Keresőoptimalizálás, SEO

A dögös címadás és a SEO

Mondd, te mit választanál?

Választék: ajánlott bejegyzések címei
Egy blogvégi ajánlósor belső linkekkel és bélyegképekkel

Az Illés zenekar hajdanán nagy sikerű dalban kérdezte: – Mondd, te kit választanál?
A fenti kép egy gerillamarketing blogomban közzétett bejegyzés végéről származik, az ajánlott vagy kapcsolódó bejegyzések ajánlójából. Gyakorlatilag ez a képsor is olyan, mint a dal, vagyis kérdez: mondd, te melyiket választanád?

A bejegyzés zöld témája, pontosabban a zöldek címke (tag) automatikusan kínálta föl ezeket a korábbi bejegyzéseket tovább olvasásra.
Az Ajánlott bejegyzések fontosságáról az előző cikkben volt részletesen szó, de a linkjét majd csak e bejegyzés végén adom meg.
Ennek az az oka, hogy megfigyelésem szerint a látogató ritkán szakítja meg egy-egy online írásmű olvasását és megy át a link-hídon egy korábbi bejegyzésre, majd vissza – mivel ez kényelmetlen. (Nagyképűen, de szakmailag indokoltan azt mondhatnám, ez az UX (user experience) követelménynek való megfelelés igényéből ered.)

Miként választunk olvasni valót?

Az emberek általában a felkínált linkekből a sorrendnek megfelelően választanak, akár link-sorról, akár képes-szöveges ajánlatról van szó.
A konkrét ajánló sor esetében – amely A lefolyótisztítás zöld megoldása c. bejegyzés végén látható – az első tíz helyen a következő eredményt kapjuk:

Egy bejegyzés belső olvasottságának táblája

Vagyis azt látjuk, hogy az eredeti bejegyzés (A lefolyótisztítás zöld megoldása) – az összes oldalletöltés 84 százaléka mellett – jelentős belső olvasottságot is generált a felajánlott képes-szöveges ajánló sor segítségével, az összes letöltés közel 16 százalékában!
De azt is látjuk, hogy nem a felkínált sorrend alapján választottak az olvasók, hanem a címek érdekessége és a mögöttük feltételezett tartalom értéke alapján!

Az öt felkínált lehetőségből a negyedik helyen álló lett az első legolvasottabb, minden bizonnyal Orbán Viktor neve miatt. Ráadásul kérdésként megfogalmazott rejtély sejlik föl emögött a szöveg mögött: Mit mondott Orbán Viktor az atomtemetőről?
Hasonló címadó technika szülte a második helyezettet, amely amúgy a sorrendben csak harmadik volt: Kik vágják tönkre Pécs hírnevét?
A kép elárulja, hogy ez a bejegyzés is az atomenergiával lesz kapcsolatos.
(Aki azt gondolná, hogy a pécsi olvasók adtak széles szárnyakat az ilyen című bejegyzésnek, az téved. A gerillamarketing.blog.hu blogom olvasótábora nem avatja a blogot pécsivé, olvasóinak elsöprő többsége budapesti, majd más nagyobb városok következnek – köztük a nemzetközi porondról is – pécsi jelzővel a Google Analytics szerint mindössze 2-3 százalék jellemezhető.)
Az utolsó helyet olvasottság tekintetében a semmilyen cím-extrát nem felmutató, nyersen tárgyszerű cím foglalta el: Atomlétesítmények és marketingháború.

(Felvetődhet, hogy vajon mérvadó olvasottság mellett teszem-e megállapításaimat! Igennel válaszolhatok, tízezernél több olvasó esetén ezt nyugodtan tehetem.
Az is felmerülhet, az arányokat nem befolyásolja-e érdemben, a keresőkből jövő találatok száma. Ezt is ellenőriztem, és erre nem-et kell mondanom.)

A címadás művészete – a címadás művészet-e?

Korábban hivatkoztam már a címadással kapcsolatban Victor O. Schwab könyvére – Hogyan írjunk jó reklámszöveget -, aki művében száz reklámírás címét, hatékonyságát elemezte. Tartalmi, formai, terjedelmi megállapításokat tesz, ezt a bejegyzésemet a bejegyzés végén ismét ajánlani fogom.
A magam praxisából megállapíthatom, hogy például ezek a címek sok olvasót vonzottak:

  • A demokrácia bekaphatja
  • Ötven fölött egy senki leszel
  • A siker a lábak között dől el
  • Gerillamarketing taktikák: Orbán sálja
  • Puzsér odapörkölt a reklámiparnak
  • Schobert Norbi marketingje döngő léptekkel megérkezett
  • BMW-t a gyerekeknek
  • Tökös gyerek vagyok!

A hatékony – egyebek között a megcélzott olvasói réteg nyelvén megszólaló – cím, mint fentebb láthattuk, nem csak a primer, azaz elsődleges elérésnél számít, hanem a későbbiekben is a SERP, vagyis a keresőtábla megjelenésében és a kapcsolódó ajánlatok esetében is! Sőt a keresőoptimalizálás saját kiajánló rendszerében is óriási hatása van. (Twitter, Tumblr, Linkedin, Slideshare, Facebook stb.)

Szöveges kapcsolódó bejegyzés ajánlóm:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.