Mi jön a PageRank után?

SEO és PageRank
SEO és PageRank

SEO, keresőoptimalizálás kapaszkodók a múltban

Nem a PageRank az egyetlen kapaszkodó, amely fölött elszállt az idő.
Évekkel ezelőtt a link: a szóban forgó weboldal internetes címe attribútumra még a legfontosabb keresők kiadták az oldalra mutató linkek számát, sőt felsorolták azokat a keresőtáblán. A Google aztán egyszer csak torz adatokkal állt elő, bevallottan nem kívánja ezt az adatsort kiadni. Egy darabig a Yahoo-tól még megtudhattuk a linkekre vonatkozó kérdésünkre a választ, aztán ez a forrás is eldugult.

Persze a saját honlapok pontos, mondhatnánk hivatalos eredményét a Google Webmestereszközökből megtudhatjuk (sőt a nem kívánt külső linkeket le is tilthatjuk), a „nem hivatalos”, mások honlapjára vonatkozó, garanciát a pontosságra nem élvező eredmények beszerzésének forrása pedig igen széles.
Ugyanilyen elveszett kapaszkodónak tekinthetjük a szerző arcmását kis képen feltüntető fotót a SERP-ben (a keresőtáblán), amely mára már szintén eltűnt a Googleból.
Ennyi példából is látszik, hogy az interneten egyetlen változatlan dolog érvényesül csupán: a folyamatos változás.

Jön a Domain Authority (DA) és a Page Authority (PA)?

De lesz-e valamilyen kapaszkodónk a jövőben, amely felváltja majd a PageRank-et és az új idők, a megváltozott SEO (webseo, googleseo, keresőmotor-optimalizálás, keresőoptimalizálás vagy nevezzük akárhogyan is) tevékenységét segíti információval?
Egyes szakírók szerint a SEOMOZ által kidolgozott Domain Authority és Page Authority hivatott erre. Sőt nem csak a jövőben, hanem már most is kiszámítható ezen értékekkel, hogy milyen sorrendet „érdemelnek” majd ki a honlapok a SERP-ben.

A számítás szó használata túlzás is, hiszen megnézzük valamelyik chekker-ben a kívánt honlapok értékeit és felállítjuk a sorrendet. Ez a sorrend a következő SERP sorrend megállapításkor valószínűleg érvényesülni fog.

(Jómagam minden esetben óvatosan kezelem az olyan megoldásokat, ígéreteket, amelyek a várható eredmény bekövetkeztét a jövőben bekövetkezőnek írják le és nem tükrözik valamilyen formában a jelen állapotokat – de éppen ezért kísérlettel igyekszem ebben az esetben a dolog után járni.)

Kisérlet

Kézenfekvőnek tűnt számomra, hogy a magyar keresőoptimalizálás élvonalát térképezzem fel, vagyis kigyűjtöttem az egyik, a témához végtelen pontossággal kapcsolódó kulcsszóra, a SERP-ben, az organikus találatok köréből kapott honlap oldalakat. Ezek után kigyűjtöttem a DA és a PA értéküket és három sorrendet határoztam meg.

A „valóságos eredményt ” (Google Chrome; inkognitóablak; Budapest; 2014.10.11.); a DA magasabb értéke illetve a PA magasabb értéke alapján adódó eredményeket.
A honlapokat nem nevezem meg, hanem az Abc betűivel helyettesítem.

(Megj.: a jövőbeni bekövetkezést befolyásolhatja, hogy a napokban várható a Google Pingvin 3. beköszönése, amely alaposan átrendezheti a sorrendet. Gondoljunk csak arra, hogy néhány, a mostani listában szereplő vállalkozás eleve a Google irányelveivel homlokegyenest ellenkező megoldásokat ígér! Persze az is lehetséges, hogy a Pingvin 3.0 sem fog ezen változtatni.)
De nézzük az eredményeket:

Jelenlegi helyezés a SERP-ben
Honlapnév;   DA;   PA

A,  35;     44
B,  44;     53
C, 26 ;    37
D, 37;     47
E, 21;     35
F,  22;     34
G, 39;     43

Látható, hogy a pillanatnyi éllovas (A) mindkét értékénél (tehát DA és PA vonatkozásban is) jobban áll B és D, mégsem előzik meg A-t.
DA-t szemlélve G is erősebb számot tudhat magáénak az A mellett olvasható Domain Authority értéknél, mégis féltucat hellyel hátrébb foglal helyet.
Tehát azt leszögezhetjük, hogy a SERP organikus találatainak sorrendjét JELENLEG a keresőtáblán a DA és/vagy a PA nem tükrözi helyesen.

A Domain Authority alapján ez lenne a „helyes ill. várható sorrend”:

B; G; D; A; C; F; E;

A Page Authority alapján ez lenne a „helyes ill. várható sorrend”:

B; D; A; G; C; E; F;

Természetesen a saját, vagyis a Bognár Stúdiót jelképező betűt elárulhatom: G.

Ha igaz, hogy a DA és a PA előre vetíti a jövőbeni helyezést, vagyis támpontot ad munkánk eredményességéről másokhoz viszonyítva, akkor a következő rangsoroláskor nem a keresőtábla első 10-es táblájának második felében, hanem némi óvatossággal fogalmazva annak első felében kell keresni a vállalkozásomat az adott kulcsszóra.
Majd meglátjuk!

(Mindenesetre egy ellenpróbát is elvégeztem, a fentebb körbeírt kulcsszó nemzetközi tükörszavával a magyar nyelvű találatokat szemlézve, de nem állítva át a Chromot  Magyar nyelvű oldalak állásra, mert a keresőben kereső nép nem nagyon állítgat, mert hozzászokott, hogy alapból magyar nyelvű találatokat kap.
Az ellenpróba ugyanezt az eredményt hozta, vagyis a DA és a PA nem tükrözi a Google által meghatározott sorrendet a keresőben. Viszont ha igaz lenne az az állítás, hogy a következő besorolást jól előlegezi meg a két elemzett érték, akkor bizony első helyen fogják látni a Bognár Stúdió webegységét  magyar találatok körében.
Erre is azt tudom mondani, mint fentebb – majd meglátjuk!)

 Upgrade 2014.10.21.

Ma, október 21-én, amikor a Google egyik illetékesétől származó hírek szerint már működésbe lépett a Pingvin 3 (és ennek nyomait magam is látom a más területeken is figyelt honlapokon) újra rápillantottam az ebben a blogban felvezetett nyilvános kísérleti terepünkre.
Egyelőre egyetlen változás történt: a SERP-ben a második helyen látott és B-vel jelölt honlap az ötödik helyre csúszott vissza.

(Az árnyék-kísérlet terepén, a nemzetközi rövidítés esetében nem látok változást, a magyar oldalak nem élvezik megfelelően a saját ország keresőjében való helyfoglalásukat, számos idegen nyelvű honlap ékelődik közéjük alapbeállításnál.)

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

Szólj hozzá!