Látens Szemantikus Indexelés
Fontos az LSI: Latent Semantic Indexing

Ha körbenézünk a nemzetközi színtéren, hogy a SEO gurui mit tippelnek fontos momentumnak a következő évekre a keresőoptimalizálás területén, egészen biztosan találkozni fogunk a Látens Szemantikai Indexelés (angolul az LSI – vagyis a Latent Semantic Indexing) fogalmával.
Az LSI több, mint a szinonimák, a rokonértelmű szavak használata a kulcsszavak kiegészítésére. Olyan fogalmi hálót jelent, amely a rejtett logikai kapcsolatokat is feltárja, pontosabban aktiválja a szövegünkben.
A Google mára már eljutott arra a szintre, hogy ezt a látens, háttérben megbúvó fogalmi hálót is érzékeli és jutalmazza.
De mit értsünk ez alatt? Lássuk az élő, eleven content SEO-ból vett példákat.
Az egyik SEO ügynökség blogjában olvasom: ha a fociról írsz, ne csak a szabályokról beszélj, a kapufáról, a férőhelyek számáról, hanem említsd meg például Ibrahimovics vagy Messi nevét, és akkor a Google látni fogja, hogy a szöveget, a postot író ember tényleg otthonosan mozog a foci világában. A labdarúgás kulcsszót itt Messi és Ibra neve fogja erősíteni.
Az angol nyelvterületen, mint arról nyitóképünk is árulkodik, már LSI kulcsszó generátor is működik, megkönnyítve a content SEO területén bukdácsoló online marketinges pályatárs munkálkodását.
Persze aligha kell mindjárt külföldre szaladnunk keresőmarketinget érintő példáért.
A Bérautó példája
Ha rápillantunk a Bérautó nevű cég honlapjára, már a domain elárulja a két legfontosabb kulcsszavát: autóbérlés, autókölcsönzés.
A nyitóoldal szövegét böngészve láthatjuk, hogy ezek a szavak ragozott, képzett és mindennemű formában előfordulnak, de mindez még csak a “hagyományos” keresőoptimalizálás feltételeinek tesz eleget.
Ami viszont már az LSI tudatos használatára utal: a hajtás fölött (!) megjelennek fogalmi szinonimák:
“…és mi levesszük az autókölcsönzés, a rent a car, a car rental terhét a válláról.”
Tehát a Magyarországon is ismert nemzetközi kifejezések is helyet kaptak itt, ráerősítve az alap kulcsszavakra.
Ám a hajtás alatt is látunk érdekességet. Látszólag funkció nélkül autómárkák neve sorolódik:
“mert megbízható, közkedvelt, Európa-, sőt világszerte ismert autómárkákat ajánlunk (pl. Ford, Skoda, Peugeot, VW, Volvo, Toyota)”
Pedig teljesen logikus és releváns az összefüggés: az autókölcsönző autómárkákat kölcsönöz. És ez már tényleg a Látens Szemantikus Indexelés fogalomkörébe tartozó jelenség, amely előbb-utóbb a SERP-ben (Search Engine Results Page), közkeletű nevén a keresőtáblán, vagy még egyszerűbben a Googleban is érvényesülni fog és előbbre viszi a Bérautó honlapját.
De mutathatok más magyar példákat is a Látens Szemantikus Indexelés használatára. A Hotel Pécs oldalán olvasható ez a szövegrész, amelyben a sárgával jelölt rész mutatja a szállodaiparhoz fűződő erős kötődést, igazán messzire nyúlva Pécstől:



***
Ami a szövegírás, a keresőoptimalizálás és a SEO témáját illeti:
4 hozzászólás
Héder Sándor
Érdekes dolog ez a Látens Szemantikai Indexelés téma. A régi időkben a választékos beszéd a műveltség egyik fontos jele volt, úgy látszik ma már ehhez is külön eszközre van szükség. Biztos gyorsabb, mint elolvasni a világirodalom legjobb könyveit. Már látom, hogy külön szoftver kell ahhoz is, hogy a szakdolgozatokban a tanár ellenőrizze a hallgató használt-e LSI generátort!
Nekem egyébként jól jön ez az LSI rendszer – bár nem tudom ez a Google magyar változatában is benne lesz-e?
Én a frontvonali vezetők fejlesztésével foglalkozom, de ez egy gyűjtőszó, úgyhogy ezután még tudatosabban kell figyelnem arra, hogy a sorvezető, művezető, csoportvezető, műszakvezető szavakat is használjam.
Kíváncsi vagyok a SEO szóra mit ajánl az LSI generátor?
Bognár László
Szia, köszönöm a véleményed és a kérdéseid!
Én is úgy vagyok kicsit, mint te: a szinonimák és a témával összefüggő tények megjelölését biztosító szavak természetesnek kellene lennie, hogy szerepeljenek egy írásműben.
Nos, nézzük a kérdésedre a választ, az LSI generátor mit ad ki a SEO szóra. Amit ebből példának mutatok, az csak töredéke az eredménynek:
De gondoltam, ha magyar LSI generátor nincs is tudtommal, a te szakmád internacionális szavaira rákérdezek, hátha hasznát veszed némelyik változatnak. A frontline leader (frontvonali vezető) kifejezést tettem a generátorba és az eredményből mutatok is egy kis mintát:
Persze lehet, más kifejezéseknek is hasznát vennéd, tehát megadom a generátor elérésének linkjét:
http://lsigraph.com/
Héder Sándor
Köszönöm Laci!
Megnéztem az oldalt és elkezdtem játszani vele. Beírtam a training szót és azt írta, ha nem népszerű a szó akkor nem tud segíteni. Beírtam a coachingot, arra meg teleírta a lapot. Valószerű az angolul beszélő világban a coaching sokkal népszerűbb, mint a tréning.
A Pécs szóval sem tud mit kezdeni, de a Budapest szóval megint teleírja a képernyőt. Nem tudom mennyire jó hír, hogy az első ajánlása, hogy “nightlife danger”!
Bérautó admin
Sajnálatos, hogy még csak angolul használható a dolog, hiszen nagyon hasznos, sok lehetőséget rejt. És nemcsak a SEO szempontjából, hanem a szövegírók életét is megkönnyíti, sőt előrevetíti a trendeket – bár remélhetőleg a fent említett Budapest keresőszóra kiadott “nightlife danger” nem ez a kategória! 🙂