Keresés az interneten: találás vagy találtatás

Nokia n97 mini - A GPS példát ad a keresés-találás filozófiájáraMottó: “Egy adott kutató munkáinak idézettsége adja tudományos rangját és tekintélyét az idéző értékrendjében – ez a Google működésének alapelve.”
John Battelle; Keress

A Nokia N97 mini GPS-sét ismeretlen helyeken szoktam bekapcsolni, és ez a művelet a klasszikus keresés-(rá)találás filozófiai kérdésére ad egyszerű és világos példát. A cselekvés, a valaminek a megkeresése tőlem indul, tudatosan tervezett és a cselekvés végpontján azt kapom, amiért a cselekvést elindítottam.
Persze történhetnek “kilengések”.

Budapest belváros, a járdán kékvérű nők és kékvérű ebek, jól manikűrözött teremtményei a nagyvárosnak. Az N97 szépen mondja, ráadásul ingyen és magyarul, merre is tartunk.
Nagykörút. A Nokia hirtelen megmakacsolja magát, talán a meleg teszi, arra biztat, hogy forduljak meg. Nem teszem, mert kivételesen magam is tudom, hogy jó az irány. Nincs is út a visszaforduláshoz.
Az N97 nem számolja újra az útvonalat, tehát ő is tudja, hogy jó felé megyünk. Lelke lett, vagy mi történhetett? Ha hallgatok rá, akkor (vagy karambolozok, vagy) máshová jutok, mint ahová menni igyekeztem.

Az interneten egyre többször találkozhatunk a találás helyett a rátaláltatás kísérleteivel. De nem véletlen formában, műszaki hibaként (?), ahogy a Nokia navigációja tette volna a Nagykörúton velem. Hanem tudatos félrevezetésként, ha úgy tetszik, megvezetésként…

A honlapok, a blogok, a minden rendű-rangú online kiadványok, benne a Facebook és a Google is, egyre inkább a találás mellett (?), helyett (?) a rátaláltatást is kínálják. Minél több a hirdetés, a nyereménnyel kecsegtető link és utalás, a primer érzékek (szexuális inger, na) megpöckölése – annál jobban sérül a keresés-találás gondolati pár.

Egyesek szerint még a SEO is “becsapás”, hiszen az információk természetesnek gondolt rendjét borítja fel, és a keresés során azok honlapjait részesíti előnybe, akik pénzt áldoztak a SEO-ra.
De akkor mit mondjunk a keresők hirdetéseire? Pénzért akár a legrosszabbul megalkotott honlap, blog is élvonalbelivé lesz! Pénzért kikerülhető a teljes keresési filozófia, vagyis az üzleti érdek túlmutat azon?

Mindenesetre jómagam úgy látom – a találtatás, vagyis a nem tudatosan, célirányosan kívánt “eredmény” elérése egyre markánsabban lesz egyik jellemzője az internetnek.

Bár ezekhez a kérdésekhez még nem találták fel a GPS-t, amely helyes (?) irányba terelhetné gondolatainkat, az interneten kereső emberként jó, ha legalább a kérdésekkel tisztába vagyunk!

***

Témába vág:

Az online kereső ember dilemmáiból

Google, Facebook – keresés, találás

Blog és online marketing: az egototális marketing koncepciója

***

P.S. 2011.08.10.
A GPS működésére erősen hatnak a napkitörések, s meglehet, az általam tapasztalt Nokia “félrevezetés” is ilyen eseményből adódott. A CNN-re hivatkozva erről itt olvashatunk:
Napkitörés zavarhatja a GPS-ek működését

***

Ami a keresőoptimalizálás és a SEO témáját illeti:

Ismeretterjesztő honlapom: Keresőoptimalizálás

Honlapomon a SEO: SEO

“Keresés az interneten: találás vagy találtatás” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Véletlen szerencse – angolul serendipity!
    A serendipity nem a vak szerencse, mint pl. a lottó esetében, hanem a felkészült, lelkiismeretes ember szerencséje.
    Remélem az én oldalamra is elhozza a legfontosabb érdeklődőket a véletlen szerencse.

  2. Ebben igazad van: a szerencse útját egyengetni kell, zárt ajtókon az sem megy be sehová. De amiről beszélünk, az talán már több is, mint szerencse 🙂
    Én két – egymást nem kizáró – alapállást vélek felfedezni keresés-találtatás ügyben:
    – van, aki az interneten kereső ember fogadására alapoz, annak könnyíti meg a dolgát a kialakított eszközeivel (SEO, online hirdetés, közösségi média működtetése, bekapcsolódás a közösségi hálózatba stb.), arra alapozva, amit a kereső fél kiszolgálása megkíván (keresési trendek, igények, long tail…)

    – van, aki elébe megy a kereső embernek, bárhol, bármikor előjön a tukmálásával, hiperaktív, olykor a szabályokra is fittyet hány, pl. ezrével küldi a kéretlen spam e-mailt, a pontos mérés helyett a nagy számok törvényére alapoz, felszínes csillogással csábít, valótlan előnyöket ígér…

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.