Honlap optimalizálás: domain, url, title, description, alt, heading

Honlap optimalizálás:
így optimalizáljuk a honlapot

Ez az oldal azokról a lépésekről szól, amelyek a honlap optimalizálásának a belső feltételeit biztosítják:

a domain, a beszédes url, a title, a description, a keywords, a főcím és az alcímek, a képek az alt taggel
A hatékony keresőoptimalizálás során a külső feltételnek a honlapunkra mutató linkek minőségét, mennyiségét, tartós meglétét, sőt gyarapodását tekintem.

A keresőoptimalizálás és a DOMAIN

Mielőtt honlap készítésbe kezdenénk, meg kell határoznunk, milyen domain alatt akarjuk futtatni oldalainkat.
(A domain név e honlap esetén a keresőoptimalizálás-seo.hu. Ez alapján, mármint a domain alapján lehet beazonosítani és megtalálni a különféle honlapokat.)

Általában két lehetséges út közül választhatunk: vagy a cégünk, vállalkozásunk nevét adjuk meg (magánember esetén a saját nevet), vagy azt a tevékenységi kört, amelyben dolgozunk.

A cég nevét akkor érdemes választanunk, ha az már hírnevet szerzett magának, vagy szinte fogalommá akarjuk tenni.

A keresőoptimalizálás szempontjából tudnunk kell, hogy a tevékenység alapján inkább keresnek az emberek a keresőkben, mint cégnév alapján, kivéve, ha az a cég hírneves, s neve összeforrott valamely tevékenységgel. Pl. a XEROX-ról mindenki tudja, mivel foglalkozik, tehát ha a cég domainjében ez szerepel, az korántsem hiba. Ha mód van rá, a tevékenység kerüljön a domain-be, mert a keresőkben előkelőbb helyet vívhat ki magának az ilyen honlap.

A honlapoptimalizálás és a TITLE, a DESCRIPTION és a KEYWORDS

Ezek a kitöltendő elemek (tag-ek) csak látszólag technikai természetűek, bár nagyos sokan annak fogják föl. Pedig anélkül, hogy ne vennénk számba olyan marketingfeladatokat, mint pl. a pozicionálás, nem lesz igazán eredményes a honlapunk vagy a blogunk.

Hogy mi is az a pozicionálás a marketingben? Egy példán keresztül szeretném megmutatni: » A blog pozicionálása.

Tehát a title és társai nem technikai elemek csupán, hanem pl. a pozicionálásból következő, azt megtestesítő elemek. Ahogy Dr. Rekettye Gábor professzor fogalmazza meg, mit is jelent a pozicionálás:

“… aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják.”

Tehát a honlap címe (title), leírása (description), a kulcsszavai, kulcskifejezései (keywords *) a cég marketing céljaiból következnek, s ezeknek az elemeknek a keresőoptimalizálást is meg kell határozniok.

Technikai értelemben ezen elemek helyét a programban kell elhelyezni.

A legtöbb honlapnál ezek az elemek megtekinthetőek, elleshetőek a böngésző NÉZET menüjében a FORRÁS-ra kattintva, így eme honlapnál is.

* Mindazonáltal meg kell jegyeznem, hogy a keywords meta tag mára már elveszítette jelentőségét, a Google nem veszi figyelembe, éppen ezért ma már a keresőoptimalizálók jelentős része nem használja munkája során.

A keresőoptimalizálás és a szöveg főcíme és az alcímek

Keresőoptimalizálás, SEO

Természetes dolog, hogy a kenyérszövegben (magyarán a főszövegben) elő fog fordulni a keresőoptimalizálásban oly’ fontos title-ban a megadott kulcskifejezés ill. kulcskifejezések. Szövegünk főcíme is ez legyen, és indokolt esetben a szövegben emeljük is ki tevékenységünk nevét, jellemző tulajdonságait.

Akár azt is mondhatnám, hogy egy jól megírt, logikus, a tipográfiai szabályoknak megfelelő honlapszöveg saját magát teszi alkalmassá a keresőoptimalizálás igényeinek kielégítésére. (Az előbb hivatkoztam a kiemelésre :-))

A szöveg főcímét és az alcímeket érdemes Heading 1-től 6-ig méretben megadnunk, s így olvasóinkon túl a keresőrobotok is érzékelni fogják, címmel, fejezetcímmel találkoztak.

E kérdésekről érdemes elolvasni Virginia DeBolt HTML és CSS c. könyvének ide vonatkozó részeit.

A keresőoptimalizálás és a linkek

Linkek alatt persze nem szorgalmuktól fosztott egyéneket értünk, hanem a portálunk belső linkjeit (pl. a főoldalról egy-egy belső, aloldalra mutató linket) az oldalainkról más portálokra, honlapokra, blogokra mutató linkeket ill. a máshonnan a mi oldalunkra mutató linkeket értjük.

A hatékony és ideális link legfőbb jellemzői:

— releváns (a tartalomhoz illő)

— erős (nagy PageRank értékű, nagy látogatottságú oldalról jön*)

* Upgrade 2014.10.25: A PageRank 2014-re elveszítette korábbi jelentőségét. Célszerűbb, ha a Domain Authority és a Page Authority kifejezések mögötti tartalmat vesszük figyelembe!

— tartós (hosszú távú linkkapcsolat)

Az sem baj, sőt, ha nem minden link mutat főoldalra, mivel a mélylink kitüntetett erejűvé teheti oldalainkat. A jobb margón erre Mélylink felirat alatt példát is mutatok.

Sőt, 2013. július elején külön menüpontban, külön oldalon még részletesebben kifejtettem mindazt, amit a mélylinkekről sejtek illetve tudok 🙂

Linkek a linképítés (link building) témaköréből:

Linképítés, link building: a távcső másik felén

És most következzék egy ábra, amelyen igyekeztem összefoglalni azt, amiről ezen a weboldalon is szó volt. Hogyan célozzunk a Google alapú keresőoptimalizálás során hatékonyan? Mire figyeljünk feltétlenül?

SEO célkereszt

Bővebben erről – a keresőoptimalizálásban jól hasznosítható – ábráról itt:

» SEO célkereszt

***

Érdekesség: Balla D. Károly író nagy kedvelője a keresőoptimalizálásnak. Különös megközelítései, gondolat kísérletei, a szakbarbárok által – finoman szólva – szokatlannak nevezett megoldásai – mind-mind egy író gazdag szókincsével, páratlan szellemi leleményeivel nyakon öntve izgalmas kalandot jelentenek.

Nézze meg az ember! 🙂

Aztán az élvezet után ki-ki döntse el, mi felel meg a Google irányelveinek vagy esetleg mi nem – de egyet senki se felejtsen el: a Google a találati táblán azt szereti, akit-amit szeret, s nem azt, akit-amit feltételezünk!

» Google linképítés

***

Hol állunk a keresőben?

A SEO lényegi kérdése: hányadikak vagyunk, hol is állunk a keresőben?
Olykor nem is olyan egyszerű válaszolni erre a kérdésre. Bizonyára járt már Ön is úgy, hogy ránézett a Googleban az oldala elhelyezkedésére és távoli ismerősének elmondta: x-edik helyen áll a honlapom. Az ismerős pedig visszajelzett: te csak szeretnél x-edik lenni, hiszen sokkal hátrébb állsz, y-odik helyen áll a honlapod!

Mi lehet ennek a jelenségnek az oka?

Először is nem mindegy, hogy a Google.hu avagy a Google.com alatt nézzük-e az eredményünket. Ráadásul, ha belépünk a Google fiókunkba, (ha van), szebb eredményeket kapunk, mint a valóságban!

A böngészőnkben a helyet (várost) is be lehet állítani. A helyi találatok elmozdíthatják pl. Pécsett
a Budapesten látható találatokat. A Google nagyon pontosan tudja, hol van éppen a gépünk, amellyel böngészünk, s ki is írja nekünk szépen. De a helyet saját magunk is beállíthatjuk, hogy akár ott legyünk, ahol nem is vagyunk, vagyis azt lássuk, amit a távoli partnerünk is lát.
Még tovább bonyolítja a helyzetet, hogy újabban a Google a gépünket a személyre szabás engedélyezve pozíciójában hagyja, vagyis az általunk sűrűbben keresett és meglátogatott oldalakat előbbre sorolja.
Tehát érdemes a reális eredmények kinyerése érdekében inkognitó módban böngészni.
Ha az Ön vállalkozásának, cégének, szervezetének professzionális keresőoptimalizálásra, SEO-ra van szüksége, ezt jelezze most a Bognár Stúdiónak, az Első Magyar Keresőoptimalizálás – SEO Verseny győztesének. Írjon most!

***

Ismereteink elmélyítése érdekében érdemes felkeresnünk ezeket az oldalakat is:

Szólj hozzá!