Az Alföldi darab kitiltása nyomában a weben
Igen, az internet népe meg-megbüntet cégeket, pártokat, intézményeket, celebeket, hiszen a web különböző csatornái nagyon is alkalmasak erre.
A témára most különös aktualitással világít rá, hogy az Alföldi Róbert főszereplésével bemutatásra tervezett, Igenis, miniszterelnök úr c. darabot a pécsi Kodály Központ indoklás nélkül levette műsoráról, előzetes egyeztetés nélkül, miközben már javában folyt a jegyek árusítása – és az internet népe büntetési hullámba kezdett.
(Hasonló eset játszódott le korábban Zalaegerszegen is, a megyeszékhelyről ott is kitiltották Alföldi beszélgetős műsorát.)
Online marketinggel, SEO-val, keresőoptimalizálással foglalkozó szakmai blogban persze a kitiltásnak és az ezt övező jelenségeknek nem a társadalmi-politikai okaival, vetületével, kritikájával fogunk foglalkozni, de a nem szakbarbár hozzáállás mégiscsak megköveteli, hogy ne rejtsem véka alá: kulturális gaztettnek tekintem az uralkodó párt részéről a politikai okból űzött kulturális cenzúrát!
Tiltakozás online: social media, újságok
Az előadás elmaradását a Kodály Központ facebook fiókjában közhírré tévő bejegyzés azonnal számos hozzászólást, (kommentet) szült. A hozzászólók nehezményezték a méltatlan eljárást, rámutattak, hogy egyfelől Pécs a kultúra városaként hirdeti magát, míg másfelől a fideszes város- és intézményvezetés kulturális cenzúrát gyakorol.
Volt, aki azzal fenyegette meg a Kodály Központot, hogy bojkottot szervez az előadásaira, ha nem vonják vissza az intézkedést.
A bejegyzést meg is hekkelték, az alábbi kép került a bejegyzésbe, amely a Fidesz választási plakátjaira hajaz:
A Kodály Központ jó érzékkel nem teszi lehetővé, hogy a látogató értékelje a Facebook fiókot és a bőséges kritikával ellátott és képpel meghekkelt bejegyzést törölte.
Ám a közvéleményt ezzel nem lehetett megállítani, egyéni facebook hírfolyamok, twitter bejegyzések, országos és helyi online lapok foglalkoztak a témával. Így például a Népszava online, a Pécsi Stop, a Szabad Pécs és sorolhatnám.
Az Index helyet adott címlapján Berkecz Balázs Blogja témával foglalkozó posztjának, a Kodály Központnál tartott tiltakozó flashmob akcióról szóló blog bejegyzésemet szintén ajánlotta az Index és a Napi.hu is (Pécsett már építkezik az új civil mozgalom), ezzel ezeknek a blogposztoknak országos (sőt ennél is szélesebb) nyilvánosságot teremtve.
Ám még ezzel sem ért véget az online „büntetések” sorozata.
A Google találati listán a Kodály Központ információs dobozában, amelyet a Google Cégem szolgáltatásban lehet kezelni, és amelyből kikapcsolhatatlan az értékelés, hirtelen megszaporodtak az egy csillagos osztályzatok, kemény indoklásokkal fűszerezve. Nézzünk is egy ilyen részletet:
Nagyon hamar összejött 50 egycsillagos értékelés korántsem dicsérő jelzők kíséretében.
Érdemes megfigyelni, hogy számos egyes osztályzatot adó un. „helyi idegenvezető”, vagyis az interneten jelentős időt eltöltő, kisebb-nagyobb befolyásoló szereppel bíró személy.
Ám ugyanebben a boxban kérdést is lehet feltenni, méghozzá nyilvánosan. Magam is feltettem – kérdve kifejtő módszerrel – a magam kérdését. Jöttek is nyomban az önkéntes válaszolók! Íme:
A fentiekből leszűrhetjük, hogy a web büntetni szándékozó népe – általában – milyen eszközöket vethet be, ha büntetni akar:
- hozzászólások cikkekhez, bejegyzésekhez
- hekkelés
- értékelések (például 1-5 csillag; szóbeli)
- social media aktivitás (facebook hírfolyam, blog)
- online újságcikk
- bojkott szervezés
- a flashmob másodlagos terepe az internet (v.ö. > Gerillamarketing: flashmob)
- Google értékelés, nyilvános kérdések
Elméletileg szóba jöhet még:
- Google bomba (2012-ben a gengszterek és a kurvák keresőszavakra a rendőrség és a Fidesz honlapja jött a kereső élén elő. V.ö.: > SEO, keresőoptimalizálás – Google bomba Magyarországon)
- Petíció
- Mémek
- Online közvetítés tiltakozó akcióról (majd YouTube videón elérés)
Bárhogyan is alakul a jövőben a folytatódó tiltakozás – Pécsett 2018 május 6-ára tömegtüntetést szerveznek – ha arra számított a hatalom, hogy annyival megússzák a pécsi cenzúrát, mint Zalaegerszegen, akkor máris erősen tévedtek.
Kapcsolódó témánk:
Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.