Alföldi kitiltása: büntet a web népe

Az Alföldi darab kitiltása nyomában a weben

Igen, az internet népe meg-megbüntet cégeket, pártokat, intézményeket, celebeket, hiszen a web különböző csatornái nagyon is alkalmasak erre.
A témára most különös aktualitással világít rá, hogy az Alföldi Róbert főszereplésével bemutatásra tervezett, Igenis, miniszterelnök úr c. darabot a pécsi Kodály Központ indoklás nélkül levette műsoráról, előzetes egyeztetés nélkül, miközben már javában folyt a jegyek árusítása – és az internet népe büntetési hullámba kezdett.

(Hasonló eset játszódott le korábban Zalaegerszegen is, a megyeszékhelyről ott is kitiltották Alföldi beszélgetős műsorát.)
Online marketinggel, SEO-val, keresőoptimalizálással foglalkozó szakmai blogban persze a kitiltásnak és az ezt övező jelenségeknek nem a társadalmi-politikai okaival, vetületével, kritikájával fogunk foglalkozni, de a nem szakbarbár hozzáállás mégiscsak megköveteli, hogy ne rejtsem véka alá: kulturális gaztettnek tekintem az uralkodó párt részéről a politikai okból űzött kulturális cenzúrát!

Tiltakozás online: social media, újságok

Az előadás elmaradását a Kodály Központ facebook fiókjában közhírré tévő bejegyzés azonnal számos hozzászólást, (kommentet) szült. A hozzászólók nehezményezték a méltatlan eljárást, rámutattak, hogy egyfelől Pécs a kultúra városaként hirdeti magát, míg másfelől a fideszes város- és intézményvezetés kulturális cenzúrát gyakorol.
Volt, aki azzal fenyegette meg a Kodály Központot, hogy bojkottot szervez az előadásaira, ha nem vonják vissza az intézkedést.
A bejegyzést meg is hekkelték, az alábbi kép került a bejegyzésbe, amely a Fidesz választási plakátjaira hajaz:

STOP Soros, STOP bevándorlás - erre hajaz a STOP Alföldi Róbert
Kormány információ – mondja a felirat, utalva a cenzúra döntéshozóira

A Kodály Központ jó érzékkel nem teszi lehetővé, hogy a látogató értékelje a Facebook fiókot és a bőséges kritikával ellátott és képpel meghekkelt bejegyzést törölte.

Ám a közvéleményt ezzel nem lehetett megállítani, egyéni facebook hírfolyamok, twitter bejegyzések, országos és helyi online lapok foglalkoztak a témával. Így például a Népszava online, a Pécsi Stop, a Szabad Pécs és sorolhatnám.
Az Index helyet adott címlapján Berkecz Balázs Blogja témával foglalkozó posztjának, a Kodály Központnál tartott tiltakozó flashmob akcióról szóló blog bejegyzésemet szintén ajánlotta az Index és a Napi.hu is (Pécsett már építkezik az új civil mozgalom), ezzel ezeknek a blogposztoknak országos (sőt ennél is szélesebb) nyilvánosságot teremtve.

Ám még ezzel sem ért véget az online „büntetések” sorozata.

A Google találati listán a Kodály Központ információs dobozában, amelyet a Google Cégem szolgáltatásban lehet kezelni, és amelyből kikapcsolhatatlan az értékelés, hirtelen megszaporodtak az egy csillagos osztályzatok, kemény indoklásokkal fűszerezve. Nézzünk is egy ilyen részletet:

Büntető bejegyzések a Kodály Központ online felületén

Nagyon hamar összejött 50 egycsillagos értékelés korántsem dicsérő jelzők kíséretében.
Érdemes megfigyelni, hogy számos egyes osztályzatot adó un. „helyi idegenvezető”, vagyis az interneten jelentős időt eltöltő, kisebb-nagyobb befolyásoló szereppel bíró személy.

Ám ugyanebben a boxban kérdést is lehet feltenni, méghozzá nyilvánosan. Magam is feltettem  – kérdve kifejtő módszerrel – a magam kérdését. Jöttek is nyomban az önkéntes válaszolók! Íme:

Büntető bejegyzések a Google Cégem-ben

A fentiekből leszűrhetjük, hogy a web büntetni szándékozó népe – általában – milyen eszközöket vethet be, ha büntetni akar:

  • hozzászólások cikkekhez, bejegyzésekhez
  • hekkelés
  • értékelések (például 1-5 csillag; szóbeli)
  • social media aktivitás (facebook hírfolyam, blog)
  • online újságcikk
  • bojkott szervezés
  • a flashmob másodlagos terepe az internet (v.ö. > Gerillamarketing: flashmob)
  • Google értékelés, nyilvános kérdések

Elméletileg szóba jöhet még:

Bárhogyan is alakul a jövőben a folytatódó tiltakozás – Pécsett 2018 május 6-ára tömegtüntetést szerveznek – ha arra számított a hatalom, hogy annyival megússzák a pécsi cenzúrát, mint Zalaegerszegen, akkor máris erősen tévedtek.
Kapcsolódó témánk:

SEO és a Google Cégem

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

Szólj hozzá!