Gerillamarketing: a vagány cumi

A mém születéseOlykor megkérdezik tőlem, miért árulom el a szakmai titkaimat, miért mondom el, hogy a SEO során, ha ezt vagy azt tesszük, akkor mi lesz annak a következménye, hogyan járunk el helyesen, ha érvényre akarjuk juttatni a weben honlapunk vagy blogunk értékeit?! Hiszen így mások is megtehetik amit én teszek, vagyis voltaképpen a piaci versenyben hátrányos helyzetbe hozom magam.
Erre a felvetésre rendre azt szoktam válaszolni: attól, hogy valakivel alaposan megismertetjük a sakk szabályait, még nem lesz az illetőből sakk világbajnok, mert a szabályok ismerete szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres szereplésnek. Vagyis a sakkjátszmákban saját gondolatokra is szüksége lesz az illetőnek, gazdag tapasztalatokra, kreativitásra, türelemre, asszociatív képességre – már ha győzni akar. A weben sincs ez másképp, a saját munka, a gyakorlati tapasztalat, a háttér műveltség megszerzése nélkül a legalaposabb google szabály ismeret sem elegendő a keresőtábla élén való szerepléshez.
Sőt, még a szabad asszociációk sem maguktól születnek, bárha a látszat ez.

A vagányok cumija

Itt van példának teszem azt a nyitó képen látható zseniális cumi reklám, amely látszólag az extravagáns gyerekek cumijaként pozicionálja magát (Pour les rebelles de la tétine! – A lázadók cumija!)
Forrás: http://www.facebook.com/MyGuerillaMarketing

A reklám alkotója az extravagancia, a lázadás megtestesüléseként a tatoo-t, a tetoválást választotta. Hozzáteszem, hogy gyönyörű csavar a pozicionálás maga is, hiszen a reklám megálmodója lázadó gyerekekről beszél, de ezek a gyerekek még nyilván nincsenek döntésképes érettségük birtokában, a vagány cumit majd az önmagát lázadóként nyilvántartó szülő fogja választani és megvásárolni.
Vagy éppen ellenkezőleg: az a szülő, aki kicsit gyávának, konformistának, nyárspolgárnak tudja magát, de szeretné, ha a gyereke inkább vagány, a világgal dacoló srác vagy csaj lenne majd – ezért veszi meg neki a vagány cumit!
Látjuk, hogy ez a briliáns gyerekcsemege, a cumi internacionális töltettel bír, már csak egy gyapjas hajú fekete srác “hiányzik” a képről, bár akkor már túlmagyarázott lenne a kép, hiszen így is értjük: bárhol a világon érvényes lehet a lázadók cumija iránti szimpátiánk és választásunk.

Általában nem kedvelem, ha gyerekek, kutyák, női bájak szerepelnek reklámobjektumként – de ez a kép olyan sok jelentéssel bír, annyira hatásos módon testesíti meg például a keleti és a nyugati kultúra különbözőségeit is, hogy elfogadom, sőt engem is a szabad asszociációk szárnyával ajándékoz meg, hogy képzeletem egy más terület fölé, a magyar politika dimbes-dombos tájai fölé repítsen.
Magyarországon ma két erős politikai orientációt figyelhetünk meg: a kormányzat keleti irányú orientációját és főképp a demokratikus ellenzék által, a nyugathoz kapcsolódó elkötelezettséget.
És ekkor megszületik bennem egy képaláírás (nyilván hasonlóképpen születnek a mémek), amely egészen más jelentést kölcsönöz  az eredeti (csak a cumiktól fosztott) képnek:

Szabad asszociáció: Ez a kérdés, válasszatok!

 

 

*****

A gerillamarketing elméletéről és gyakorlatáról itt tájékozódhat:

Gerillamarketing

Gerillamarketing és SEO

“Gerillamarketing: a vagány cumi” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Ha valakivel alaposan megismertetjük a sakk szabályait, még nem lesz az illetőből sakk világbajnok – nagy alapigazság!
    Régebben én is féltem attól, hogy ellopják a képzéseink know-how-ját. Ma már tudom, hogy ettől nem kell félni. Ma inkább attól tartok, hogy félremagyarázzák anyagainkat!

Szólj hozzá!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.