Keresőoptimalizálás, SEO

Gyógyfürdőzés és a web

Fürdőzés gyógyfürdőben
Gyógyfürdőben, kényelemben

Létezik-e a fürdők versenye a weben?

A lelkes lakosság Magyarországon sűrű hullámokban lepi el a hosszú, sőt a rövid hétvégéken is a termál- és a gyógyfürdőket.
A szakemberek véleménye szerint, bár ezek a napok megfelelően szolgálják a pihenést, a kikapcsolódást, de sajnálatos módon a gyógyvizek hatása ennyi idő alatt nem érvényesül, ahhoz legalább két hétig, de inkább háromig volna jó vízbe áztatni sajgó testünket.

A fürdők között elvileg verseny is dübörög, bár a tartósan magas érdeklődés – marketinges megfogalmazásban az intenzíven érvényesülő kereslet – mintha nem feltétlenül ösztönözné a korszerű kommunikációs eszközök bevetését, az online marketing internetes bravúrjait, hiszen anélkül is özönlik a nép, megtölti a szállodákat a vízbe vágyók tömege, elegendőnek tűnik a tessék-lássék marketing.
Vajon tényleg elég?

Reumások mekkája

Úgy három évtizeddel ezelőtt módomban állt megismerni a Harkányi Gyógyfürdő akkori igazgatójának álláspontját.
Szerinte Magyarországon minden gyógyfürdő a “reumások Mekkájaként” aposztrofálja magát, s az általa vezetett fürdő ebből akart kitörni a marketingjével – családi fürdőhelyként pozicionálva magát.
Azóta számtalan fürdő esett át sokmilliárdos felújításon, élményelemekkel gazdagítva a kínálatot, de a verseny, a kreativitás nem igazán burjánzik a honban.
Kivételként például Hévíz kívánkozik a városmarketingjével is a klaviatúrámra, ahol az egész város él a vendégszeretet kisugárzásával: ingyen parkolással kezdhet a turista, nem nyúlják le azonnal, amint a városban az autójával megáll; ingyen kortyolhat a település centrumában a gyógyvízből – és sorolhatnám.
Ellenpéldaként hadd mutassam meg némi szívfájdalommal, az egyébként kitűnő Gunaras Gyógyfürdő honlapjának láblécét:

Évtizednyi lemaradás a korszerűségtől - idézet a láblécről
Évtizednyi lemaradás a korszerűségtől

A szívfájdalom oka, hogy magam is szurkolok a Dél-Dunántúl gyógy- illetve termálfürdő helyeinek sikeréért. Szigetvár, Harkány, Siklós, Sikonda, Barcs, Magyarhertelend, Gunaras – mind-mind elérhető közelségben fekszik lakóhelyemtől, Pécstől.
És akárcsak a honfitársaim, magam is a webről, jelesül a Google felületéről tájékozódom: milyen hőfokú és összetételű a víz, milyenek a szolgáltatások és az árak – s bosszant, ha egy fürdő honlapja üres kockával kezdődik, benne a felirattal: “A(z) Adobe Flash Player le van tiltva.”
Már hogyne volna, hiszen idejét múlt, veszélyes, használhatatlan.
Vagyis a 2020-ban zajló online marketing versennyel aligha kompatibilis.

Gunarasi kirándulás – 2020. január

Megmártózunk

Vízben jók vagyunk! – üzeni Gunarasfürdő honlapjáról a szellemes szlogen. És tényleg így van, a gyógyfürdő vize – a laikus szemével böngészve annak összetételét – még a bármit is kipasszírozza belőlünk. Vagy az akármit.
Egy korábbi bejegyzésemben már jeleztem, hogy a honlap sajnos elavult, olyan benyomást kelt, miszerint a gunarasi gyógyfürdő nem akar részt venni a fürdők versenyében, mert anélkül is idecsábul a nép, ha másért nem, hát a jól sikerült szlogen miatt.
Jön, aki jön, a tulajdonosoknak ennyi is elég…

A nejemmel mégis elcsábulunk. A Dél-Dunántúl más fürdői, Harkány, Siklós, Szigetvár, Barcs, Sikonda, Magyarhertelend, Sellye után megmártóznánk itt, Dombóvár mellett, Gunarason is.

