Keresőoptimalizálás, SEO

Cégblog, szakmaiság és politika

Általános szabályként szoktuk megfogalmazni, hogy egy cég a kommunikációja során tartózkodjék a politikai állásfoglalásoktól, a pártokkal, mozgalmakkal kapcsolatosan pedig az egyenlő távolság, még bölcsebb hozzáállással pedig az egyenlő közelség elvét vallja.
Ez a fajta szabály nem érdek nélkül való, hanem azt célozza, hogy a potenciális ügyfelek teljessége fogadja el a vállalkozásunkat és ne taszítsuk el az árunk, a szolgáltatásunk iránt érdeklődőkből senkit se politikai alapon, ne csökkentsük mesterségesen a saját piacainkat.

Ne politizálj!

Hogy ez mennyire így él a köztudatban, mutatok rá példát:
Egyebek mellett ezt olvasom az onlinemarketinges.blog.hu cím alatti blog szerzőjétől:
“Előző bejegyzésem után sok észrevételt (kritikát) kaptam, hogy miért foglalkozom politikával!? Az észrevételekből nyilvánvalóvá vált számomra, hogy célt tévesztettem.”
http://onlinemarketinges.blog.hu/2010/03/20/virusmarketing_es_halozatepites

Vagyis a cégblogban történő megnyilatkozásban, tágabban fogalmazva a szakmai kommunikációban a közönség sem kedveli, és szóvá is teszi a politizálásba merülést.

De nézzük az elvárt szakmai távolságtartás megnyilatkozásait kicsit más oldalról is.

Nézem a televíziót. Kiszelly Zoltán politológust kérdezik, mi a véleménye Deutsch Tamás EP képviselő twitter csiripjeiről.
Kiszelly nagyjából azt mondja: a politikai megnyilatkozás akkor ér valamit, ha azt meg is hallják, vagyis annak figyelemfelhívó jellege kell, hogy legyen. Ilyen szempontból tehát Deutsch úr twitteres bejegyzései elérik a célt.

Mint látjuk, a megkérdezett politológus nem politizál, nem ítélkezik, csupán azt értékeli, hogy a “szarházi hazaárulók” eléggé felhívó jellegű kifejezés-e az interneten. (Ellenzéki politikusokkal kapcsolatban szó szerint ilyen tartalmú bejegyzései vannak a dajcstomi néven csiripelő FIDESZ vezetőnek).

Olvasom egy szaktekintélyként elkönyvelt online marketing guru észrevételét is a saját blogjában, mely szerint Deutsch Tamásnak jót tett a brüsszeli képviselőség, lám, a multikulturális környezet hogy előhozta belőle az őszinteséget, ráadásul a korszerű internetes kommunikációt milyen eredményesen alkalmazza. Majd hozzáteszi a pártsemlegesség nevében, véleményét mindenféle pártelfogultság nélkül mondja.

Túl a szabályon: mégis politizálj!

Az én felfogásomban viszont létezik egy olyan határ, amelynek átlépésekor félre kell tennünk a hűvös szakmai megfontolásokat, mert egy általános emberi értékrend alapján szólnunk kell.
Vagyis pl. Kiszely úr nyugodtan kezdhette volna azzal a kamera előtti megszólalását, hogy amit Deutsch tesz, az sérti a demokratikus normákat, veszélyezteti az internet általános hangvételét – vagyis teljességgel elfogadhatatlan.
Hiszen Deutsch képviselő mintát is jelenthet a jövő generációja egy része számára, s ha ezt a mintát követhetőként fogadjuk el, úgy elemezzük, úgy vélekedünk róla a demokratikus nyilvánosságban, mint rendes, normális, követhető online marketing mintáról, akkor magunk is kárt okozunk.
Egyszóval szerintem létezik egy határ, amelyen túl már hiba a szakmaiság álarca mögött eltűrni a tűrhetetlent. Sine ira et studio, vagyis harag és részlehajlás nélkül!

***

Korábban, másutt ezt írtam e jelenségről:

Rés a pajzson: dájcstomi és csepeligyuri

Egy kis politikai marketing:

Politikai marketing: a fizetett taps értelme és ára

Amikor szólni kell! :

Névnapi virág és az antimarketing

***

 

6 hozzászólás

  • fotóriporter

    Én egyetértek vele, hogy nem ajánlott/érdemes politizálni, ha a blog témája egyébként a politikától független. Sőt van, amikor a szakvéleménnyel is csínján kell bánni, mert könnyen politikai állásfoglalásnak értelmezhetik azt is, amit tisztán szakmai alapokon kijelent az ember.
    Persze nem mindegy, hogy valaki milyen helyzetben van, és mit akar elérni a publikációival. Egy politológus eleve a politikával foglalkozik, így legfeljebb a hangvételt választhatja meg. De még így se nagyon kerülheti el, hogy egyik vagy másik táborba sorolják a kijelentései alapján.

  • Bognár László

    Giro-Szász neve most kormányszóvívőként került elő (nyilván próba folyik, hír szellőztetéssel csalnák elő a kizáró okokat, nehogy a kinevezés után kerüljenek azok a nyilvánosság elé, ha vannak ilyenek).
    Vagyis a politológusok aligha poltikai értékrendtől (keményebben: elkötelezettségtől) mentesek – mint azt sokan feltételezik.
    A képzett szakemberek (bármilyen szakmáról is van szó) éppen tájékozottságuknál fogva tehetnek szert a társadalom ügyeinek átlátására (most nem szakbarbárokról beszélek.)

    Abban láthatóan mindhárman egyetértünk, akárcsak a fentebbi kérdésekre szavazók eddigi többsége is: szakmai blogban a politikai állásfoglalásnak, a politikával foglalkozó szakmák kivételével, nincs helye.
    Viszont létezik egy általános társadalmi elkötelezettség is – amelynek van helye, ha a szükség úgy hozza.
    Ezt nagyjából a demokratikus minimum fogalmával lehet körbeírni.
    Ennek a minimumnak az elfogadása sőt érvényesítése – bármely politikai oldal szimpatizánsa számára lehet jó értelemben vett “kötelesség”.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.