Keresőoptimalizálás, SEO

Az év táblázata

Táblázatban az információs kor

Rendszer, haladás…

Mottó:
“A “rendszer” nemcsak a hatalmi viszonyokat jelenti, hanem az egész társadalom, minden beletartozó ember kapcsolatrendszerét és a kapcsolatok fenntartásának módját.”
Vitányi Iván: Változás, fejlődés, rendszer, rendszerváltozás, rendszerváltás (Mozgó Világ 2009/12)

Koraőszi emlékkép: videó fut, jeles blogger csapat, sőt mondhatjuk, maga a krém, egy kitüntetett szerepű internetes eseményen felhőtlen szórakozás közben kavarog. Az egyik résztvevő magabiztos nyugalommal közli, hogy a blognak már befellegzett, a twitteré, a 140 karakterből álló üzeneté a jövő.

Nem kevés médiatámogatás kell ahhoz, hogy a nagyívű felszínesség, a gondolati üresség ennyire magabiztosan és messzire látszón mutassa meg magát.
(Ennyi erővel az SMS-t is tekinthetnénk a jövő kapcsolatépítő és önkifejező módjának, vagy a “képiség” miatt a korszerűbbnek számító MMS-t, hiszen több már a mobilelőfizetés, mint az ország lakóinak száma.
Az internet penetráció pedig, bár meghaladja az 50%-ot, de a net használóinak zömével még mindig csak az e-mailnél tart.)

De hagyjuk a krémet fürdőzni, ájulni, új királyt éltetni az újabb és újabb technikai megoldások vízében, mert a Héder Sándor barátom által felvetett probléma jobban érdekel: miként tudná kínálni a vállalkozása azokat a szolgáltatásokat, amelyekre ő nem gondol, de teljesíteni tudná és igény is mutatkozna rájuk, jobbára kimutathatatlanul?!
Az online marketing – és benne a SEO – jobb napjaiban itt tart, vagyis ma nem a technika áll a középpontban, hanem a problémáit megoldani akaró világ polgára, a piac résztvevője, a (neten) kereső ember maga…

A technikával csak-csak elboldogulunk valahogy, zsebünkben, pontosabban a telefonunkban hordjuk – a majdnem azt mondtam, a marsallbotot (de az köztudottan tarsolyba való) – szóval egyetlen telefonban az összes lehetőség, a hang- és a képi kapcsolat, a net, a blog, a Google, a Facebook, a Twitter, a digitális naptár, a fényképezőgép és a filmfelvevő, a jegyzetek hordozhatósága…

De a lényeg már nem a telefonunkban rejtezik, hanem a fejünkben és a viszonyainkban. Vagyis nem a technológia, nem a technika, hanem az azokat célszerűen, hatékonyan alkalmazó, felhasználó ember a megoldandó feladataival áll a középpontban – és így nekünk eszünk ágában sincs koronát tenni a twitter vagy az sms vagy bármi egyéb kobakjára.

Egyszerre két világban élünk: egyfelől az egybecsúszó múltban és a jelen csúnyábbik felén, a digitális világ gondolkozási aspektusait nélkülöző hagyományos , fél- vagy negyedfeudális struktúrákban, az egyharmados társadalomban, másfelől pedig a jövőben kicsit, de legalábbis a  jelen szebbik oldalán, perifériás létünk ellenére is olykor közelebb a centrumhoz, mint gondolnánk.

E két világ különbségeit igyekeztem táblázatba foglalni (és köszönöm Héder Sanyinak, hogy két jelentős észrevétellel egészítette ki az eredetit):

Hagyományos kor Információs kor
idő  majd most
tér  behatárolt határtalan
szervezet zárt nyitott
viszony alá-fölérendeltség egyenrangúság
érték elvárásnak megfelelés teljesítmény
kapcsolatok rögzített, hivatalos sokszálú
működés  szigorú tervezettség rugalmasság
légkör távolságtartás bizalom
hangulat kimértség, komolyság szelíd derű
ügyvitel bürokratizmus toyotizmus (nincs papír)
centrumban én+én+én én + mi
növekedés még, még többet optimalizálás, elég

 

Számomra a fenti táblázat kicsit összefoglalója, esemény-magyarázója az elmúlt éveknek.
Persze az eszközhasználat korszerűsége szükséges, de nem elégséges feltétel a hálózati társadalom gondolkozásmódjának érvényesüléséhez.
Éppen ezért kicsit meglep, hogy a jövőről a magyar interneten itt-ott megnyilatkozó “krémnek” kevés szava van a hálózati társadalomról, annak gazdasági, szociológiai, pszichológiai vonatkozásairól – teszem azt az együttműködés formáiról, a gazdaságban például a klaszterekről, amelyek nem csak szolgálják, hanem életre is hívják az új piacokat és azokon az új igényeket!

De a hédersanyikkal, weinreichlacikkal, fygureoutokkal, kesukkal én erről beszélek és errefelé megyek, azt is feltételezve, hogy másokat is az információs kor jellemzőit kívánók táborába csábíthatunk.
Új világ, új megoldások a régi dilemmákra?
Legelőször is kell egy modern, kétharmados társadalom… (vagyis olyan, amely a lakosság kétharmadának biztosít – a mostani egyharmaddal szemben – élhető életet.)

***

Kapcsolható bejegyzések:

Az online kereső ember dilemmáiból

Online és offline: világok harca

Civil szféra: világok harca 2.

EKF, Európa Kulturális Fővárosa: világok harca 3.

3 hozzászólás

  • Visszajelzés:

    Az emberi kapcsolatok forradalma és a tárgyalástechnika | FORLONG Bt. - csapatcoaching, rendszergondolkodás, tréning
  • Zita

    Az a baj, hogy az idősebbeket (főleg, ha amúgy sem íróasztal mellett töltötték az életüket) nehéz/lehetetlen bevonni ebbe a kapcsolatrendszerbe, így sok bölcsességtől esünk el mi, akik benne vagyunk/lézengünk.

  • Bognár László

    Lassan-lassan azért az egész társadalomnak és a “teljes múltnak” fel kell kerülnie az internetre. Másoknak sikerült – nekünk is muszáj felmennünk.
    Néhány példa:
    Az internetet napi rendszerességgel használók aránya Európa egyes országaiban

    Oroszország – 12,6 %
    Magyarország – 27,6 %
    Németország – 38,2%
    Észtország – 44,4 %
    Svédország – 55,7%
    Dánia – 58,4%
    Norvégia – 61,8 %

    Forrás: Csepeli-Prazsák, Örök visszatérés? 183. old.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.