A description új hossza

Description karakterszám régi és új meghatározás ütközés
Számháború a régi és az új között

A Google keresőjében nagyobb hely jut a description-nek

Meglehet, néhányan csodálkozni fognak, miért is foglalkozik a Google és ez a blog is a descriptionnel, amikor ő úgy tudja, hogy a description már egy elavult meta tag, amely közvetlenül nem is számít a keresőoptimalizálásban rangsoroláskor.
Lehet, hogy közvetlenül nincs hatása a SERP-ben elfoglalt helyezésre, vagyis a keresőtáblán elfoglalt rangsorra, de közvetett módon nagyon is befolyásoló tényező.
Ugyanis a keresések alkalmával a találatokban a címsor után a description, vagyis az oldal leírása következik.
Eddig ez két sorban jelent meg, 160 karakter hosszúságban, de mostantól immár akár négy sort is elfoglalhat. A növekményt a Google nem határozta meg, a nemzetközi online szaksajtó az új karakterszámot óvatos becsléssel 230 és 320 karakter (betű + írásjel + szóköz) közé helyezi. (V.ö. Moz blog).

Aki körbenéz a weben, láthatja, hogy a hosszabb helyet egyesek máris kihasználják, mások pedig nem.

A description átírása miért javasolt?

A hosszabb karakterlánc több lehetőséget nyújt az online marketing szöveg megformálására. Analógiával élve: több szép árut helyezhetünk el a kirakatunkban.
A description gyakorlatilag a cikkekben, a bejegyzésekben alkalmazott lead szerepét töltheti be. Azaz rövid formában összefoglalja, hogy milyen témával foglalkozik az oldal, kiemelheti egyes vonzó elemeit.

E bejegyzés elején bold-dal vastagítva a betűket kiemeltem a lead-et. Számos újságíró ennek megírását tartja a legnehezebb szakmai feladatnak, mivel a lényeget megőrző sűrítés nagy koncentrációt igényel. A lead tulajdonképpen kiválasztja magának az olvasókat – hiszen akit nem érdekel az abban felvázolt téma, az tovább lép.
Ebből az következik, a description a jövőben nagyobb tartalmi terhet vállalhat magára. A kulcsponti helyen szereplő oldalainkban érdemes átfogalmazni a már meglévő leírásainkat.

Újságírás – blogírás – számítástechnika

Felfogásom szerint a hagyományos print- és az új online újságírás és a blogírás nagyon szépen egymásba játszik, egyikből a másikra történő átmenet bizonyítja “rokonságukat”.
Íme, erről egy tábla:

Számítástechnika

Print újságírás

Online újságírás, blog

Title (max. 60 karakter) Főcím (ajánlott 3-11 szó között)
Fölötte lehet felcím és alatta alcím
Heading1
Description (régi: 160; új: kb. 250-320 karakter) Lead (néhány mondatban a lényeg összefoglalása) Lead
Közcím Címsor tagek: heading 2-6

Megfigyelhetjük, hogy a title, a főcím és a Heading1 alkot egy nagyon szép együttállást. A description pedig a leaddel áll párhuzamban.
Láthatjuk, hogy a H 1-6 címsor tag lehetőséggel a blogokban, online magazinokban nagyon szép, mély szövegstruktúrákat lehet(ne) megvalósítani, de ezzel kevés online webegység él. Inkább az egyenértékű közcímeket használják (használjuk), vagyis a print (nyomtatott) újságírás hagyománya mélyen beágyazódott a tudatunkba.

Az újdonság  nehézségei a blogoszférában

A description hosszának megváltoztatása annyira új jelenség, hogy például a Blogger nem hajlandó 150 karakternél hosszabb descriptiont felengedni a főoldalára. A bejegyzéseknél nem szab határt.

Blogger meta description
Meta leírás lehetősége a Bloggerben most

Léteznek olyan webhelyek, WordPress témák, amelyekben nem is lehet bejegyzéseknek leírást (descriptiont) írni. Itt továbbra is a Google dönti el, hogy a bejegyzés első sorait vagy valamely más szövegrészt fog-e kiemelni a keresőtáblára.
A SEO eszközök – lásd a nyitóképet -, még a régi számokkal dolgoznak.
A változtatás a descriptionben persze nem azonnal, nem szinkron időben fog érvényesülni a keresőben – a Google egy kicsit el fog gondolkozni rajta.

P.S. (Frissítés – 2017. dec. 15.)
Azok számára, akik WordPresst használnak, színesíti a helyzetet, hogy milyen SEO plugint használnak. Ugyanis az All in One SEO plugin nem enged át hosszú descriptiont (kb. 165 karakter a maximum), ám a Yoast SEO simán megengedi a “többletet”.
Ráférne az All in One-ra a gyors frissítés, hiszen felhasználóit most versenyhátrányba hozza!

P.S. (Frissítés – 2018. jan. 11.)
Az All in One végre frissített és a description új engedélyezett hossza 320 karakterre bővült.

***

Frissítés 2018.06.30-án

A description hosszának növelése nem bizonyult tartósnak, a fél évet sem húzta ki, a hossz visszaszűkült a régi rövidségére. Aki nem hiszi, pillantson rá az All In One SEO pluginjére, a description hosszáról azt mondja: 160 karakter lehet.
Tehát mindazok, aki hittek a Googlenak és erőforrásokat fordítottak a hossz növekedésének online marketing célú kihasználására, azok – miképpen én is – pórul jártak. Most “vissza csinálhatjuk”, amit a változás oltárán elvégeztünk. Bosszantó!!!

***

A bejegyzéshez kapcsolódó írások:

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: