Keresőoptimalizálás történelem

A Pillangószív szóra zajlott az első magyar keresőoptimalizáló verseny
Pillangó lovas logóm a SEO versenyről

Tíz éve zajlott az első magyar keresőoptimalizáló verseny, a Pillangószív

Pontosan ma tíz éve, hogy 2006 december 31-én lezárult az első magyar keresőoptimalizáló (SEO) verseny. A fél éven át tartó küzdelem nem csak a résztvevők számára, de a magyar online marketing és IT számára is fontos állomás volt. Ugyanis a keresőoptimalizálás, a SEO fogalma, értelme, jelentősége ekkor kapott országos figyelmet.
Itt nem csak a sajtóhírekre gondolok, amelyek elsősorban a verseny zárása után jelentek meg és ismertettek a nagyközönséggel egy fontos online marketing jelenséget, hanem az akkori online közösségek is ízelítőt kaptak egy addig csak kevesek által ismert komplex eljárásmódról, amely által a honlapok előkelőbb helyre kerülhettek a találati listákon, így az akkor még nem ilyen nagy mértékben piacvezető Google keresőjében is.

A verseny célja az volt, hogy az addig a keresőkben nem szereplő pillangószív szóra foglaljuk el a verseny zárásakor az első helyet. Aki ezt eléri, az lesz a győztes.
Persze, ahogy ez lenni szokott, nem mindenki örült a versenynek, csak az orrukig nézve nehezményezték a sok “pillangószíves szemetet” a keresőben, nem látva a “történelmi távlatokat”, az ismeretterjesztő hatást. (Pillanatig sem állítom, hogy a saját szempontjukból nem volt valamiféle igazságuk, s akik ezt kulturált formában közvetítették, azt jól tették.)
A verseny hatását felerősítette, hogy akkor még jelentős létszámú valódi közösségek is léteztek az online valóságban, elsősorban a Blogter, a Freeblog jóvoltából, de kisebb közösséget a Nolblog is fel tudott mutatni. Ezekben a közösségekben folyamatos volt a beszámoló a verseny állásáról, követők is akadtak, akik linkelték a versenyzők honlapjait, blogjait, illetve maguk is megkísérelték ellesni a hatékony fogásokat.

Némi kitérővel említem, hogy az ezeknek a közösségeknek helyet adó felületek mára már megszűntek létezni. A fentebb említett három blogger-bölcsődéből már egyik sem létezik. Sajnálattal mondom, hogy ebben a piaci változásokon túl (mint például a Facebook hihetetlen erejű térnyerése) a politika is szerepet játszott, mivel a társadalomban szított gyűlölködés természetesen a blogoszférában is megjelent. Fizetett vagy messianisztikus ábrándoktól űzött pártkatonák törtek-zúztak a bájtok világában, elősegítve a blogok színvonalának elposványosodását.

A saját szempontjaim

A magam számára is fontos fél évnek számít a Pillangószív sodrásában eltöltött idő.
Ez az időszak egybe esett az internet felfedezésének, belakásának időszakával, amikor is  számosan békés hódítóként akartuk belakni az akkor még kevésbé ismert világot, az online világát. Itt új törvényszerűségek alapján igyekeztünk szabadságot és igazságosságot biztosítani magunknak, kísérletekbe fogtunk, Kassákkal szólva önmagunknak azt ígértük: “a döglött sínekre üvöltő, tüzes lokomotívokat lökünk”.
(A magam egyik legfontosabb kísérlete az első magyar blog esszé megírása volt, amellyel (a szintén “pillangózó” írót) Balla D. Károly blogger barátomat köszöntöttem /> Blog esszé/).
A másik irány a keresőoptimalizálás volt. A verseny során nagyon sok tapasztalatra tettem szert, a magam bőrén, a magam eredményein-kudarcain sokat tanultam.

A versenyt megnyertem

Érdekes módon az ügyfeleim rám találását akkor elsősorban nem az internetes híreknek, hanem a versenyt követő sajtómegjelenéseknek köszönhettem. Ilyen volt például a Figyelő 2007-es 10. száma (Telitalálók c. írás), vagy az Új Dunántúli Napló egyik vasárnapi számában megjelent interjú.

A Pillangószív verseny nagyon jó alapozó iskola volt, hiszen tíz éve folyamatosan a SEO, a keresőoptimalizálás, a gerillamarketing fogalmainak keresésekor az élvonalban talál a keresőtáblán, aki ezekre keres.
De ami ennél fontosabb, hogy olyan sűrű, kemény piaci versenymezőnyökben tudom sikerre vinni az organikus találatok között ügyfeleimet, mint a kattintásonként ezer forintnál is többet érő (AdWords ár) duguláselhárítás (> Világi Duguláselhárítás), vagy a korántsem filléres árú kertépítés (> Pro Natura Kert).
Persze ma már nem elég egy-két egyszerű, mezítlábas html oldal, mint amilyen a pillangószíves volt. Bár az a honlap – csak nem tudtunk még róla – már a content SEO-ra épült, talán ezért is nyerhetett 🙂
És akkor még az SSL sem volt divatban, hogy biztonságos adatcsere valósulhasson meg, mint azt a friss feladataink megkívánják, például a szintén sűrű piaci szegmensnél, az autóbérlés frontján (> Autóbérlés, autókölcsönzés Budapest).