A Google szerint mi, pécsiek 50 kilométert fogunk autózni, s ha a közlekedési szabályokat betartjuk, akkor 55 perc múlva a GPS közölni fogja: megérkeztünk, balra van a célállomás.
Aki nem délről, hanem északról jön, mondjuk Budapestről, annak 170 egységgel fog többet mutatni a kilométerórája, de csupán 1 óra 50 perc múlva.

A gyógyfürdő bejáratánál

A fürdő mellett bő parkoló, pár lépésre tőle a fürdő bejárata.
Itt két zászlórúd fogadja az utazót és olyan látvány, ami minden képzeletet alulmúl, amitől földbe gyökerezik a lába, amitől azt gondolja, hogy álmodik, mert ilyen nincs, ilyen semmiképpen nem látható egy európai ország gyógyfürdőjének bejáratánál, ez álom lehet csupán, nagyon rossz álom.
Mutatom:

Zászlófoszlányok Gunarason
Zászlófoszlányok hihetetlen látványa – Gunaras Gyógyfürdő, 2020.01.11.

A Nemzeti Bank itt is elbukja a készpénz elleni harcot

Fürdőzünk.
A jó meleg víz (34-39 Celsius fok a különböző medencékben) ellazít, barátságosan húzogatja belőlünk a fentebb már említett bármit és akármit, közben a feleségemmel mégis az ország fontos ügyeiről ejtünk szót, miképpen azt társasan vízbe mártózva minden magyar is teszi.
Megemlítem például, hogy a parkolóért készpénzben fizettem ötszázat, a szekrények kauciójáért kétezret – kivételként a belépőt kártyával fizethettem – de a büfé is kp. kérte az ötezret a szendvicsekért meg a kávéért.
(Itt mellesleg megemlítem az asszonynak, hogy tegnap nem tudtam kiváltani a horgászengedélyemet, mert ahhoz is csak készpénzzel lehetett volna hozzájutni, és ez teljesen releváns észrevétel szerintem, mert a horgászat is a vízhez kapcsolódik.)
Ha Matolcsy is itt fürdőzne, a kp fizetés túltengése miatt nyilván szívszélhűdést kapna – jegyzem meg, ám nejem szerint az említett illetőt ettől nem kell féltenünk, mert egészen bizonyosan nem ide jár lubickolni.

Kosz vagy penész?

A vízzel, a személyzet udvariasságával, a gyakori takarító akciókkal elégedettek vagyunk. Azt kapjuk, amit elvárhatunk a pénzünkért.
Csupán egyetlen dilemmánk adódik, amit egy váratlan és tervezetlen plafonra pillantásom okoz.
A légbefúvók mellett a hófehér festés feketére vált. Mondom az asszonyomnak, kár ezért a koszért. Szerinte ez nem csak kosz, inkább gombásodás lehet.

Kosz vagy penész?

Hazáig, bár ellazultan, ezen vitatkozunk!

Hotelek versenyben

A fürdők versenyéhez szorosan kapcsolódik a hotelek versenye – hiszen valahol a hosszú hétvégék wellness kirándulásain, a szabadság ideje alatt valahol meg is kell szállni.
Vagyis az idegenforgalom nélkülözhetetlen szereplői a szállásadók, akár hotel, akár apartman, akár hostel vagy akármi más is a szereplő státusza.
Nincsenek könnyű helyzetben, mert a szállások versenye három szinten zajlik:

  • országok,
  • régiók-városok és
  • városon belüli színtereken.

A szállodák versenye az országok versenyével kezdődik

Minél karakteresebb a kínálat, annál nagyobb lehet a csáberő.
A tengerparttal rendelkező országok a homokos partok, a pálmafák alatt szürcsölhető koktélok és a tenger mormolásának hangjaival, forró dallamok és ritmusok elsöprő lüktetésével csábíthatják a pihenni vágyókat.
Más égtájakon a jégszobrok és a jégbe vájt hotelszobák kínálnak varázslatot.
Megint más országok kulturális hagyatékukkal, régészeti kincseikkel vonzzák az idegent.

Hotel és kényelem
Hotel és kényelem

Persze rossz nyelvek szerint létezik olyan ország is, amelynek fővárosát az ital, a buli, a lány- és legénybúcsúk olcsó részegsége tesz vonzóvá sokak számára. (Szerencsére a szóban forgó országnak más értékei is vannak!)
De nézzük meg, hogy Magyarország hogyan is állja a versenyt, mit árul el erről a Google Trends. (Ez az eszköz az interneten, a Googleban megvalósuló keresések tendenciáját mutatja meg, abszolút számadatok nélkül.)

