; F;
Természetesen a saját, vagyis a Bognár Stúdiót jelképező betűt elárulhatom: G.
Ha igaz, hogy a DA és a PA előre vetíti a jövőbeni helyezést, vagyis támpontot ad munkánk eredményességéről másokhoz viszonyítva, akkor a következő rangsoroláskor nem a keresőtábla első 10-es táblájának második felében, hanem némi óvatossággal fogalmazva annak első felében kell keresni a vállalkozásomat az adott kulcsszóra.
Majd meglátjuk!
(Mindenesetre egy ellenpróbát is elvégeztem, a fentebb körbeírt kulcsszó nemzetközi tükörszavával a magyar nyelvű találatokat szemlézve, de nem állítva át a Chromot Magyar nyelvű oldalak állásra, mert a keresőben kereső nép nem nagyon állítgat, mert hozzászokott, hogy alapból magyar nyelvű találatokat kap.
Az ellenpróba ugyanezt az eredményt hozta, vagyis a DA és a PA nem tükrözi a Google által meghatározott sorrendet a keresőben. Viszont ha igaz lenne az az állítás, hogy a következő besorolást jól előlegezi meg a két elemzett érték, akkor bizony első helyen fogják látni a Bognár Stúdió webegységét magyar találatok körében.
Erre is azt tudom mondani, mint fentebb – majd meglátjuk!)
Upgrade 2014.10.21.
Ma, október 21-én, amikor a Google egyik illetékesétől származó hírek szerint már működésbe lépett a Pingvin 3 (és ennek nyomait magam is látom a más területeken is figyelt honlapokon) újra rápillantottam az ebben a blogban felvezetett nyilvános kísérleti terepünkre.
Egyelőre egyetlen változás történt: a SERP-ben a második helyen látott és B-vel jelölt honlap az ötödik helyre csúszott vissza.
(Az árnyék-kísérlet terepén, a nemzetközi rövidítés esetében nem látok változást, a magyar oldalak nem élvezik megfelelően a saját ország keresőjében való helyfoglalásukat, számos idegen nyelvű honlap ékelődik közéjük alapbeállításnál.)
Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.