Az internet Botka lemondása után

A Google Trends és a pártpolitikai események elemzése

Hogy milyen jelenségek kiegészítő elemzésére használhatjuk fel az online marketingben a Google Trends eszközét, bizonyára jól mutatja meg a sokakat érdeklő, napjaink kiemelkedő témáját adó friss politikai eseményben való elmerülésünk.

2017 október másodikától, az MSZP miniszterelnök-jelöltjének, Botka Lászlónak a visszalépésétől számtalan írás foglalkozott az online újságoktól kezdve a blogokon át a Facebookig mindenütt az interneten.
A találgatások középpontjában az egyik fő kérdés akörül keringett, hogy az MSZP készpénznek vett bukásából mely „hullarabló pártok” fognak hasznot húzni.
Abban közmegegyezés alakult ki, hogy a Fidesz mindenképpen nyertese Botka és vele együtt az MSZP mostani kudarcának.

Az internetes keresések ezt a megállapítást fényesen vissza is igazolták.
Pillantsunk rá a Google Trends eszközével az utóbbi egy hónapra. Amit látunk az azt mutatja, hogy október másodikán sokan kerestek rá a web magyar felületén az MSZP-re (kék), majd a Fidesz-re (piros) történő keresések aránya az MSZP rovására erősen megbillent.

MSZP-Fidesz a Google Trends-ben
Az MSZP-Fidesz arány elbillent a keresésekben. (A képre kattintva nagyobb képmérethez jutunk.)

A megyei arányokat tekintve, az adott időszakban mindössze három megye érdeklődött inkább az MSZP iránt.

Megyei szinten a Google Trends-ben a Fidesz a nyerő
A kék megyékben még mindig az MSZP iránt érdeklődnek inkább

(Baranyát, úgy vélem, indokolni is tudjuk: Pécs városvezetésének hatalmas adósság felhalmozása valamint a Zsolnay gyár körüli és egyéb botrányok a déli város polgárait nagyon nagy mértékben elfordították a Fidesztől.)

Szavazók öröklése

Az elemzők abban már eltértek, hogy az ellenzéki pártok közül melyik pártot vagy pártokat gyanították nyertesnek az MSZP elárvulni gondolt választóinak „megöröklésében”.
Voltak, akik a Jobbikot, mások az LMP-t, megint mások a DK-t illetve a Momentumot tekintették nyertesnek.

Forduljunk ismét a Google Trends-hez, vajon az interneten történő keresésekben melyik pártok lettek a nyertesek. (Magyarországra szűrve, 2017 október 2-től október 12-ig kérve az adatokat, amelyeket október 10-ig meg is kaptunk.)

pártok és színek

 

Pártok a Google Trendsben
Pártok keresettsége

Az MSZP (kék) a másodikai emelt érdeklődés után folyamatosan süllyedt a tábla által uralt utolsó dátumig, október tizedikéig.
Másodikához képest a DK (piros) és minimális mértékben a Momentum (lila) aránya növekedett a keresésekben az ellenzéki pártok csoportjában.
A Jobbik (zöld) először izmosodott, aztán a lényeget tekintve visszatért a kiindulópontjára.
Tévedni látszanak, akik az LMP-re (okker) tették tétjeiket.

Politikusok iránti érdeklődés

A politikusok népszerűsége nem feltétlenül követi pártjaikét. Nézzük, Botka László lemondása után hogyan fest az “utódok” iránt a keresettség (amelyből áttételesen a népszerűségükre következtethetünk).

Politikusokra keresések 2017 októberében a Google Trends-ben.
Politikusokra keresések 2017 októberében

A “reménybeli örökösök” erős hullámzás után mára visszanyerték, pontosabban visszaveszítették az egy hónappal ezelőtti arányukat.

Persze egy forrongó őszi hét, legyen az bármennyire is izgalmas, nem adhat választ a kérdéseinkre, de annyit nyilván megkockáztathatunk, hogy az MSZP tért veszített, de egyelőre egyik párt és egyik politikus sem tudta az „örökségét” birtokba venni.

Az internet Botka lemondása után” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Az Ön kívánságára megvizsgáltam és azt látom, hogy a 2017.okt.2-től okt. 10-ig terjedő időintervallumban átlagban Szél Bernadett és Karácsony Gergely keresettsége a weben 55:20 arányú volt Szél javára.
    Az időszak végén ez 59:26-ra állt.
    Megnéztem a térképes eloszlást is, és azt látom, hogy Karácsony Gergely csupán Budapesten és Pest megyében bír jelentősebb kereséssel, vidéken Szél Bernadett nagyon veri a kíváncsi szörfözők körében.
    A témára később még visszatérek.

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: