A címsor tagekről

A content SEO és a szöveg

Ma már széles körben elfogadottá vált, hogy a SEO (a keresőoptimalizálás) legfontosabb elemének a minőségi oldalakat tekintjük. Egyesek ezt content seo-nak mondják és azonosítják is a SEO teljességével (ami azért persze túlzás).
Ám ebből a tényből következően érdemes a figyelmünket az online marketing statisztikákon, a ROI-on és mindennemű analitikán és számítástechnikai megoldáson túl a honlapok szövegére illetve a szövegek logikájára vetnünk. Hiszen a tartalmi építkezés alapja általában mégiscsak a szöveg.
(Nyilván nem értem ide például a vlogokat, a fotóblogokat – ahol más formanyelven nyilvánul meg az emberi logika).

És ekkor el is érkezünk a honlap, a blog felépítéséhez, egy-egy oldal vagy bejegyzés logikájához, struktúrájához.
A struktúra építésének egyik fontos eleme a címsor tagek világa (heading 1-6).
Sok olyan honlappal találkozom, amelyben nem használnak címsor tageket, pedig a h1 és h2 meglétére a google és más robotok is figyelnek. Ám ami ennél is fontosabb, az olvasó figyelmét jobban megragadja egy-egy strukturált írás, jobban, mint amikor egy hosszú, tömör betűhalmaz ijeszt rá és készteti menekülésre. Vagyis indirekt módon is visszahat a SEO-ra (a keresőoptimalizálásra), a keresőtáblán (SERP-ben) elfoglalt helyezésre a jól strukturált oldal, hiszen az azon eltöltött idő is növekszik és csökken a visszafordulási gyakoriság.

Példa a címsor tagek használatára

Tételezzük föl, hogy egy ebédről akarunk beszámolni. (Nagyon sok bejegyzés egyetlen h1 taggel, amely a címre esik, elintézné az ügyet, egyetlen tömör, esetleg egy-egy üres sor bevetésével meg-megszakított szöveggel. Ez lehet indokolt is, de mi most egy általánosan használható példát rakjunk össze.)

Ebédünk valószínűleg levesből és egy második fogásból állt. Ez két egyenrangú tétel. Tehát a h1-es főcímet – Az ebéd – két h2-es alcím fogja követni, a Leves és a Második fogás című. Ha a második fogásra gondolunk, akkor bolddal kiemelhetjük a felszolgált húst és a köretet, s külön írhatunk róluk.
(A svéd húsgolyó és a pirított krumpli kombinációjáról én például bármikor szívesen írok, főleg, ha áfonya öntetet is kapok hozzá.) 🙂
De ha bővebb lenne a mondandónk, akkor a Második fogást felbonthatjuk két egyenrangú részre, amelyek persze a Második fogás fejezethez képest alárendeltek, így h3 lesz a “besorolásuk”.

Ha igényesen akarunk eljárni és a szövegünk ezt indokolja, akkor az újságírásból ismert lead alkalmazásával már a szöveg elején elmondhatjuk egy-két tömör mondatban, hogy miről fog szólni a “dolgozatunk”. Ezzel a potenciális olvasót döntés helyzetbe hozzuk: érdekli vagy nem érdekli a témánk, el akarja-e olvasni vagy inkább elszörföljön-e máshová.

És most nézzünk rá annak a szöveget strukturáló logikának a lenyomatára, amelyről eddig beszéltünk:

Példa címsor tagek használatára
A SEO ebédünk címsor tagekben

 

Végezetül annyit: se a címsor tagek elhagyása, se a nyakra-főre való alkalmazásuk nem segíti SEO munkánkat.

***

Még a szövegekről:

A címsor tagekről” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Kedves László!

    Ha létrehozok egy minőségi oldalt, szépen strukturált szöveggel, (ami az Ön leírása alapján már nem lesz nehéz) akkor az jó lesz az olvasónak, de (és ez most egy szőke hajú kérdés lesz) mit fognak nézni a robotok? Pusztán a címsorok meglétét vagy a címek tartalmát is? Vagyis (barna hajú kérdésként) a címekben legyenek kulcsszavak, vagy az már kevésbé fontos? Köszönettel! ST

  2. Kedves Tünde!
    Kérdései indokoltak.
    Induljunk ki abból, hogy semmi sem lehet fontosabb számunkra, mint az, hogy érthető, világos információkat adjunk át látogatóinknak.
    Ennek a célnak egyebek között akkor felelhetünk meg, ha érdekes, hasznos, a nyelvtani szabályoknak megfelelő, stílusos írásművet teszünk az asztalra, a téma által megkívánt mély strukturáltságban.
    Struktúra építés ügyben, akik a weben szocializálódunk és írunk előnyben vagyunk azokkal szemben, akik az újságírás felöl érkeznek.
    Számukra a felcím, főcím, alcím, közcím jelenti “a” struktúrát, miközben mi heading 1-től 6-ig mélyíthetjük azt. (Persze a lead az írott sajtóban, vagy a headline a televízióban még szóba jöhet, de ez az interneten is használható “bevezető-összefoglaló” rész.)
    Tehát az első számú ökölszabály: ami jó az olvasónak, az jó a Googlenak is, ebben biztosak lehetünk.
    Indirekt módon is igazolhatjuk, hogy a h1-h6, vagyis a címsor tagek megléte fontos tényező a weben. (Direkt módon nem, hiszen a Google végül is ipari titokként kezeli a besorolást rendező algoritmusát.)
    Az indirekt megközelítés: a weben számos kiváló analitikai eszköz érhető el, amelyek számos honlap elemzése révén igyekszenek feltérképezni, vajon milyen eszközök, eljárásmódok segítik a legjobb honlapokat élre és ezeket a tényezőket alkalmazzák elemzéseikben.
    És ezekben az eszközökben bizony ott a kimutatás arról, hogy az adott elemzett honlap hány h1-et tartalmaz egészen h6-ig, pl. WooRank, de legalább h2-ig, pl. SEO Doctor.)

    A fejezetcímek akkor jók, ha előre vetítik a fejezetben lévő tartalmat, márpedig azt a tartalmat nyilván a kulcskifejezések, a kulcsszavak hordozzák releváns módon. Tehát a kérdésre a válasz: a heading-ben óhatatlanul is szerepelni fognak kulcsszavaink, és mivel ez természetes, ezért ezt a Google is kedvelni fogja!

Szólj hozzá!

%d blogger ezt szereti: