Keresőoptimalizálás, SEO

A koronavírus átrendezte a piacot

A koronavírus felpörgette a WC-papír iránti keresletet.
A WC-papír iránti keresések alakulása a weben Magyarországon a Google Trends alapján 1 év távlatában

A koronavírus (SARS-CoV-2) járvány elleni védekezés nyomán egyes iparágak, szolgáltatások, termékek valósággal süllyesztőbe kerültek, míg mások iránt a megnövekedett kereslet valóságos termelési, kereskedelmi boom-ot okozott.
Nyitó képünkön a WC-papír iránt érdeklődést mutató Google Trends táblán látható, mi az, amit a karanténba vonuló emberiség – más dolgok mellett – fontosnak tart és a termékek forgalmában kiemel.

Kiugró termékek

Szájmaszk

A “más dolgok” között igen előkelő helyet foglal el a szájmaszk is. Ennek keresettsége igencsak érthető, hiszen a védekezés egyik fontos eszközének tekintik szerte a világban.

Szájmaszk a Google Trends-ben
Szájmaszkok iránti érdeklődés Magyarországon a Google Trends-ben

A szájmaszk a kezdeti hiper hiánycikk minőségéből még nem lépett ki, de a folyamatos gyártás és beszerzés oldott a feszültségeken, ha hinni lehet az érdeklődés lanyhulását mutató ábrának.
Mindenesetre a hiány az egészségügyben nagyon forró helyzeteket teremtett. Különösen így volt (van?) más hiánycikkekkel párosítva. Például a plexi pajzsvédőket, a fertőtlenítőszereket értve ide.
E tárgykörben – bár ez nem online marketing, hanem politikai marketing kérdése inkább – megfigyelhettük, hogy a politika és a valóság, nagyon finomra fogva a megfogalmazást, “összeütközésbe került”.
Íme, egy példa:
A weben, a közösségi terekben, a kormánykritikát is felvállaló médiumokban láthatóvá vált a maszkok hiánya, miközben a legfelső vezetés politikusa azt állította: millió számra van maszkunk.

Kerékpár

Talán nem meglepő, de a kimagaslóan keresett termékek csoportjába feltornázta magát a kerékpár. A Google Trends ama kérdésünkre, hogy miként kerestek az emberek Magyarországon a kétkerekű járműre az elmúlt 12 hónapban, ezt a “választ” adta:

Kerékpár iránti érdeklődés
A téli lanyhulás után a tavalyinál is magasabbra csapott az érdeklődés hulláma

Nem véletlen az érdeklődés megnövekedése. A sport, így a kerékpározás is old a bezártságon, a kényszerű karanténon, a “Maradj otthon” mozgalom mozgásszegénységén, esetleges monotóniáján.
A bringák szerelmeseinek amúgy nagyszerű hírrel szolgálhatunk.
Hazánkban nemrég olyan BMX Cross webshop nyílt, amely világmárkák sokaságát kínálja, alkatrészek és kiegészítő termékek tömkelegével. Kereslet és kínálat egyensúlya biztosított még a felfokozott érdeklődés mellett is.
(Ínyenceknek jelzem, itt még a világhírű, amerikai SE Bikes kerékpárjai is megtalálhatóak.)
A sikert sikerre kell építeni, amire van kereslet, azt érdemes megtámogatni a marketing eszközeivel, online marketing eszközökkel, SEO-val, s mint itt a példa SlideShare megosztással.

Standard érdeklődésű szolgáltatások

Némely szolgáltatás erősen visszafogott vagy semmilyen teljesítményt nem tud felmutatni.
A gyógyfürdőzés, a szállodai szolgáltatások szünetelnek, a fodrászok éppen hogy a meleg vízre valót, ha meg tudják keresni és hosszan sorolhatnám a sort.
Ám vannak szerencsés iparágak is, ilyen például a duguláselhárítás, a műszeres csőtörés bemérés.

Duguláselhárítás

A neten szörfözve láthatjuk, számos vállalkozás beszüntette a hirdetések közreadását, vagyis a marketing tevékenységén, a hirdetéseken, a követőinek szánt üzeneteken, a honlap karbantartáson, a SEO folyamatos építésén spórol. (És ennek majd visszaesés is lehet a következménye a keresők találati tábláján és az ügyfelek fejében.)
Ám olyan kurrens szolgáltatásnál, mint a duguláselhárítás, se a Trends-ben nincs zuhanás, se a hirdetéseket nem szüneteltetik a cégek. A duguláselhárítás szóra a SERP-ben (Search Engine Results Page), magyarán a Google keresőtábláján húsvét hétfőjének estéjén is a nyitólap mind a hét hirdetési helyét elfoglalták.
Nem mellesleg, hazánkban a legdrágább ADS hirdetésnek éppen ez a fogalom számít, kattintásonként ezer forint fölé is felmehet az ára.
– A veszélyhelyzet körülményei között ugyan jobban kell ügyelnünk, de ahol ez szükségesnek mutatkozott, ott eddig is kesztyűt, védőruhát, fertőtlenítőket használtunk – mondja Világi Tamás, a Világi Duguláselhárítás ügyvezetője. Vagyis számunkra nem szokatlan a fokozott védelem.

Visszaesés és ellensúlyozás

Bútor, kanapé

A bútorok piacáról aligha mondhatjuk el, hogy a korábban szépen felpörgő kereslet most dübörögne. Olyan piacvezető cég is becsukta bejárati körajtaját, mint az IKEA.
Ám vannak cégek, amelyek fokozatosan hátrálnak csak, csökkentik a nyitva tartás idejét, csökkentik a létszámot, telefonos vagy internetes keresésre kiadják az árut.
Általánosan használt harci eszköz, az árkedvezménnyel történő csábítás.

Kanapék utáni kereslet
A kanapék iránt nem tűnt el, de csökkent a kereslet

A fentebb leírt, megfontolt, fokozatos “hátrálásra” is mutatok példát.
ABútor Bútoráruház Budapest: kanapé
Fentebb azt állítottam, hogy amire van kereslet, azt érdemes támogatni, élénkíteni online marketing eszközökkel. De most azt is mondom, hogy a renyhe keresletet is érdemes “turbózni” kicsit. Íme:

Biztosak lehetünk abban, hogy a járvány múltával ugyanilyen megfontolt lépésekben fog megtörténni a visszatérés is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.