Fogjuk munkára a régi személyes blogot

blogírás, blog, blogger

A személyes blogról

A személyes blogot, vagy másként az én-blogot online marketing szempontból erős hiányokkal jellemezhetjük. Szemben az egy-egy, akár széleskörű értelemben vett tematikus bloggal a személyes blog nem pozicionált, nincs egy körülírható tartalmi magja és ebből következően a keresőkben óriási hátrányt szenved.
A hiányokra vonatkozó megállapítás hangsúlyozottan az online marketing, a keresőmarketing és ezen belül is a keresőoptimalizálás, a SEO megközelítésből adódik, nem azonos a tartalmak értékelésével, megítélésével!
De felvetődik a kérdés: hogyan foghatjuk munkára mégis régi személyes blogunkat, hogy legalább néhány témában a kereső élvonalába verekedje magát, hogy eljusson a potenciális olvasókhoz?!
Hiszen a blog funkciók maradéktalanul csak az olvasottság meglétében érvényesülhetnek.

A személyes blogot a Wikipédia így határozza meg:

“A köznyelvben sokszor “webnapló”. A napló webes változata. Jellemzően egy szerzője van, aki a saját életének részleteit vagy aktuális, konkrét téma szempontjából nem kötött gondolatait osztja meg. Egy webes napló jellemzően a kevés tapasztalattal rendelkező felhasználóknak is lehetővé teszi, hogy bejegyzéseket hozzanak létre és formázzanak. Az emberek leírják a mindennapi tapasztalataikat, érzelmeiket, költeményeiket, írásaikat és gyakran lehetőséget adnak az olvasóknak a részvételre, így megvalósítva Tim Berners-Lee eredeti nézeteit a World Wide Webről, mint közösségi médiumról. 2001-ben a webes naplók iránti érdeklődés drámaian megnövekedett.
A webes naplók szerves részévé vált sok fiatal életének. Ők jellemzően az ismerőseikkel való közvetett kommunikációra használják.”

A személyes napló tehát tartalmát tekintve sokszínű, színház, mozi, szerelem, focimeccs, iskola, kirándulás, zene, irodalom és sok ezer más téma kerül benne elő, ahogyan a blogger megéli ezeket az eseményeket, érzéseket.
A bejegyzések gyakran rövidek, és képet sem tartalmaznak. Olyan “apróságokról” nem is beszélve, mint a Heading használat (h1-h6), a képek alt meta taggel való felruházása és így tovább.
A példa kedvéért a blog.joljarok.hu személyes blogomon mutatom be, mit tehetünk.
Ez a blog több, mint ezer bejegyzést tartalmazott, az elsőt még 2005-ben, azaz 13 évvel ezelőtt írtam meg.
A bejegyzések időrendben sorakoztak, sokáig még a menürendszer sem volt kidolgozva, a címkék úgy áradtak, mint árvíz idején a folyók.

Insight-blog nyitókép
A komlex insight blog jelenlegi megjelenése

Első lépésként a blog elnevezést igyekeztem pontosítani, így lett Komplex insight blog. Az insight a marketinghez való kötődést, a komplex szó pedig a blog sokoldalúságát, összetettségét hivatott tükrözni. Ez a komplexitás a szöveg, rajz, zene, fotó, videó együttes jelenlétét, egymásra hatását is jelzi – legalábbis szerintem.

Nézzünk ismét a wikire. A komplex blogot így írja le:

“A komplex blogok keretében a szerző egy blog alá integrálja különféle tevékenységét, ugyanott – csak más rovatba sorolva – teszi közzé például személyes (magánéleti) bejegyzéseit, szakmai jellegű cikkeit, fotóit, netán közéleti-politikai észrevételeit. A szerteágazó tematikájú komplex blog egyfajta egyszemélyes webújság benyomását keltheti. Gyakorlatilag több különálló blogról van szó, amiket csak a közös megjelenés és jellemzően a szerző személye köt össze.”

A következő lépésben kiválasztottam olyan témákat, amelyekhez vissza-visszatértem az elmúlt esztendőkben és ezeket a blog menüjében kiemeltem.
A horgászat, a politikai marketing, a civil mozgalmak és értékek így kerültek kiemelésre. De ugyancsak a menüsorba kerültek a marketing munkám során rendszeresen jelen lévő témák, például a Keresőoptimalizálás. A Boltok, bútorok, akciók elnevezés magáért beszél akárcsak az Autóbérlés.

Az így egy rendszerbe fűzött bejegyzések között linkkapcsolatokat építettem ki, így SEO szempontból többlet erőhöz jutottak a menüpontok és bejegyzések.
Ám nem csak a belső linkek fontosak, amelyek “büntetlenül” lehetnek kulcsszó tartalmúak, hanem a külső backlinkek is.
A tartalmi szétesettséget a címkék használatának minimalizálásával igyekeztem elősegíteni. Általában maximum 4 címkét engedélyezek magamnak.

A nagyon rövid bejegyzéseket töröltem vagy ha a tartalom engedte, összevontam. Így most “csak” 996 bejegyzés és 5767 hozzászólás maradt. Nagyon rövidnek a 100 szó alatti bejegyzéseket tekintettem. 200 szó alatt is igyekeztem 300 szó fölé tornászni a terjedelmet (egyébként ezt a határt a YOAST SEO plugin javasolja). Persze nem szószátyárkodással, hanem tartalmi kiegészítésekkel, újdonságok, változások említésével. (Persze ez egy nagy dilemma, v.ö. SEO dilemmák Chicago honlapjairól.)

MOZ blogbejegyzés
Mit tegyünk a régi blogbejegyzésekkel?

A MOZ blog egyik bejegyzése – What to Do with Your Old Blog Posts vagyis magyarul Mi a teendő a régi blogbejegyzésekkel? – Laurel Taylor klaviatúrája alól sajnos későn jutott a monitoromra, így azt a tanácsát nem vehettem figyelembe, hogy ne töröljem az elavultnak gondolt bejegyzéseket, hanem 301-es átirányítással “nyomjam át” a címoldalra.

Sok munkát adott a címsor tagek pótlása (h2, h3) és a képek alt tagjének kitöltése is. Amit egy évtizeddel ezelőtt elmúlasztottam, azt most számtalan órában kellett a kulcspontokon pótolnom.
A képek terén is sok munkám adódott. Ma már nagyon sok kép érhető el képgyűjteményekből és a saját fényképarchívumunkból is – nem képtelenség ezekkel javítani az elérhetőségünkön.
Mindemellett a régi, de ma is értéket képviselő blogbejegyzések “kiajánlásáról” sem feledkeztem el, elsősorban a Facebook volt ennek a kiemelt terepe.

Összefoglalóan a blog frissítéséről

Foglaljuk össze a legfontosabbnak vélt lépéseket, melyek által munkára fogható a régi én-blog

  • elnevezés (title) ellenőrzése
  • menürendszer kialakítása a főbb tartalmakhoz rendelve
  • rövid bejegyzések megszüntetése (összevonással, címlapra irányítással, törléssel)
  • címsor tag-ek alkalmazása
  • képek felvétele (a képaláírás is fontos SEO szempontból)
  • képek hiányzó alt tagjének pótlása
  • címkék kordában tartása
  • belső és külső linkstruktúra
  • bejegyzések kiajánlása olvasásra (social media)

Jó munkát kívánok az igazán emberes blogger munkához!

Fogjuk munkára a régi személyes blogot” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Nagyon hasznos bejegyzés, köszönöm!
    A két ünnep között a régi blogbejegyzéseim karbantartásával bíbelődtem, úgyhogy pont jókor jött az írásod.
    A H2, H3 hiányaimat én is észrevettem, a kép aláírás fontossága viszont nekem eddig vak folt volt!

  2. Nagyon örülök, hogy információim segítséget nyújtottak.
    “Átszaladtam” a honlapodra és azt tapasztaltam, hogy a heading használat valóban jó és a képhasználat terén (alt, képaláírás) is nagyszerű munkát végzel.
    A piktogramok, ábrák pedig irigylésre méltó módon adnak egyéni ízt a honlapnak, ehhez ott gratuláltam is!

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: