A koronavírus átrendezte a piacot

A koronavírus felpörgette a WC-papír iránti keresletet.
A WC-papír iránti keresések alakulása a weben Magyarországon a Google Trends alapján 1 év távlatában

A koronavírus (SARS-CoV-2) járvány elleni védekezés nyomán egyes iparágak, szolgáltatások, termékek valósággal süllyesztőbe kerültek, míg mások iránt a megnövekedett kereslet valóságos termelési, kereskedelmi boom-ot okozott.
Nyitó képünkön a WC-papír iránt érdeklődést mutató Google Trends táblán látható, mi az, amit a karanténba vonuló emberiség – más dolgok mellett – fontosnak tart és a termékek forgalmában kiemel.

Kiugró termékek

Szájmaszk

A „más dolgok” között igen előkelő helyet foglal el a szájmaszk is. Ennek keresettsége igencsak érthető, hiszen a védekezés egyik fontos eszközének tekintik szerte a világban.

Szájmaszk a Google Trends-ben
Szájmaszkok iránti érdeklődés Magyarországon a Google Trends-ben

A szájmaszk a kezdeti hiper hiánycikk minőségéből még nem lépett ki, de a folyamatos gyártás és beszerzés oldott a feszültségeken, ha hinni lehet az érdeklődés lanyhulását mutató ábrának.
Mindenesetre a hiány az egészségügyben nagyon forró helyzeteket teremtett. Különösen így volt (van?) más hiánycikkekkel párosítva. Például a plexi pajzsvédőket, a fertőtlenítőszereket értve ide.
E tárgykörben – bár ez nem online marketing, hanem politikai marketing kérdése inkább – megfigyelhettük, hogy a politika és a valóság, nagyon finomra fogva a megfogalmazást, „összeütközésbe került”.
Íme, egy példa:
A weben, a közösségi terekben, a kormánykritikát is felvállaló médiumokban láthatóvá vált a maszkok hiánya, miközben a legfelső vezetés politikusa azt állította: millió számra van maszkunk.

Kerékpár

Talán nem meglepő, de a kimagaslóan keresett termékek csoportjába feltornázta magát a kerékpár. A Google Trends ama kérdésünkre, hogy miként kerestek az emberek Magyarországon a kétkerekű járműre az elmúlt 12 hónapban, ezt a „választ” adta:

Kerékpár iránti érdeklődés
A téli lanyhulás után a tavalyinál is magasabbra csapott az érdeklődés hulláma

Nem véletlen az érdeklődés megnövekedése. A sport, így a kerékpározás is old a bezártságon, a kényszerű karanténon, a „Maradj otthon” mozgalom mozgásszegénységén, esetleges monotóniáján.
A bringák szerelmeseinek amúgy nagyszerű hírrel szolgálhatunk.
Hazánkban nemrég olyan BMX Cross webshop nyílt, amely világmárkák sokaságát kínálja, alkatrészek és kiegészítő termékek tömkelegével. Kereslet és kínálat egyensúlya biztosított még a felfokozott érdeklődés mellett is.
(Ínyenceknek jelzem, itt még a világhírű, amerikai SE Bikes kerékpárjai is megtalálhatóak.)
A sikert sikerre kell építeni, amire van kereslet, azt érdemes megtámogatni a marketing eszközeivel, online marketing eszközökkel.

Standard érdeklődésű szolgáltatások

Némely szolgáltatás erősen visszafogott vagy semmilyen teljesítményt nem tud felmutatni.
A gyógyfürdőzés, a szállodai szolgáltatások szünetelnek, a fodrászok éppen hogy a meleg vízre valót, ha meg tudják keresni és hosszan sorolhatnám a sort.
Ám vannak szerencsés iparágak is, ilyen például a duguláselhárítás, a műszeres csőtörés bemérés.

Duguláselhárítás

A duguláselhárítás keresettsége

A neten szörfözve láthatjuk, számos vállalkozás beszüntette a hirdetések közreadását, vagyis a marketing tevékenységén, a hirdetéseken, a követőinek szánt üzeneteken, a honlap karbantartáson, a SEO folyamatos építésén spórol. (És ennek majd visszaesés is lehet a következménye a keresők találati tábláján és az ügyfelek fejében.)
Ám olyan kurrens szolgáltatásnál, mint a duguláselhárítás, se a Trends-ben nincs zuhanás, se a hirdetéseket nem szüneteltetik a cégek. A duguláselhárítás szóra a SERP-ben (Search Engine Results Page), magyarán a Google keresőtábláján húsvét hétfőjének estéjén is a nyitólap mind a hét hirdetési helyét elfoglalták.
Nem mellesleg, hazánkban a legdrágább ADS hirdetésnek éppen ez a fogalom számít, kattintásonként ezer forint fölé is felmehet az ára.
– A veszélyhelyzet körülményei között ugyan jobban kell ügyelnünk, de ahol ez szükségesnek mutatkozott, ott eddig is kesztyűt, védőruhát, fertőtlenítőket használtunk – mondja Világi Tamás, a Világi Duguláselhárítás ügyvezetője. Vagyis számunkra nem szokatlan a fokozott védelem.

Visszaesés és ellensúlyozás

Bútor, kanapé

A bútorok piacáról aligha mondhatjuk el, hogy a korábban szépen felpörgő kereslet most dübörögne. Olyan piacvezető cég is becsukta bejárati körajtaját, mint az IKEA.
Ám vannak cégek, amelyek fokozatosan hátrálnak csak, csökkentik a nyitva tartás idejét, csökkentik a létszámot, telefonos vagy internetes keresésre kiadják az árut.
Általánosan használt harci eszköz, az árkedvezménnyel történő csábítás.

Kanapék utáni kereslet
A kanapék iránt nem tűnt el, de csökkent a kereslet

A fentebb leírt, megfontolt, fokozatos „hátrálásra” is mutatok példát.
ABútor Bútoráruház Budapest
Fentebb azt állítottam, hogy amire van kereslet, azt érdemes támogatni, élénkíteni online marketing eszközökkel. De most azt is mondom, hogy a renyhe keresletet is érdemes „turbózni” kicsit. Íme:

Biztosak lehetünk abban, hogy a járvány múltával ugyanilyen megfontolt lépésekben fog megtörténni a visszatérés is!

***

Online marketing a koronavírus árnyékában

Bognár László

Az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese vagyok. Közel húsz éve dolgozom az online marketing, azon belül is a keresőmarketing területén.
A SEO, a keresőoptimalizálás mellett érdekel a blog műfaja. A közösségi térben a gerillamarketing.blog.hu blogom a leginkább közismert.
Közel két évtizedes múltra tekint vissza az általam szerkesztett Jóljárok Magazin is.

Szólj hozzá!