Kalandom a Yoast SEO pluginnal

A Yoast SEO és a favágás

A professzionális SEO nélkülözhetetlen elemének tekinthető, hogy egy-egy honlap, blog, webáruház előrehaladását SEO segédeszközzel, beépülővel (plugin) támogatja a honlap kezelője vagy az általa megbízott keresőmarketinges szakember.

SEO favágó a Yoast telepen - SEO, keresőoptimalizálás
Yoast SEO favágó

A minap egy Yoast SEO-val felszerelt WordPress blog piros jelzéssel ellátott, vagyis a Yoast SEO WordPress plugin (beépülő) által a keresőoptimalizálás terén hibásnak jelzett bejegyzéseit kellett helyreállítanom, zöld jelzést kicsiholnom.

Mivel jómagam mintegy évtizede az All in one SEO pack-ot használom, ért néhány meglepetés.
A kis beépülő megkövetelte, hogy jelöljek ki egy központi kulcsszót és azt helyezzem bele a title, a description meta tag mellett a szöveg első bekezdésébe is.

A text, a szöveg értékelése nem a magyar nyelvre szabott

Ha az ott is volt már eredendően ragozott formában, azt nem fogadta el az angol nyelvre szabott programocska.
(Gondoljunk bele! Ha például a kulcsszó a kívánt kulcsszavunk és raggal látjuk el a szövegünkben, pl. a tárgy ragját illesztjük hozzá és kulcsszót írunk kulcsszó helyett, a Yoast már nem fogadja el, mert az angol nyelv az ilyesmit nem ismeri.)
Tehát ha meg akartam felelni a feladatnak, át kellett írnom az egyébként pontos szöveget, vagyis a Yoastban teljesen értelmetlenül “ragozás mentesíteni” kell a textet.

Megjegyzem, a Google sem menne át jelessel magyar nyelvből egy főiskolai szigorlaton, ennyiben azért nem haszontalan a Yoast jelzése. Ám a magyar nyelv silányítása sajnos tényként könyvelhető el – de bízzunk a fejlődésben!

Hány szóból álló bejegyzés az ideális?

Ha a blog spot, vagyis magyarul a blogbejegyzés pontosan is tükrözte terjedelmével a valóságot, de néhány szó még hiányzott a Yoast által megkívánt 300-ból, neki kellett állnom új texttel kipótolni a hiányt.
Még szerencse, hogy a szóban forgó beépülő nem a serpIQ által elvárt 2000 szónál húzta meg a határt.

A kis szorgalmas Yoast bőszen számolgatta a központi keyword kulcsszó sűrűségét is (keyword density), időnként annak csökkentésére biztatott.

Yoast SEO értékelés egy blog bejegyzésről - SEO, keresőoptimalizálás
Egy post elemzése a Yoast SEO-tól

A kulcsszó sűrűség még létezik?

Itt tegyünk is egy kis kitérőt, a kulcsszó sűrűség miatt. A legáltalánosabb vélekedések:

  • a kulcsszósűrűség 7% alatt maradjon (Aaron Walter (Building Findable Websites: Web Standars, SEO, and Beyond; magyarul Keresők és webhelyek; Kiskapú 2009.)
  • sokan 1-4% között tartják – a szerző már a fogalmat is elavultnak véli (Nils FrindlundStop writing about keywords – Consider topics and users
  • Yoast SEO plugin 2,5% – fölötte büntet a Google
  • a kulcsszóhalmozás a gyakorlatban továbbra is divat
  • a kulcsszó sűrűség fogalma értelmét vesztette a > Látens Szemantikai Indexelés (Latent Semantic Indexing) megjelenésével. Ezzel együtt a linkelés módja is megváltozott, ma már az anchor text is másmilyen szabályoknak kell, hogy megfeleljen (minderről pl. a MOZ blogja, a Majestic blog vagy a Gots SEO blogja bőven tudósít). Egyszóval ma már minden más, a keresőoptimalizálás olyan huszonegyedik századi formát öltött.

Világ SEO-proletárjai automatizáljatok?

Szóval a harmadik bejegyzés átnézése, javítása után favágónak éreztem magam, aztán meg futószalag mellett robotoló munkásnak, akinek nem kell gondolkoznia, a dolgok értelme után kutakodnia, hanem csak csinálnia, amit a Yoast nevű művezető mond, akár van annak értelme, akár nincs.
Végül is szépen kizöldült a blog rám bízott tucatnyi postja, de nem töltött el semminemű öröm, se a jó munka után érzett elégedettség.

Vigaszom csupán annyi volt, hogy eszembe jutott Matt Cutts online marketing gurunak az egyik április elsejére (!) írt blog bejegyzése, melyben bejelentette, hogy munkatársaival elkészítette az > AutoSEO programot, amely külön választja az írásművet és annak megjelenítését, SEO-ját. Vagyis csak írni kell, a SEO-n nem kell gondolkozni, azt a program egymaga elintézi.
Bár akkor az automata SEO-zó neve ninja volt, lehet, hogy azóta Yoastra módosították? És mivel ez ingyenes változat, azért még ezt-azt kézzel is bütykölni kell rajta?

Persze nagy szerencsénk van: gondolkozni, kreatív megoldások után kutatni még mindig kell!
De vajon meddig?
Ha a teljesítményünket mesterséges intelligencia méri, akkor nem kéne a tartalmat is mesterséges intelligenciával, de legalábbis magas fokú automatizálással előállítani? Végső soron: kell-e ember a SEO-hoz, a keresőmarketinghez? Meg egyáltalán az internethez? 🙂

A ChatGpt, a Bard megjelenésével mintha közelítenénk egy ilyen világ felé…

***

Frissítés

Az általam önfeledten használt SEO eszköz, a szintén angol nyelvterületre született – All in One SEO – elkezdett nagyon hasonlítani a Yoast SEO-ra. Hiába na, megyünk az angol nyelv és a sematizmus felé.
Így aztán a teljes online marketinges mezőny egy kaptafára gyártja a bejegyzéseket, ami érdekes egyhangúsággal önti nyakon a webet.

A keresőoptimalizálás és a SEO témájához:

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

“Kalandom a Yoast SEO pluginnal” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Kíváncsi lennék mit mond a népítélet? Van arra statisztika, hogy a világban, Magyarországon ki használja csak a WP saját SEO-ját, ki a Yoast-ot és ki az All in One-t?
    Nem lehet, hogy csak arról van szó, hogy ki melyiket szokta meg? Esetleg az is lehet, hogy a Yoast vagy All in One a SEO-s szakma Illés vagy Omega, Fradi vagy Újpest vitája?
    Köszönöm a bejegyzést, nagyon alaposnak tartom!!

  2. A WordPress org szerint az All in One SEO Packot több, mint 30 millióan töltötték le.
    A Telepítések száma hivatalosan mindkettőnél csak annyi: több, mint 1 millió letöltés.

    A kezdőknek a Yoast-ot szokták ajánlani.
    Személyes véleményem szerint a Yoast SEO plugin rögzít egy korábbi túlhaladott szemléletet.

    Az All in One képes automatikusan létrehozni meta tageket – ez ugyanolyan favágás lenne, ha bekapcsolnád, mint amit a Yoast SEO csinál. A meta tag-ek létrehozása agymunkát kíván, ezekből lesz a SERP-en, a keresőtáblán a kirakatod!
    A háttérben mindkettő komoly munkát végez, pl. sitemap.xml-t hoznak létre.
    Mindennek előre bocsátásával tényleg kicsit Messi vagy Ibrahimovics tetszik jobban helyzet áll elő. Nekem persze Ronaldo a felülmúlhatatlan! 🙂
    A WP-nek tudtommal nincs saját SEO-ja, legfeljebb egy-egy témának (héjnak) lehet valamilyen ilyesmije.

  3. A minket megelőző versenytársak kódjában szinte mindig a yoast plugin nyomát látom, ennyit a statisztikáról és a hatékonyságról…

    Amúgy igen, a Google mintha meghallgatta volna a nyafogásomat, egy ideje igyekszik a szép, rendes szövegeket támogatni a régimódi keyword stuffing helyett. És ha a yoast még nem is, de Google határozottan lépéseket tesz a magyar ragozás, toldalékok és szinonímák felismerésében. Ez mindenképpen örvendetes azoknak, akik rendes szövegeket szeretnének kirakni a webre.

    Ami viszont nem az, hogy a Google algoritmikus elvárásainak jelen pillanatban legjobban a chatgpt algoritmikus szövegei felelnek meg – de erről inkább szülessen egy új poszt!

  4. Kedves Greg!
    Tényleg szülessen egy új poszt! én például nagyon szívesen helyet is adnék neki – neked már csak meg kell írnod! Várom!!!
    Hiszen engem is érdekel a ChatGPT és általában is a mesterséges intelligencia, meg a Google is.

Szólj hozzá!