Keresőoptimalizálás dilemmák – mindig újabbak jönnek

A keresőoptimalizálás, a SEO dilemmáiból

Keresőoptimalizálás, SEO dilemmák
Dilemmák

A múlt, persze csak visszamenőleg, de mindig olyan egyszerűnek tűnik.
A keresőoptimalizálás, a SEO múltja is ilyen. Valaha elegendő volt két link és a title megfelelő alkalmazása, és a honlap ledarálta az ellenfeleket. Később már a description meta tag kitöltését is ügyesen meg kellett oldani, ha eredményt akart elérni az ember. Ám jönnek a dilemmák.

Régen, úgy egy évtizede se szeri, se száma nem volt az olyan honlapoknak, ahol a keresőoptimalizálást, a SEO-t a kulcsszavak, kulcskifejezések szemérmetlen többszörözése jelentette a láblécen teszem azt, jó esetben látható módon, rosszabb esetben fehér alapon fehér betűkkel, azaz láthatatlanul. Ma már ritka az ilyesmi, ha másért nem, hát akkor azért, mert a keresők lemeszelték a keresőtáblák éléről az ilyen megoldással élők honlapjait.

Ma már mások az iparági dilemmák

Nemrég például a Google Panda volt soron, az új keresőalgoritmus, amelynek „megfejtői”, felkent gurui azon morfondíroztak, hogy vajon a kormányzati oldalakról (kiterjesztésük gov), az egyetemi oldalakról (edu) vagy a wikipedia oldalairól eliramló linkek tényleg sokkal többet érnek-e, mint a többi. A kételkedők érve szerint a wiki linkjei egyenesen nofollow, vagyis „ne kövess” utasítást adnak a robotoknak. Akkor ezt miért követné egy buta robot? Márpedig ha nem követi, akkor mitől lesz olyan erős az a link?

2013 októbertől a Google új álattal, egy madárral próbálkozott, vagyis ide röppent a Google Kolibri, amely a szókeresést fogalmi kereséssel váltotta fel.

Kérdés, vitatéma a közösségi hálózatok linkereje is. Vajon visz-e erőt magával a facebook oldalról nyíló nofollow link vagy sem?
(Ha igazam van és a link kettős természetű, vagyis út és erő egyszerre, akkor a facebookról az út jellemzi inkább linkünket, mintsem az erő. Persze, az úton érkező látogató kattintása is erővé nemesedhet, javítva a nofollow jellemző erőtlenségén.)

WordPress dilemma

A keresőoptimalizálásban felmerülő kérdés: miként növelhetnénk a Search Console (egykori Webmestereszközök) által ajánlott és abban benne is lévő eszközzel (Page Speed Insights) kutatva, milyen javításokkal gyorsíthatnánk a wordpress blogunk betöltési idejét.
Hamar eljutunk az olyan varázslatos nevű pluginekig, mint Hyper Cache vagy a Total Cache. Ahol hyper és totál van, ott supernek is lennie kell – és tényleg, létezik Super Cache plugin is. Elbajlódtam vele rendesen, de egyszer csak beugrott a TECH.CERT-HUNGARY, vagyis a Kormányzati Eseménykezelő Központ honlapja, amely a következő címmel tájékoztat: WordPress WP Super Cache bővítmény PHP kód futtatási sérülékenység. Ráadásul ezek a cache végű pluginek igen hajlamosak a kódban az összekuszálódásra.
Tehát itt az újabb dilemma: foglalkozzam én ezzel egyáltalán? De kell, nagyon is muszáj.

Keresőoptimalizálás vagy SEO legyen az elnevezés?

Megfigyelésem szerint a két kifejezés – keresőoptimalizálás ill. SEO – más-más törzsközönség hívószava. A SEO-t elsősorban a szakmai közvélemény, a számítástechnikát közelebbről ismerő és alkalmazó emberek használják.

A keresőoptimalizálás szót pedig az internettel korábban szoros kapcsolatot nem művelők részesítik előnybe, akiket a honlapjuk, a blogjuk vagy a közösségi médiához tartozó valamilyen webegységük előrehaladása korábban komoly formában nem érdekelte. Most viszont igen.
Ez persze általában van így. (Mert ugye akkor még nem beszéltünk a nyelvőrökről, akik tudatosan a magyar keresőoptimalizálás szót használják az angol SEO mozaikszó helyett, s nem beszéltünk az előkelősködőkről sem, akik viszont „okosságukról” szeretnék meggyőzni környezetüket, s éppen ezért az idegen szót fogják használni.)

Keresőoptimalizálás árak

Fontos dilemma! Ráadásul a keresőoptimalizálást igénybe vevő és a keresőoptimalizálást végző tanácsadó részéről is. A vásárlót ugyanazok a megfontolások vezetik, mint egyéb vásárlásai alkalmával: lehetőleg a legjobb ár/eredmény hányadossal szeretne a keresőkben élen állni.

Persze a vásárlók több típúsa ismert: pl. a megfontolt, aki alaposan elemzi majdani szolgáltatóját, tanulmányozza referenciáit, összehasonlítja az ajánlatokat és az ajánlkozókat, míg teszem azt a spórolós ügyfél azonnal a legolcsóbb ajánlatnál köt ki.
A minap kedves ismerősöm újságolta: 10.000 Ft-ért vesz komplett webáruházat! Elmosolyogtam magam és felajánlottam, tizenötezerért bármikor letörlöm neki!
Nem a nagyképűség szólalt meg bennem, hanem annak ismerete, hogy ennyiért a konkurencia elemzést sem lehet megvalósítani, nem ám komplett webáruházat, honlapot, apámfülét.
És akkor a keresőoptimalizálás belső és külső feladatairól még nem is beszéltünk.
Az sem mindegy, hogy a keresőoptimalizálást már kész, készülő vagy általunk készítendő honlapon, portálon kell-e végrehajtanunk. Ingyen nem mérnek nagy felkészültséget igénylő elemzéseket, program-fejtést, linkkérelem-írást, hálóbütykölést.

Keresőoptimalizálás és AdWords

A keresőoptimalizálás (SEO) persze nem hozhat eredményt napok, hetek alatt, ilyenkor az Ads (leánykori nevén AdWords) és egyéb online hirdetési formák is képbe kerülnek.

További dilemmák:

» DILEMMÁK: MILYEN SEO-S KELL A PIACON?

» SEO, ETIKA, EVOLÚCIÓ

» ÁLLJON MEG A MENET! – A MÉLY SZAKMAISÁGRÓL

» SEO szakértő

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

“Keresőoptimalizálás dilemmák – mindig újabbak jönnek” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Jön a Helpful Content Update és nem fogja kedvelni az új Google algoritmus a szerteágazó tartalmakat, a témához többletet nem adó bejegyzéseket.
    Új dilemmák vetődnek fel az énblogok vidékén. Mi legyen a sok szerteágazó, nem egy tartalmi irányba mutató bejegyzésekkel?
    Töröljünk vagy elég az átirányítás a főoldalra?

Szólj hozzá!