Magyarországra (Hungary) keresések trendje 2004-től 2019 decemberig
Magyarországra (Hungary) keresések trendje 2004-től 2019 decemberig

A tendencia sajnos egyértelmű.
2004-től 2010-ig, amikor is Pécs volt Európa Kulturális Fővárosa és jelentős összegű volt a program marketingje és vonzereje, enyhe emelkedést tapasztalunk. Ennek értékét növeli, hogy a gazdasági válság éveiben jártunk.
Aztán 2010-től 2016-ig lejtmenet következett. 2016 júniusának kiemelkedése a labdarúgó EB-n váratlanul sikeres magyar szereplésnek tudható be. Sajnos ez nem vált idegenforgalmi tényezővé, egyszerűen a sportdrukkerek kiváncsiságát tükrözte.
2016-tól napjainkig a stagnálás jelei látszanak. Vagyis nincs okunk sikerpropagandára.

Városok versenye

Az országok versenyét a települések, az üdülőhelyek, a térségek, a programot kínáló városok viadala követi.
Magyarországon Budapest és a Balaton szinte “mindent visz”.
De nézzünk példát arra, hogy vidéki nagyvárosok, egyetemi, egészségügyi centrumok hogyan állják a versenyt.
Ha összehasonlítjuk pl. Pécs, Debrecen, Győr, Miskolc egymáshoz viszonyított arányait, akkor hasonló fejlődési pályákat kapunk, bár Debrecen egyre nagyobb mértékben előzi a többieket.
A részletesebb elemzéshez legyen a példavárosunk Pécs.
A mecsekaljai település angol nevével – Pics – így kerestek az érdeklődők a nagyvilágban:

A nagyvilágból keresett Pics (Pécs)
A nagyvilágból keresett Pics (Pécs)

Úgy fest, a nemzetközi porondon nem sikerült a város idegenforgalmi helyzetét stabilizálni. A világörökségbe emelt ókeresztény sírkamrák, a 2010-ben emelt közösségi létesítmények (Kodály Központ, Tudásközpont, a felújított és programjaival felpörgetett Zsolnay Negyed) nem párosultak átütő erejű kreativitással.
A sikerpropagandára nyíló szájak szélesek voltak ugyan, de a trendek szűkebbnek bizonyulnak.

A 2010-es siker belföldön is enyhe olvadásnak indult.
Aligha használtak a fideszes városvezetés botrányai. A híres Zsolnay porcelánmanufaktúra ellenébe állított ellen-porcelán gyár tündöklése és bukása; Alföldi Róbert kitiltása Pécs színpadáról; a civilek vegzálása és folytathatnám a sort. Ezek az ügyek mind-mind az országos hírekben terültek szét és rombolták a kétezer éves város, a kultúra városának hírnevét.

Hotel-verseny városon belül

Egy-egy településen belül is csatát kell nyerni a vendégekért.
Ebben a küzdelemben sokat számít a szállás elhelyezkedése, híre, ára, szolgáltatásainak köre – marketingje.
Honlap, a nemzetközi online térben keresett gyűjtő oldalak immár alapvető fontosságúak.
Ma már azzal aligha lehet “vendéget fogni”,  hogy poloskamentes, kényelmes az ágy, hogy udvarias a kiszolgálás, hogy ingyen működik a wi-fi – mert az ilyesmi már réges-régen megkerülhetetlen alap.

Enyhén csökkenő érdeklődés mellett fokozódnia kell a versenynek. Sokat számít, melyik egység tud pozitív értelemben kitűnni a konkurensek közül. Kiüresedett, bezárt pécsi szálláshelyek, korábban jó nevű hotelek elnéptelenedése bizonyítják: nagyon erős a konkurenciaharc.
A kultúra városában – ez Pécs hivatalos szlogenje – a kultúrához kötődő megoldást nevezhetjük releváns megoldásnak.
Ilyen szempontból kimagaslóan jó ötletnek tartom a Hotel Árkádia megoldását: akadémikus által szobánként válogatott, nagyon igényes avantgard képekkel tették egyedien érdekessé a szobákat.

A verseny három színterén egyformán érdekelt minden szállásadó, sőt minden városi polgár is. A szolgáltatók bevétele a közösség teljességére is kihat.

***

Az idegenforgalom, a hotel témában ajánlom: 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.