Google, Facebook – keresés, találás

Keresés és találás az interneten

Az internet kora tulajdonképpen a KERESÉS és a TALÁLÁS fogalompárban is leírható volna. A keresés oldalon a Google, a találás oldalon mintha a Facebook filozófiája testesülne meg napjainkban.
A Google – erősen leegyszerűsítve – a tudományos munkák, a szakmai publikációk hivatkozásainak párhuzamaként dolgozta ki rendszerét.
John Battelle Keress c. könyvében írja: “Egy adott kutató munkáinak idézettsége adja tudományos rangját és tekintélyét az idéző értékrendjében – ez a Google működésének alapelve.” *
Vagyis minél több link mutat egy oldalra, minél többen “hivatkoznak” a linkek által rá, az adott webegység “tekintélye” annál magasabb. (V.ö. PageRank, vagyis a Google által kidolgozott mérőszám 0/10-től 10/10-ig, amely értéknek szerepe van a keresőben elfoglalt helyezésben, vagyis a ráTALÁLÁS esélyében.)

Igen ám, de valóságos iparág bontakozott ki a linkek elhelyezése, vagyis az idézeti sűrűség manipulálására – mondja a Facebook filozófiája, ideje tehát, ha a kisebb-nagyobb élő (baráti?) hálózatok valóságos ajánlásai határozzák meg egy-egy webegység olvasottságát, nézettségét.

Mivel a Facebookra kattintások száma napjainkra elérte a Google-ra töreténő kattintások számát – valamilyen (ideiglenes) egyensúlyi helyzet kialakulását feltételezhetnénk a keresés és a találás dimenziójában.

Mindenesetre láthatjuk azt is, hogy a hirdetési pénzekre alapozott keresés-találás mindkét végpontján maszatol valamennyit a profitra törekvés. (Pl. a hirdetés következményeként jelentkező többlet találatszámot a Google nyilván nem bünteti egy-egy honlap esetén – mármint ha a sajátja, pl. AdWords a hirdetés típusa -, vagyis emiatt aligha fogja lerontani a hirdetett honlap PageRank értéket.)

A weben jelentős súllyal megjelenő vállalkozások számára mindez azt jelenti, hogy mindkét filozófiából adódó jelenlétüket építeniük kell, mert a féloldalasság lemaradást – vagyis találatszám veszteséget okoz. Márpedig ez végső soron a márka ismertségének és kelendőségének csökkenéséhez vezet.

Magyarán egyre több időt, szakértelmet, pénzt kell áldozni arra, hogy sikereinkről a honlapon, a cég blogján, a cég facebook pages-ein, a tumblr-on át twitterre vitt csipogásainkban beszámolhassunk!

***

Korábban a keresés-találás témakörében írtuk:

Az online kereső ember dilemmáiból

A Google koszorút hozott a SEO sírjára?

Linkeskedés: helyi keresés

SEO szilánkok: tiszta Amerika és twitteren Somogyi Zoltán

Az online marketing és a SEO új útjain: vezetői konzultáció

Párthonlapok a neten

Cégvédelem: nem hiúság a hiúsági keresés

* John Battelle, Keress; HVG Könyvek, 2006.; 66. old.

“Google, Facebook – keresés, találás” bejegyzéshez 3 hozzászólás

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: