A keresőoptimalizálás, a SEO alapjai

Bevezetés a keresőoptimalizálásba, SEO-ba

Kinyitjuk a keresőoptimalizálás széfjét.
Keresőoptimalizálás, SEO

A keresőoptimalizálás jelentése:

A keresőoptimalizálást (honlap optimalizálás, weboptimalizálás, google optimalizálás, keresésoptimalizálás, keresőmotor-optimalizálás), angol mozaikszóként SEO-t (azaz Search Engine Optimization), egy fontos online marketing fogalomként tartjuk számon.

A keresőoptimalizálás azt a tevékenységet jelenti, amely során egy honlapot a keresők számára olvashatóvá teszünk, hogy azok lássák, érzékeljék, sőt a keresések között a keresőtáblán (a SERP-en) minél előkelőbb helyre – még pontosabban, az értékei alapján a honlapot az őt megillető helyre – rangsorolják.

Az internetes keresőkben (például Google Chrome, Bing, Safari) a valamely fogalmat, árucikket, tárgyat célirányosan kereső ember nyilvánvalóan a találati tábla éléről fog választani.

Mindemellett tudnunk kell, hogy a honlapok érvényes és jól strukturált tartalma, hitelessége, az internet általános szabályai iránti elkötelezettsége az a nélkülözhetetlen alap, amely nélkül nem beszélhetünk keresőoptimalizálásról.

Online marketing részterületek, benne keresőmarketing, keresőoptimalizálás

Először is helyezzük el a keresőoptimalizálást a marketingen belül. Ehhez segítséget nyújt a Blogger közönségéhez szóló online marketing mix elnevezésű honlapunkon elhelyezett ábra:

 

A keresőoptimalizálás helye a marketingben
 SMO (Social Media Optimization) = Közösségi média;                        SEM (Search Engine Marketing) = Keresőmarketing;                    SEO (Search Engine Optimization) = Keresőoptimalizálás;          SEA (Search Engine Advertising) = Keresőben történő hirdetés;

 

Honlapunk a keresőoptimalizálás fontosságáról, megrendelésének kérdéseiről beszél. Ha nem késett el a tanács: a leghatékonyabban a honlap készítésekor lehet a keresőoptimalizálást elvégezni.

A keresőtábla, mondhatjuk találati táblának is (SERP, vagyis Search Engine Result Page) elején történő megjelenés nem maga a cél, hanem eszköz, amely révén gondolataink, termékünk, eszménk eljut az emberekhez. Végső soron ezért optimalizálunk keresőre.

Akarja-e Ön, hogy a honlapjára rátaláljanak az Interneten szörfözők, azt az árucikket, szolgáltatást, eszmét vagy bármi egyebet keresve, amelyet Ön is kínál?
Ha igen, akkor Önnek szüksége van megbízható forrásból származó alapvető információkra, amelyeket ezeken az oldalakon megtalálhat.

Vagy keresőoptimalizáló szakemberre, SEO szakértőre van szüksége, aki megfelelő referenciákkal rendelkezik, ellenőrizhető vállalkozást működtet, tagja valamely szervezetnek, vagy szervezeteknek – amelyek igazolni tudják az illető cég, tanácsadó valódiságát, hosszabb távú működését és a keresőoptimalizálás terén elért eredményeit.

AJÁNLAT KERESŐOPTIMALIZÁLÁSRA

A Bognár Stúdió, az Első Magyar SEO Verseny győztese, 15 éves, ellenőrizhető online marketing múlttal, nyilvános referenciák mellett, kitűnő honlapokat készít első osztályú SEO-val, a prémium kategóriában!
Ha Ön keresőoptimalizáltatni akarja a meglévő honlapját, vagy új honlapot akar kiváló keresőoptimalizálással, akkor itt érdeklődjön, most! » Ajánlatkérés

Mikor lehet még szüksége keresőoptimalizáló tanácsadóra?

Ha a honlapja egyik napról a másikra visszaesik a Google keresőben, sőt esetleg teljesen eltűnik a találati listákról.

A keresőoptimalizálás napjainkban már az internetes kultúra része.

Az is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal: az internetező emberről is minél több ismerettel kell rendelkeznünk, ha eredményt akarunk elérni! Így, egyebek mellett az internetező ember pszichológiáját, viselkedésének mozgatórugóit is ismernünk érdemes. (* a láblécen).

Marketing fogalmak: insight, pozicionálás, gamification

A marketing szorosan ide kapcsolható fogalmaival is szükséges megismerkednünk, ha egy nyelven szeretnénk beszélni másokkal. (**) Azt is tudnunk kell, hogy a régi, megszokott fogalmak mellett – mint amilyen mondjuk a pozicionálás – folyamatosan új fogalmak is születnek, mint például a napjainkban divatossá váló insight, mint a pozicionálás alapjául szolgáló “bepillantás” a fogyasztói magatartás gyökereihez, vagy a gamification, amely játékos feladatokon át éri el céljait.

Tudnunk érdemes a keresőoptimalizáláskor, a keresések java az asztali számítógépekről egyre inkább a hordozható eszközökre, a tabletekre és legfőképpen a mobiltelefonokra helyeződik át.
Így a reszponziv (responzive) megjelenítés, a telefonra történő optimalizálás, a hirdetések mobilra történő szerkesztése immár elengedhetetlen feladat!

Keresőoptimalizálás árak lépésről lépésre

TIPP: válasszon jó kulcsszavakat, kulcskifejezéseket

Érdemes rápillantanunk a kereső találati kínálatára a lábléc magasságában!
Üssük be például a keresőoptimalizálás szót a Googleba.
Legfelül láthatjuk, hogy 2015.04.23-án 556 000 szótalálat esik erre a szóra. A kínálat 2017 május 27-ig alig változott, most 522.000 alkalommal fordul elő a szó a weben.
A lap alján a Google például még ezeket a kifejezéseket ajánlotta és ajánlja ma is keresésre a legpontosabb relevancia érdekében, (de ezen kulcsszavak előfordulásában viszont erős átalakulás figyelhető meg):

Kereső kifejezés 2015 április 2017 május
keresőoptimalizálás árak 117.000 477.000
keresőoptimalizálás lépésről lépésre 7.080 30.100
keresőoptimalizálás ingyen 151.000 67.400
keresőoptimalizálás tippek 47.500 64.000

 

Nyilvánvalóan jól tesszük, hogy ha ezeket a kifejezéseket figyelembe vesszük a kulcsszavak, kulcskifejezések kiválasztásakor!
Érdemes persze az időben folyamatosan változó trendekre is figyelnünk. A táblázatunk tanúsága szerint az ingyen szó divatja lecsengőben van, több, mint felével csökkent ennek a szónak a keresőoptimalizálással kombinált változata.
További segítséget kaphatunk a Google Trends, a Google Analytics, a Google Search Console és más analítikai eszközök tényadatainak elemzésével.

Content, címsor tag, TF*IDF (szöveg- és kulcsszó elemzés), LSI (Latent Semantic Indexing), Barnacle SEO

Honlapunk, blogunk, bármely más webegységünk szövegével, képeivel a kereső embert kell kiszolgálnunk.
Óvakodjunk a mesterséges megoldásoktól, például a kulcsszó halmozástól. Fogalmazásunk legyen természetes, használjunk a téma szempontjából fontos kulcsszavakat, szinonimákat (v.ö. Látens Szemantikus Indexelés), örüljünk, hogy mély struktúrákat alkothatunk heading 1-től 6-ig alkalmazva a fejezetcímeket.
Érdemes kapcsolódnunk másokhoz, akár vendég bejegyzéssel, akár “kullancsként” a barnacle módszerrel (pl. kiegészítés egy-egy témához a Wikipediában).

MIÉRT KELL A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS?

A honlap várható szereplése a keresőkben gondozás szerint:

A keresőoptimalizálás hatékonyságát mutató grafikon

Mint az ábráról leolvasható, a nem optimalizált, linkekkel nem támogatott honlap sehogyan sem fog szerepelni a keresőkben.
A keresőoptimalizálás sikere érdekében linkeket is kell szereznünk. A hatékony, a honlapunkat ténylegesen erősítő link releváns, azaz a tartalmunkhoz illő oldalról származik.

Linkgyűjtő helyek, linkkatalógusok, továbbá barátok honlapjai, szakmai oldalak nyújtanak erre lehetőséget.

Néhány ismert linkkatalógus: lap.hu; linkpark.hu, joljarok.hu/webaruhazlinkek, joljarok.hu/budapest.

Az utóbbi időkben a linkfarmok túlsúlyát mutató illetve a nem természetes úton létrejött linkek nagy számára alapozó honlapok hátrányba kerülnek, hiszen sértik a szabályokat. Sőt, linket újabban már nem kérhetünk, a Google csakis az olyan linket tartja természetesnek, amelynek megszületéséről nem tudunk, vagyis azt nem kezdeményeztük.

A Google egyre finomodó algoritmusa a korábbi szürke zónát egyre inkább a fekete zónába tolja át!

Ám nem elegendő a honlap indításakor csupán egy-két backlinkkel kapcsolódnunk a világhálóhoz, hanem időnként újabbakat is kell szereznünk, ha nem akarunk eltűnni a “hosszú farokban”, vagy elegánsabban fogalmazva a long tail beláthatatlan nyúlványainak legvégén.

Blog kapcsolatok - gráf
Blogom gráfja – azaz kapcsolódásai – úgy tíz évvel ezelőtt

A legegészségesebb dolog az, amikor olyan minőségű honlapot készítünk, amelyre spontán kapcsolódnak a látogatók, s így válik a webegységünk – a spontán linkek által – a világháló részévé, az érdeklődési körünk, vagy a szakmánk közösségének tagjává. Ehhez persze egy általános online aktivitás is szükséges, vagyis nem csak türelmesen várjuk mások, irányunkban megnyilvánuló aktivitását, a hozzászólásokat posztjainkhoz vagy a kérdéseket e-mailben, hanem magunk is aktív részesei vagyunk az online történéseknek.

A keresőoptimalizálás részterületei

A keresőoptimalizálás két nagy területre osztható: in-site és off-site keresőoptimalizálásra, SEO-ra, azaz a honlapon belüli és azon kívüli területekre.
Az sem hiba, ha hármas egységre tagolunk, s a belső optimalizálásról leválasztjuk a technikai elemet, mint külön egységet.

Az ábrán látszik: az átgondoltan optimalizált honlap, a folyamatos linktámogatás, a logikai — szakmai frissítések és bővítések hozzák meg az igazi, tartós eredményt. És mindeközben ügyelnünk kell a Google iránymutatásaira, jól teszi aki a Webmaster Tools (Google Webmestereszközök) utódját, a Search Console programot is installálja, továbbá folyamatosan nyomon követi statisztikai programjaival a találatokat, s elemzi is azok eredményeit.

Google vagy Bing vagy…

Bátran mondhatjuk, hogy Magyarországon (elsősorban) a Google keresőre érdemes optimalizálnunk, hiszen a “keresőkirály” a piac több, mint 90%-át birtokolja. Mindenesetre azért megemlítem, a Bing kereső kiadója, a Microsoft is segítséget nyújt, immár magyar nyelven a keresőoptimalizáláshoz.
Íme, a Bing webmestereket segítő programja már ennyi mindenben segíti a keresőoptimalizálást:

Ábra a Bing Diagnosztikától

Linképítés

Vannak, akik a keresőoptimalizálás részének tekintik a linkek megszerzését, míg mások azt külön munkaegységnek tekintik s a linkmarketing fogalma alá terelik. Szerintük ennek egyik alfaja a linkcsere. (Ugye a linképítés, linkbuilding fogalmak sem ismeretlenek?)

Napjainkban a keresőoptimalizálás már elképzelhetetlen a Social Media, a Közösségi Hálózatok ismerete (pl. Twitter, Facebook, cégblog…) és használata nélkül.

Keresőoptimalizálás és webhosting:

A keresőoptimalizálásban annak is szerepe van, hogy milyen szerveren fut a webegységünk. Az alábbi ábra egy szerencsétlen szerverváltásról tanuskodik. Jól látszik, hogy a szerverváltás után a betöltési sebesség sokszorosára nőtt és bizonytalankodik is rendesen. A Google Webmester eszközök nem csak ábrán tájékoztat erről, hanem Figyelmeztetések címszó alatt megmutatja: lassú a válaszidő. Ha ez így van, akkor ideje szervert váltanunk! Ez általában tárhely szolgáltatót jelent.

szerver válaszidő grafikon
Ha gond van a szerveren, ilyesmit láthatunk

* » Pszichológia és Internet: http://bognarstudio.hu/pszichologia/

** » Online marketing fogalmak: http://bognarstudio.hu/onlinemarketing/

******

A keresőoptimalizálás alapjainak tanulmányozásához ajánljuk még ezeket a blog oldalakat:

És ezt a bejegyzést:

Szólj hozzá!