Hogy tíz év sok vagy kevés, azt nehéz eldönteni. Mindenesetre ma már más a társadalmi környezet, nagyot változott a technológia, sokkal több és elmélyültebb ismeretre van szükség az eredményes munkához. Néhány ügynökség már a SEO, a keresőoptimalizálás haláláról beszél. Ezzel szemben látom az akkori versenytársaim némelyikét, akik folyamatosan lépést tartottak a változásokkal, s ma ugyanúgy meghatározó szereplői a keresőmarketing világának, mint akkor voltak!

Keresőoptimalizálás történelem” bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Kedves Laci!

    Gratulálok Barátom!
    Kíváncsi vagyok mit fog hozni a következő 10 év?
    Az előző 10 év elrepült, mint a pillangó!
    Ha jól értem az írásod a titok az, hogy nem ülhetünk a babérokon, állandóan együtt kell haladnunk, vagy talán egy picivel meg kell előznünk a konkurenciát. A legnagyobb óvatosság mellett is jöhetnek olyan mértékű változások – az esetedben a Facebook, – amire képtelenség felkészülni.
    Kíváncsi vagyok hogyan látod a magányos harcosok helyzetét az elmúlt 10 év fényében?
    Van még ránk szükség, meg tudjuk őrizni egyediségünket, emberi hangunkat, a többiektől való különbözőségünket? Van erre még igény vagy jönnek a robotok?

  2. Nagyon fontos és egyben nagyon nehéz kérdésen meditálsz!
    Az biztos, hogy a keresőoptimalizálásban – és nyilván másutt is így van – folyamatosan nyomon kell követni a változásokat és az sem árt, ha az ember szorgalmas.
    Kérdésedben két munkamódszer képe sejlik fel: egyfelől a gyártósoron nyomott egyen megoldások ipara, másfelől az egyéni kiszolgálás egyedi megoldásokkal (bár itt is természetesen kimunkált protokoll szerint zajlik a munka).
    Ezt nálam tovább színesíti, hogy muszáj kísérleteznem is a saját portáljaimon, hogy ne az ügyfél honlapjával fussak zátonyra egy divatos elgondolás vagy egy saját ötlet hullámain. Ez az ára a friss eredményeknek!
    Például említhetem most a Bloggeren elhelyezett Marketing blogomat, amelyet évekkel ezelőtt az eredeti domainjéről, saját domain-re vezettem át, hogy tudjam, mennyi előnyt jelent ez. Most pedig visszavittem az eredeti nevére, mert a Google ingyen adja ott a biztonságos SSL-t, s így most megtudhatom, milyen előnyökkel jár ez a keresőoptimalizálásban. (És persze milyen hátránnyal a háromszori váltás). De így majd nem sejteni, hanem tudni fogom ezt!
    Ilyen kísérleteket nem hiszem, hogy nagy ügynökségek elővezetnének, de náluk meg, gondolom, más előnyök realizálhatóak.
    Óvatos megfogalmazásban azt mondhatom, amíg az emberi találékonyságnak, kreativitásnak, szakmai tudásnak jobbak a teljesítmény értékei (pl. a ROI-ban), mint a robotizált munkának, addig igény is lesz a te meg az én munkámra. Ha ezek az előnyök elenyésznek, akkor már a robotizált munkánál lesz az előny.
    Ma még létezik olyan munkakör, hogy sofőr. Ám már megjelentek az önvezető autók is. Egyelőre még szükség van sofőrökre – ötven év múlva viszont ki fog halni a sofőr szakma.
    Az analógiánál maradva: nekünk is van még egy kis időnk 🙂

  3. Örülök, hogy mondod a kísérletezést! A mai komplex világban nincs két egyforma cég, nincs két egyforma helyzet, nekem sem volt még két egyforma tréningem.
    Egy új cégnél dolgozva a múltbeli tapasztalataim alapján összeállítok egy képzési vázlatot, de árgus szemekkel figyelem a visszacsatolásokat és ha kell újratervezek.
    Az újratervezés szó is divatos lett napjainkban!

    Amúgy én is azt remélem van még időnk! Remélem megélem még, hogy önvezető autóval megyek tréninget tartani – közben az orvoshoz is beugorva!

  4. Sanyikám, ha önvezető autó visz a tréningre az ügyfeledhez, akkor már nem kell beugranod majdani idős korod ellenére sem az orvoshoz, mert az okosautód az okosórád egészségügyi adatait automatikusan továbbítja az okosorvos központnak, s ha szükségessé válik a beöntés, az okosautód azt is elintézi! 🙂

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: