A polblog ma: beszélgetés Berkecz Balázzsal

A magyarországi kezdetek

Berkecz Balázs polblogger
Berkecz Balázs

A polblog egyidős a hazai blogoszféra megszületésével. Ám térnyerése igazi lendületet a 2006. évi választások előtt kapott. Ugyanis ekkor kezdték el ütögetni a klaviatúrát neves politikusok, ezzel megteremtve idehaza is a politikusi polblog műfaját.
Úttörőnek Gyurcsány Ferenc blogja számított.
Őt követte például a szociálpszichológia tudományával felfegyverkezett tudós polblogger, Csepeli György. Az ő blogja már a közösségi térben, a Blogtéren hasított, az online marketing, a web2.0 szabályainak megfelelően a hozzászólókat maximálisan bevonva a felvetett témákba.

(Szerencsénk van, hiszen Csepeli György egy blogomban vendégbejegyzés formájában beavatott minket az akkori blogja indulásának körülményeibe: > Fejezetek a blogtörténelemből.)
Voltak gyámoltalan, erőtlen politikai marketing próbálkozások is, például Gáll Ildikóé, aki letiltotta a hozzászólásokat, önkéntelenül is jelezve, nem érti a dolog lényegét.
Aztán már „elszabadult a pokol”…

A politikusi polblog ma is él

A polblognak napjainkban számos művelője akad – a fészbukkerekről most nem is beszélve – s a főkategórián belül a politikusi blog sem halt ki.
Egyik jeles képviselője, Berkecz Balázs, az Együtt politikusa. A közösségi térben, a blog.hu-n sokszor több tízezer olvasót vonz gondolataihoz a berkeczbalazs.blog.hu.

Az Együtt alelnökének személyes megjelenítése


Tehát nem véletlen, hogy vele beszélgetek a polblogról.

 – Te hogyan ismerkedtél meg a műfajjal?

– Másfél évtizede alapvetően az internetet használom tájékozódásra, így nem volt ismeretlen számomra a blogszféra sem. A blogolást amúgy az Együtt sajtófőnöke, Rácz Krisztina javasolta, mivel egyrészt tudta, hogy már gyerekkoromtól sokat írtam, mivel előbb diákújságíróként, a pécsi műszaki kar lapjának, az UNICUM-nak is alapító szerkesztője voltam, majd később a Magyar Narancsba és egyéb lapokba is írtam, másrészt egy vidéki politikusnak nehezebb sajtótájékoztatók és sajtóközlemények révén bizonyos témákban elérni a sajtó ingerküszöbét, míg egy jó blogbejegyzés könnyen az Index címlapjára kerülhet.

 – Mi a célod a bloggal?

– Politikai blogot írok, ezért természetesen a saját ügyeim kommunikációs alapfelületeként használom. A közösségi oldalam mellett itt is minden általam vitt témát feldolgozok. A célom nyilvánvalóan az, hogy egyrészt dokumentáljam a munkám, másrészt hozzáférhetővé tegyem mindenki számára. Ez az egyik legjobb felület erre.

 – Vannak visszajelzéseid  a blogod hatékonyságáról?

– Állítólag az egyik legtöbbet Index.hu címlapra kerülő politikus blogger vagyok. Átlagosan 7500-an olvassák el egy-egy bejegyzésem, és 2014 ősze óta – ekkor kezdtem – közel 2,7 millió lapletöltésem volt. Sok blogbejegyzésemből lett olyan hír, ami bejárta a magyar sajtó szabadabb részének egészét. Ilyen volt például Lázár János „őszödi” beszéde, Tiffán Zsolt rozémanós kalandjainak nagy része, de legutóbb az is, amikor rávilágítottam, hogy Kósa Lajos pont a bróker-botrány környékén intézkedett a rábízott pénzzel.

 – Az Együttben van-e ehhez a munkához háttered?

– A pártban van egy nagyon jó és profi sajtós csapat, akik segítenek szervezni a médiával kapcsolatos ügyeimet, de minden blogbejegyzésem magam írom, legtöbbször magam találom meg a témákat is. Nincs senkinek hozzáférése az oldalamhoz, ami ott van, az mind az én munkám eredménye.

– A Fidesz pártigazgatója korábban azt nyilatkozta, Orbán sokat fejlődött, már meg tudja különböztetni az emailt az SMS-től. A minap egy reklámfilmben láthattuk a miniszterelnök urat ceruzával tervezgetni. Az Együttben e téren „mi a pálya”?

– Az Együtt politikusainak többsége ír blogot, így Juhász Péter és Szigetvári Viktor is, de a pártunk egyik ikonikus alakjáról, a tragikus és tisztázatlan körülmények között elhunyt alcsúti juhászról elnevezett Váradi András Alapítvány is vezet saját blogot. Sőt, a programunk bemutatására is létrehoztunk egy blogot http://jovoneked.blog.hu címen. Az Együtt egy XXI. századi párt, profi social mediás arcokkal. Talán az egyik alapító szervezetünk, a Milla által létrehozott Egymillióan a magyar sajtószabadságért oldalt sem kell senkinek bemutatni, aki mozog a Facebookon.

 – Linkelitek-e egymást, figyeltek-e a keresőoptimalizálásra, vagy az nem érdekes, mert nem a Googleból jönnek a látogatók?

– Linkeljük egymást és figyelünk is a keresőoptimalizálásra. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a tagjaink között több olyan szakember van, aki ezen a területen dolgozik, és lelkesen segít nekünk abban, hogy mit és hogyan kell és érdemes ezen a területen csinálni.

 – Mint polblogger veszélyeztetve érzed-e magad Orbán 15-i erkölcsileg-politikailag-jogilag való fenyegetésétől?

– Nem mint polblogger, hanem mint az Orbán-rendszerbe besimulni nem képes, éles és kritikus hangon megszólaló állampolgár vagyok veszélyben, ha ez a Tesco-s Napoleon komolyan gondolja, amit összezagyvált. Márpedig eddig is azt láttuk, hogy Orbán és bűntársai csigolyánként törik el a hazai demokrácia és jogállam gerincét.
Velem már kétszer bontottak szakmai munkára irányuló szerződést azért, mert féltek attól a megbízóim, hogy az én politikai ténykedésem miatt hátrány fogja érni őket. Erkölcsileg a rákosista posvány szintjén van Orbán rezsimje.

 – Mennyiben segít neked a pécsi 2-es választókörzetben  jelöltként az internet? A pécsiek web-szeretőek?

– A közterületi hirdetési lehetőségek gyakorlatilag elapadtak, így nem is nagyon maradt más a vadplakátokon és a szóróanyagokon kívül a kampányban, mint az internet. Viszont az okostelefonok világában ezt már többen nézik útközben is, mint az óriásplakátokat az út szélén. A kampányom is alapvetően az internetes lehetőségekre épül. A visszajelzésekből nekem úgy tűnik, hogy a pécsiek web-szeretőek, ha az aktív korúak közül nem is mindig merik sokan kedvelni a bejegyzéseim, de sokan olvassák a Facebook oldalamon közzétett dolgokat és a blogbejegyezéseimet is.

 – Köszönöm a beszélgetést, sok sikert kívánok a további eredményes polblogoláshoz!


Kapcsolódó tartalom:

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

Szólj hozzá!