Gerillamarketing: a vagány cumi

A mém születéseOlykor megkérdezik tőlem, miért árulom el a szakmai titkaimat, miért mondom el, hogy a SEO során, ha ezt vagy azt tesszük, akkor mi lesz annak a következménye, hogyan járunk el helyesen, ha érvényre akarjuk juttatni a weben honlapunk vagy blogunk értékeit?! Hiszen így mások is megtehetik amit én teszek, vagyis voltaképpen a piaci versenyben hátrányos helyzetbe hozom magam.
Erre a felvetésre rendre azt szoktam válaszolni: attól, hogy valakivel alaposan megismertetjük a sakk szabályait, még nem lesz az illetőből sakk világbajnok, mert a szabályok ismerete szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres szereplésnek. Vagyis a sakkjátszmákban saját gondolatokra is szüksége lesz az illetőnek, gazdag tapasztalatokra, kreativitásra, türelemre, asszociatív képességre – már ha győzni akar. A weben sincs ez másképp, a saját munka, a gyakorlati tapasztalat, a háttér műveltség megszerzése nélkül a legalaposabb google szabály ismeret sem elegendő a keresőtábla élén való szerepléshez.
Sőt, még a szabad asszociációk sem maguktól születnek, bárha a látszat ez.

A vagányok cumija

Itt van példának teszem azt a nyitó képen látható zseniális cumi reklám, amely látszólag az extravagáns gyerekek cumijaként pozicionálja magát (Pour les rebelles de la tétine! – A lázadók cumija!)
Forrás: http://www.facebook.com/MyGuerillaMarketing

A reklám alkotója az extravagancia, a lázadás megtestesüléseként a tatoo-t, a tetoválást választotta. Hozzáteszem, hogy gyönyörű csavar a pozicionálás maga is, hiszen a reklám megálmodója lázadó gyerekekről beszél, de ezek a gyerekek még nyilván nincsenek döntésképes érettségük birtokában, a vagány cumit majd az önmagát lázadóként nyilvántartó szülő fogja választani és megvásárolni.
Vagy éppen ellenkezőleg: az a szülő, aki kicsit gyávának, konformistának, nyárspolgárnak tudja magát, de szeretné, ha a gyereke inkább vagány, a világgal dacoló srác vagy csaj lenne majd – ezért veszi meg neki a vagány cumit!
Látjuk, hogy ez a briliáns gyerekcsemege, a cumi internacionális töltettel bír, már csak egy gyapjas hajú fekete srác “hiányzik” a képről, bár akkor már túlmagyarázott lenne a kép, hiszen így is értjük: bárhol a világon érvényes lehet a lázadók cumija iránti szimpátiánk és választásunk.

Általában nem kedvelem, ha gyerekek, kutyák, női bájak szerepelnek reklámobjektumként – de ez a kép olyan sok jelentéssel bír, annyira hatásos módon testesíti meg például a keleti és a nyugati kultúra különbözőségeit is, hogy elfogadom, sőt engem is a szabad asszociációk szárnyával ajándékoz meg, hogy képzeletem egy más terület fölé, a magyar politika dimbes-dombos tájai fölé repítsen.
Magyarországon ma két erős politikai orientációt figyelhetünk meg: a kormányzat keleti irányú orientációját és főképp a demokratikus ellenzék által, a nyugathoz kapcsolódó elkötelezettséget.
És ekkor megszületik bennem egy képaláírás (nyilván hasonlóképpen születnek a mémek), amely egészen más jelentést kölcsönöz  az eredeti (csak a cumiktól fosztott) képnek:

Szabad asszociáció: Ez a kérdés, válasszatok!

 

 

*****

A gerillamarketing elméletéről és gyakorlatáról itt tájékozódhat:

Gerillamarketing

Gerillamarketing és SEO

Gerillamarketing: a vagány cumi” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Ha valakivel alaposan megismertetjük a sakk szabályait, még nem lesz az illetőből sakk világbajnok – nagy alapigazság!
    Régebben én is féltem attól, hogy ellopják a képzéseink know-how-ját. Ma már tudom, hogy ettől nem kell félni. Ma inkább attól tartok, hogy félremagyarázzák anyagainkat!

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: