Keresőoptimalizálás, SEO

A látogatottság néhány specifikuma

forgalom diagram; látogatottság
Forgalom diagram

A látogatottság nagysága

Kezdetben lőn az egyetlen megközelítés a látogatottsági adatokat illetően: nagy vagy kicsi-e a szóban forgó honlap látogatottsága.
Már ez az egyetlen megközelítés is sokféle értékelésre ad lehetőséget. Vajon egy speciális szakmai részterület kérdéseit feszegető blog néhány tucat napi látogatója miképpen hasonlítható egy Index címlapra kiemelt, kifejezetten a nagy látogatottság elérésére kihegyezett blogbejegyzés több tízezres látogatói létszámával?
Ez a példa jól mutatja, hogy maga a látogatói szám kevés, de legalábbis szűkös ismeretet, támpontot nyújt egy webegység értékességét, helyzetét illetően. Márpedig a tiszta képre szükségünk van, és nem csak szájtok egymáshoz viszonyítása miatt, hanem annak felmérésében is, hogy a potenciális lehetőségeink kihasználása terén vajon hogyan is állunk.

A forgalom forrásai

Szerencsénkre vannak olyan eszközeink, amelyek segítségünkre lehetnek az elemzések során. Ilyen eszköz teszem azt, a Google Analytics is. Ennek segítségével pillanatok alatt láthatjuk, hogy a látogatók milyen forrásból érkeznek hozzánk:

Forgalom forrásainak áttekintése - Google Analytics
Forgalom forrásainak áttekintése – forrás: Google Analytics

A Google eszközei immár meglehetősen ismertek a webmesterek, az “amatőr” honlapgazdák körében. Így talán arról érdemes inkább szót ejtenünk, amit látunk ugyan, de nem nagyon szoktunk róla beszélni.

Azt online marketing olvasmányainkból jól tudjuk, hogy a látogatói eredmények zöme munkaidőre esik, vagyis a fő internetezési hely a munkahely, a fő internetezési idő pedig a munkaidő.
Ám egy adott webegység kínálata mégiscsak meghatározza, hogy mikor keresik fel az emberek.

Íme, egy kifejezetten vállalatoknak, vállalkozásoknak szolgáltató cég honlapjának látogatottsági görbéje – mint tipikus ábra – ilyen:

Látogatottsági görbe cégeknek szolgáltató esetében | Google Analytics
Látogatottsági görbe cégeknek szolgáltató esetében | forrás: Google Analytics

Mint láthatjuk, a legmélyebb pont a szombat, majd a vasárnap, a csúcspont kedd-szerda körül alakul, a csütörtök-péntek már egy kisebb fajta lejtmenet – aztán jön a vég, a hétvége megint…
Vagyis teljes az átfedés a kínálat és a keresletet megtestesítő alanyok munkaideje között.

Ám egészen más képet kapunk egy megrendelő-semleges (vagyis lakosságot, intézményeket, cégeket kiszolgáló) nonstop szolgáltatást kínáló cég látogatottsági adatait szemlélve. Az így néz ki:

Látogatottság a honlapon nonstop szolgáltatás kínálásakor
Látogatottság a honlapon nonstop szolgáltatás kínálásakor

Most azt tapasztaljuk, hogy a szolgáltatás iránt érdeklődők egyenletesebb megoszlású keresést produkálnak, a hegyek és völgyek korántsem olyan élesen hétköznapokra és hétvégékre korlátozottak, mint azt az intézményi-céges kínálat görbéjénél láttuk.
(Ez az utóbbi ábra egyébként a duguláselhárítás szolgáltatási szférájából származik.)

Látogató és látogató között is ezernyi a különbség

A példaként már említett Index-címlapos olvasó gyors habzsolással és hűtlenséggel jellemezhető (mármint ritkán lesz az adott blog rendszeres olvasója, visszatérő látogatója, hiszen naponta kap a címlapon fáradtság nélkül elérhető, számára ínyenc falatot), míg egy szakmai vagy azonos érdeklődésű embereket vonzó hobbi blog körül jellemzően kialakul egy társaság.
Az utóbbiak egy elmélyültebb, átfogóbb interakcióra – amely keresőoptimalizálási, vagyis SEO szempontból kiemelt fontosságú – sokkal inkább hajlamosak.

Az “értékes látogató” egy másik vonatkozásban: a szolgáltatásunk vagy az árunk iránt érdeklődő netező, még pontosabban a vásárló. A vásárlás persze, tág értelmezésben nem csak valamilyen pénzbeli vásárlást jelenthet, hanem például egy szavazat megszerzését is jelentheti vagy egy nemes cél érdekében gyűjtött hívet (hívőt), aktív cselekvőt is.

***

Kapcsolódó írás:
» Karrier

» Az online kereső ember dilemmáiból

***

Ismeretterjesztő oldal: Keresőoptimalizálás, keresőmarketing

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.